waktu tidur bayi

Bila bayi anda harus tidur pada waktu malam? Adakah waktu tidur mereka sekarang benar-benar merupakan waktu tidur bayi yang sesuai?

Adakah masa tidur yang sesuai benar-benar penting ketika dia tidur selagi dia mendapat tidur yang dia perlukan? Ini adalah soalan yang mungkin para ibu fikirkan semasa mencari waktu tidur anak anda.

Dalam menentukan waktu tidur terbaik untuk anak anda, anda perlu mengambil kira usia anak. Itu memberitahu anda kira-kira berapa jam tidur yang dia perlukan, dan pukul berapa anak anda perlu bangun pada waktu pagi.

Mencari masa terbaik untuk anak anda tidur adalah langkah pertama yang baik kerana waktu tidur awal yang sesuai membantu mengelakkan pelbagai masalah tidur seperti bangun pagi dan bangun malam.

Apa Jadual Tidur Yang Terbaik Untuk Bayi?

Sebenarnya, tidak ada jadual tidur bayi yang sesuai untuk bayi. Waktu tidur bayi adalah berbeza beza.

Anak anda mungkin seorang yang bangun pagi secara semula jadi yang suka bangun sebelum matahari dan makan dengan segera atau bayi anda mungkin akan tidur lebih lama.

Semasa bayi anda membesar, anda akan menjadi biasa dengan kelaparan dan isyarat tidurnya untuk menyusun jadual makan dan tidur yang sesuai untuk keluarga anda.

Jadual Tidur Bayi Mengikut Umur

Berikut adalah beberapa contoh jadual tidur yang sesuai untuk bayi berusia antara 2 bulan hingga 12 bulan:

  • 2 bulan

Bayi yang berumur 2 bulan biasanya tidur di antara 14 hingga 17 jam sehari, termasuk empat hingga enam tidur sebentar. Anda mungkin juga mula melihat tidur yang lebih lama ketika waktu malam.

  • 3 bulan

Bayi berusia 3 bulan memerlukan antara 14 hingga 17 jam tidur dalam jangka waktu 24 jam, termasuk tiga hingga empat tidur siang yang berjumlah empat hingga enam jam. Walau bagaimanapun, adalah normal bagi kanak-kanak berusia 3 bulan untuk tidur lebih kurang daripada itu. Anak anda yang berusia 3 bulan mungkin tidur lebih lama pada waktu malam, mungkin lima jam (atau sedikit lagi) pada satu masa. Jangan panik jika si kecil lebih kerap bangun kerana beberapa bayi masih bangun untuk makan setiap beberapa jam pada peringkat ini.

  • 4 bulan

Bayi berusia 4 bulan biasanya mendapat antara 12 hingga 17 jam sehari, termasuk tidur malam dan tiga atau empat tidur siang. Namun, keperluan tidur setiap bayi adalah berbeza dan adalah perkara biasa jika anak anda tidur sebentar atau lebih dari itu. Anak anda yang berusia 4 bulan mempunyai pegangan yang lebih kuat pada siang dan malam sekarang dan mungkin dapat tidur selama enam hingga lapan jam semalam.

  • 5 bulan

Bayi anda yang berumur 5 bulan harus tidur sekitar 12 hingga 15 jam sehari. Itu termasuk sekitar 10 hingga 11 jam tidur malam yang padat (walaupun dia mungkin masih bangun beberapa kali) dan 3 tidur yang masing-masing berlangsung selama 30 minit hingga dua jam. Tetapi perlu diingat bahawa jadual tidur bayi anda berubah sama seperti dia, dan kemungkinan besar masih akan berubah pada usia ini.

  • 6 bulan

Bayi anda berusia 6 bulan masih boleh tidur kira-kira 15 jam sehari, sesuai dengan dua atau tiga tidur di samping tidur sembilan hingga 11 jam pada waktu malam.

  • 7 bulan

Bayi anda yang berusia 7 bulan harus tidur sekitar 14 jam sehari, termasuk dua atau tiga tidur siang dan sembilan hingga 11 jam pada waktu malam. Walau bagaimanapun, di mana sahaja antara 12 hingga 16 jam tidur sehari dianggap normal.

  • 8 bulan

Pada usia 8 bulan, sebilangan besar kanak-kanak berusia 8 bulan tidur sekitar 14 jam dalam jangka waktu 24 jam, walaupun apa-apa antara 12 hingga 16 jam dianggap normal.

Biasanya, bayi pada usia ini boleh tidur sebentar selama sembilan hingga 12 jam pada waktu malam dan tiga hingga empat jam pada waktu siang. Tidur pada waktu siang biasanya dipecah menjadi tidur siang dan petang.

  • 9 bulan

Menjelang 9 bulan, bayi biasanya tidur sebentar sekitar 14 jam setiap hari, walaupun dari 12 hingga 16 jam adalah normal.

Anak kecil anda mungkin akan tidur 10 hingga 12 jam pada waktu malam, dan ada kemungkinan besar ia tidak terganggu: Pada usia ini, hampir 75 peratus bayi tidur sepanjang malam. Dia juga akan tidur sebentar.

  • 10 – 12 bulan

Pada 10 bulan (dan juga 11 dan 12 bulan), keperluan tidur bayi anda mungkin serupa dengan yang mereka alami pada 9 bulan. Anak kecil anda mungkin tidur sebentar sekitar 14 jam sehari, walaupun dari 12 hingga 16 jam berada dalam lingkungan normal.

Bayi anda mungkin tidur 10 hingga 12 jam tidur pada waktu malam bersama dua tidur, masing-masing berlangsung antara satu dan dua jam.

Walaunbagaimanapun, jangan teragak-agak untuk berjumpa dengan doktor anda sekiranya anda mempunyai pertanyaan mengenai jadual tidur bayi atau masalah tidur anda. Banyak masalah tidur bayi mempunyai jalan penyelesaian sekiranya anda meminta pertolongan daripada yang pakar. Semoga posting ini dapat menambah pengetahuan anda tentang waktu tidur bayi anda.

Sumber:

https://sleeplady.com/baby-sleep/baby-sleep-ideal-bedtime/

https://www.whattoexpect.com/first-year/baby-sleep-schedule.aspx

https://raisingchildren.net.au/babies/sleep/settling-routines/bedtime-routines

https://www.portablepress.com/blog/2017/12/weird-stuff-you-didnt-know-about-babies/

Summary
Waktu Tidur Bayi Yang Sesuai. Ibu Perlu Tahu!
Article Name
Waktu Tidur Bayi Yang Sesuai. Ibu Perlu Tahu!
Description
Bila bayi anda harus tidur pada waktu malam? Adakah waktu tidur mereka sekarang benar benar merupakan waktu tidur bayi yang sesuai untuk mereka? Adakah masa tidur yang sesuai benar-benar penting ketika dia tidur selagi dia mendapat tidur yang dia perlukan? Ini adalah soalan yang mungkin para ibu fikirkan semasa mencari waktu tidur anak anda.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: