soalan interview

Bahagian terpenting dalam persiapan temu duga adalah latihan yang kerap. Mengetahui soalan interview yang mungkin diajukan kepada anda adalah penting. Dengan cara itu, anda dapat menyediakan jawapan dengan lebih awal dan merasa yakin dengan jawapan anda ketika tekanan semasa interview sedang meningkat.

5 Soalan Temuduga yang Paling Kerap Ditanya dan Jawapan Terbaik

Kaji soalan interview yang paling sering ditanya dan contoh jawapan, kemudian sediakan jawapan anda sendiri berdasarkan pengalaman, kemahiran dan minat anda.

1. Ceritakan Tentang Diri Anda.

Bersedia untuk bercakap mengenai diri anda, dan mengapa anda merupakan calon yang ideal untuk jawatan tersebut. Penemu duga ingin mengetahui mengapa anda sesuai untuk pekerjaan itu.

Cuba jawab soalan mengenai diri anda tanpa memberikan terlalu banyak atau terlalu sedikit maklumat peribadi. Anda boleh bermula dengan berkongsi beberapa minat dan pengalaman peribadi anda yang tidak berkaitan langsung dengan pekerjaan, seperti hobi kegemaran atau kisah ringkas di mana anda dibesarkan, pendidikan anda, dan apa yang mendorong anda.

Contoh Jawapan

Saya meminati penulisan dan pengucapan awam, walaupun di sekolah menengah. Ini mendorong saya mengejar minat yang berkaitan dengan penulisan, misalnya semasa di sekolah, saya menjadi penyunting akhbar sekolah kami. Selain menulis, saya juga belajar bagaimana menguruskan pasukan dan proses penulisan.

Saya sangat meminati pengucapan awam dan penulisan. Semasa saya di sekolah, saya menjadi penyunting akhbar di sekolah kami. Selain menulis, saya juga belajar bagaimana untuk menguruskan pasukan dan proses penulisan. Selepas saya habis belajar, saya bekerja sementara di Acme sebagai pengurus media sosial, copy writing dan menulis untuk blog syarikat.

Setelah saya pindah ke bahagian pemasaran produk dan menguruskan dua projek baru, saya menyedari bahawa saya ingin mengambil tanggungjawab baru.

2. Mengapa Anda Mahukan Pekerjaan Ini?

Mengapa anda sesuai untuk jawatan tersebut? Apa yang akan anda capai sekiranya anda diterima? Soalan interview ini memberi anda kesempatan untuk menunjukkan kepada penemu duga apa yang anda ketahui mengenai pekerjaan dan syarikat tersebut, jadi luangkan waktu terlebih dahulu untuk meneliti syarikat, produk, perkhidmatan, budaya, dan misi syarikat secara menyeluruh.

Ketahui lebih lanjut mengenai apa yang menjadikan anda sesuai dengan jawatan tersebut dan sebutkan aspek syarikat dan kedudukan yang paling menarik bagi anda.

Contoh Jawapan

Reka bentuk pembinaan adalah kelebihan saya. Kedua-dua ayah dan datuk saya adalah pembangun rumah yang memiliki syarikat pembinaan mereka sendiri. Sejak saya memasuki kuliah, saya tahu bahawa saya mahukan kerjaya seni bina dan saya tertumpu pada amalan reka bentuk hijau yang lestari, jadi saya memperoleh pengiktirafan sebagai Profesional Terakreditasi LEED.

Greenways Construction adalah firma reka bentuk lestari yang paling dihormati di Texas. Saya mengikuti laporan projek LEED Certified syarikat ini dalam Journal of Green Engineering dan saya menulis program terstruktur mengenai pemodelan tenaga yang anda pelopori untuk Taman Perniagaan ACME dan Kampus ABC Tech. Bekerja di sini benar-benar menjadi pekerjaan impian saya kerana misi anda sesuai dengan matlamat saya sebagai pakar kelestarian.

3. Mengapa Kami Perlu Mengambil Anda?

Adakah anda calon terbaik untuk pekerjaan itu? Penemu duga ingin mengetahui sama ada anda mempunyai semua kelayakan yang diperlukan. Bersedia untuk menerangkan mengapa anda pemohon yang patut diambil.

Berikan respons dengan yakin, ringkas, fokus yang menjelaskan apa yang anda boleh tawarkan dan mengapa anda harus mendapat pekerjaan tersebut. Ini adalah masa yang tepat untuk mengkaji kelayakan dan syarat dalam senarai tugasan jawatan tersebut sehingga anda dapat memberikan respons yang sesuai dengan apa yang dicari oleh penemu duga.

Contoh Jawapan

Anda harus mengambil saya kerana pengalaman saya hampir sesuai dengan kehendak yang anda minta dalam senarai pekerjaan anda. Saya mempunyai pengalaman progresif selama tujuh tahun dalam industri perhotelan, dari peranan awal saya sebagai kaunter penyambut tetamu dengan Excalibur Resort and Spa ke kedudukan saya sekarang sebagai penerima tetamu. Saya mahir dalam memberikan perkhidmatan pelanggan bertaraf dunia kepada pelanggan kelas atas, dan saya bangga dengan kemampuan saya untuk menyelesaikan masalah dengan cepat sehingga para tetamu menikmati masa mereka bersama kami.

4. Apa Kekuatan Terhebat Anda?

Ini adalah salah satu soalan interview yang selalu diajukan oleh majikan untuk menentukan sejauh mana anda layak mendapat jawatan tersebut. Apabila anda ditanya tentang kekuatan terbaik anda, penting untuk membincangkan sifat-sifat yang melayakkan anda untuk pekerjaan tertentu itu, dan itu akan membezakan anda daripada calon lain.

Ketika anda menjawab pertanyaan ini, ingatlah untuk “menunjukkan” dan bukan “memberitahu”. Sebagai contoh, daripada menyatakan bahawa anda adalah penyelesai masalah yang sangat baik, sebaliknya ceritakan kisah yang menunjukkannya, dengan idealnya mengambil kisah dari pengalaman profesional anda.

Contoh Jawapan

Sebagai pakar keselamatan siber, kekuatan terbesar saya adalah rasa ingin tahu intelektual saya. Saya senang meneliti trend teknologi terkini agar sistem teknologi maklumat kritikal tidak terganggu.

Saya tidak hanya melakukan ini dengan membaca terbitan jurnal keselamatan siber terkini, tetapi saya juga meyakinkan majikan saya untuk membiayai penyertaan saya dalam persidangan teknologi maklumat setiap suku tahun. Ini telah memungkinkan saya untuk membangun jaringan sumber daya sebaya. Banyak dari mereka adalah pemimpin dari bidang yang dapat saya gunakan untuk strategi ketika ancaman baru muncul pada sistem kami.

5. Apakah Matlamat Anda untuk Masa Hadapan?

Adakah anda seorang yang suka bertukar pekerjaan? Atau adakah anda merancang untuk kekal bersama syarikat itu, sekurang-kurangnya untuk berapa lama? Adakah rancangan anda untuk masa depan sesuai dengan jalan kerjaya bagi seseorang yang biasanya diterima untuk jawatan tersebut?

Soalan ini dirancang untuk mengetahui apakah anda akan bertahan atau terus berpindah sebaik sahaja anda mendapat peluang yang lebih baik. Pastikan jawapan anda tertumpu pada pekerjaan dan syarikat, dan tegaskan kembali kepada pewawancara bahawa jawatan tersebut selaras dengan tujuan jangka panjang anda.

Contoh Jawapan

Saya seseorang yang sukakan kestabilan. Tujuan saya adalah untuk mencari pekerjaan yang dapat saya jangka panjang dengan syarikat tempatan, menjadi pekerja yang dihargai ketika saya secara beransur-ansur maju ke jawatan yang lebih tinggi.

Saya sangat berminat dengan pekerjaan juruwang di First Financial Credit Union kerana program latihan dalaman yang disediakan. Matlamat jangka panjang saya adalah menjadi pengurus cawangan setelah membuktikan kecekapan saya dalam perkhidmatan pelanggan dan kepimpinan pasukan.

SUMBER:

https://www.thebalancecareers.com/top-interview-questions-and-best-answers-2061225

https://www.roberthalf.com.au/career-advice/interview/common-questions

https://www.fastweb.com/career-planning/articles/how-to-answer-13-of-the-most-common-interview-questions

Summary
Soalan Interview Dan Jawapan Yang Terbaik
Article Name
Soalan Interview Dan Jawapan Yang Terbaik
Description
Bahagian terpenting dalam persiapan temu duga adalah latihan yang kerap. Mengetahui soalan interview yang mungkin diajukan kepada anda adalah penting. Dengan cara itu, anda dapat menyediakan jawapan dengan lebih awal dan merasa yakin dengan jawapan anda ketika tekanan semasa interview sedang meningkat.
Author
Publisher Name
CERIA SIHAT
Tagged: