tioman island

Tioman Island atau dikenali juga sebagai Pulau Tioman adalah pulau bebas cukai di pesisir timur Semenanjung Malaysia. Ia diakui sebagai keajaiban geologi, syurga ekologi dan salah satu destinasi pelancongan yang paling indah di Asia Tenggara.

Pulau ini terletak 32 batu nautika dari daratan, tetapi dihubungkan melalui Mersing, Johor dan Tanjung Gemuk, Pahang melalui feri. Pulau ini terus memikat pengunjung dengan pantainya yang hangat, laut yang indah dan kehijauan yang subur.

Pulau Tioman diwartakan sebagai taman laut, perairan langsung berlimpah dengan terumbu karang dan kehidupan laut. Ia sesuai untuk aktiviti selam skuba dan snorkeling.

Sebilangan besar pulau ini diliputi oleh hutan hujan yang masih asli, tempat tinggal beberapa spesies hidupan liar endemik dan sesuai untuk penerokaan alam.

1. Menginap di Paya Beach Spa & Dive Resort 

Pantai Paya adalah salah satu pantai yang paling terkenal di Pulau Tioman dan merupakan tempat yang sesuai untuk bersantai dengan tenang. Di Pantai Paya, anda juga akan menemui Paya Beach Resort yang terkenal dengan perkhidmatan spa yang luar biasa seperti urutan tradisional yang akan menjadikan diricanda segar dan bertenaga semula.

Anda juga boleh menikmati koktel atau menikmati bufet makanan laut yang lazat sambil melihat ke laut menikmati matahari terbenam. Walaupun anda tidak mahu mengunjungi resort ini, anda masih boleh menghabiskan masa di pantai dengan pasir keemasan dan menikmati pemandangan yang menakjubkan.

2. Makan di Riverside Cafe

Pulau Tioman: How To Get There, What To Do & More (Travel Guide)

Riverside Cafe terletak di sebelah jeti utama di Tioman. Ia menjadi tempat makan yang enak setelah anda tiba atau berlepas dari pulau.

Ia juga merupakan tempat yang sesuai untuk mendapatkan makanan yang murah dan lazat seperti burger dan ayam goreng serta makanan istimewa seperti telur dadar bantal.

Kafe ini juga menyajikan sejumlah hidangan Melayu dan Thai seperti mi goreng atau sup makanan laut Tom Yum yang sedap.

3. Bertemu nelayan di Genting Village

Sekiranya anda ingin melihat bahagian Pulau Tioman dengan lebih jelas, anda patut pergi ke Genting Village. Pantai di sini sering diabaikan kerana tidak dilihat secara meluas sebagai salah satu pulau yang tercantik di rantau ini tetapi juga sebagai kampung tradisional Malaysia yang menenangkan serta dipenuhi dengan nelayan tempatan.

Sekiranya anda datang pada awal pagi maka anda dapat menyaksikan para nelayan mengangkut hasil tangkapan mereka dan melihat bagaimana masyarakat tempatan tinggal dan bekerja di Pulau Tioman.

4. Belajar menyelam

Sekiranya anda ingin menyelam tetapi belum disahkan PADI maka Pulau Tioman adalah tempat yang sesuai untuk anda mendaptkannya. kebanyakkan pengunjung berpendapat bahawa kelas pensijilan menyelam di Pulau Tioman jauh lebih murah daripada di tempat lain.

Anda boleh mendapatkan sijil PADI dengan harga sekitar RM1,000 sahaja. Sekiranya anda ingin melihat kehidupan laut secara dekat, maka anda harus mendapatkan kursus menyelam terlebih dahulu dan mendapatkan sijil barulah anda dapat melakukan aktiviti menyelam dengan selamat.  

5. Mendaki ke Air Terjun Asah

Air Terjun Asah adalah salah satu tarikan utama di Pulau Tioman dan kadang kala ia juga disebut sebagai Air Terjun Mukut kerana terletak berhampiran dengan Desa Mukut. Air terjun ini dipaparkan dalam filem Pasifik Selatan pada tahun 1958 dan terdapat beberapa cara yang boleh anda lakukan untu sampai ke tempat tersebut.

Salah satunya adalah dengan meredah hutan dari Kampung Mukut atau Kampung Asah, atau anda juga boleh menaiki bot atau teksi air yang mudah untuk membawa anda hampir ke air terjun. Dalam perjalanan ke Air Terjun Asah, anda akan dapat menikmati pemandangan flora dan fauna yang menakjubkan kerana Pulau Tioman terkenal dengan hutan hujan yang masih asli.

6. Melawat Pusat Maklumat Taman Laut

Pusat Maklumat Taman Laut di Pulau Tioman adalah sebuah pusat maklumat yang akan memberikan anda semua maklumat yang anda ingin ketahui mengenai kehidupan laut di dunia ini.

Taman ini menjalankan beberapa program televisyen mengenai kehidupan laut di sekitar Pulau Tioman. Di pusat maklumat ini juga anda juga akan menemui pameran lain seperti paparan pelbagai jenis karang dan maklumat pendidikan lain mengenai flora dan fauna yang terletak di bawah laut Pulau Tioman.  

7. Melakukan Aktiviti Memancing

Salah satu tarikan terbesar Pulau Tioman adalah kepelbagaian hidupan laut di bawah lautan. Di sini, anda dapat melakukan aktiviti memancing tetapi hanya dibenarkan memancing sejauh 25 kilometer dari pantai Pulau Tioman. Hasil tangkapan daripada memancing boleh dijadikan lauk makan malam di tepi pantai.

Kesimpulan

Demikian adalah beberapa aktiviti menarik yang boleh anda lakukan semasa berada di Pulau Tioman. Laut dan pantai sememangnya tempat yang sangat menyeronokkan untuk kita menikmati keindahan semula jadi dengan melihat kehebatan hidupan bawah laut yang sangat luas. Oleh itu, sama-samalah kita menjaga keindahan laut dan menjaga kebersihan di tepi pantai demi masa depan yang baik.

Sumber:

https://www.thecrazytourist.com/25-best-things-to-do-on-tioman-island-malaysia/

https://www.tioman.org/

Summary
Tioman Island:  7 Aktiviti Yang Wajib Anda Cuba Lakukan
Article Name
Tioman Island: 7 Aktiviti Yang Wajib Anda Cuba Lakukan
Description
Tioman Island atau dikenali juga sebagai Pulau Tioman adalah pulau bebas cukai di pesisir timur Semenanjung Malaysia. Ia diakui sebagai keajaiban geologi, syurga ekologi dan salah satu destinasi pelancongan yang paling indah di Asia Tenggara.
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: