pantai cenang

Pantai Cenang adalah kawasan paling popular di Langkawi di mana kebanyakan restoran tempatan dan antarabangsa, kompleks membeli-belah bebas cukai, dan resort mewah terletak di sepanjang pantainya yang indah.

Dengan pengunjung yang tidak terhitung jumlahnya yang bersantai di pantai berpasir dan menikmati rawatan spa dan urutan, Pantai Cenang adalah tempat terbaik untuk berjemur dan sukan air yang menarik seperti jet ski dan parasailing.

Bagi keluarga yang mempunyai anak-anak, Pantai Cenang juga menempatkan dua tarikan paling popular di Langkawi, iaitu Underwater World Langkawi dan Muzium Taman Padi.

Berikut kami kongsikan dengan anda tempat-tempat menarik di kawasan Pantai Cenang ini.

1. Underwater World Langkawi

Terbentang luas di hampir enam hektar, Underwater World Langkawi adalah salah satu tarikan terkenal di pulau ini. Akuarium terbesar di Malaysia ini terletak di hujung selatan Pantai Cenang iaitu berhampir dengan sempadan Pantai Tengah dan di sebelah pusat membeli-belah bebas cukai Zon.

Struktur yang dicuci putih besar menempatkan lebih daripada 200 spesies ikan laut dan air tawar yang berbeza termasuk anjing laut, penguin rockhopper, hiu, sinar raksasa dan arapaima Amazon yang sangat besar termasuk ikan air tawar terbesar di dunia.

Sangat menarik bukan? Beberapa tarikan utama Underwater World yang mesra pelancong adalah Pusat Sumber Pendidikan, kafetaria dan teater tiga dimensi (3D). Setibanya anda di sini, pastikan anda tidak terlepas untuk menonton filem pendek mengenai Michael, iaitu seekor ikan prasejarah dan kehidupannya sebelum menjadi fosil.

2. Rice Garden Museum (Laman Padi)

Rice Garden Museum adalah galeri di Laman Padi dengan koleksi artifak, foto, carta dan alat mengenai sejarah penanaman padi di Langkawi.

Muzium ini terletak di Pantai Cenang, bertentangan dengan Bon Ton Resort, ia terbahagi kepada Galeri Warisan, Galeri Padi, Taman Herba dan Taman Ragam.

Ia mula dibuka pada bulan Jun 1999, Rice Garden Museum adalah tempat yang baik untuk menghabiskan waktu petang. Galeri Warisan mempunyai rangkaian paparan mengenai urutan aktiviti yang berkaitan dengan penanaman padi.

Sementara itu Galeri Padi adalah gelanggang tontonan dengan pemandangan kebun padi bertingkat yang menakjubkan. Bahagian Herb Garden and Garden of Variety adalah tempat di mana pengunjung benar-benar boleh bersantai di padi tradisional.

3. Castaway Picnic – Casa del Mar

Castaway Picnic adalah perkhidmatan perdana yang ditawarkan oleh Casa del Mar di mana para tetamu akan dilayan dengan pelayaran pendek sebelum menikmati pengalaman bersantap gourmet di sebuah pulau sepi yang indah.

Walaupun perkhidmatan ini tersedia untuk tetamu dan bukan tetamu, ia hanya terhad untuk satu sesi sehari sahaja, jadi peserta yang berminat diminta untuk membuat tempahan di Casa del Mar lebih awal.

Pakej Castaway Picnic berharga RM600 adalah merangkumi kapal peribadi dan kru, bakul piknik, dan khemah yang didirikan di tepi pantai.

Para tetamu perlu bertolak dari Casa del Mar dan melalui beberapa pulau di Langkawi sebelum tiba di pantai pulau terpencil. Di sana, khemah indah dan kusyen yang selesa, piknik gourmet, dan bar mini disediakan untuk memberi pengalaman indah bersantap peribadi dengan orang tersayang.

4. Mega Water Sports

Mega Water Sports menawarkan lawatan ke pulau dengan menaiki jet ski pada harga yang berpatutan untuk pengunjung yang menginginkan cabaran semasa mereka bertolak ke Langkawi.

Ia terletak di Pantai Cenang, lawatan ke pulau ini membolehkan para pengunjung mengunjungi beberapa pulau kecil yang tersebar di sekitar Langkawi seperti Pulau Dayang Bunting dan Pulau Beras Basah.

Di sepanjang jalan, terdapat banyak tarikan semula jadi termasuk tasik, lagun, tebing batu kapur, gua, dan bakau.

Pengunjung juga boleh berenang di tasik air tawar, berperahu dayung, berkayak, dan berjalan kaki melalui hutan gunung di sekitarnya.

Mega Water Sports juga mempunyai kemudahan menyewa jet ski, parasailing, kapal pisang, dan papan wak untuk mereka yang ingin menikmati waktu yang menyenangkan di Pantai Cenang.

5. Pasar Malam Temoyong Khamis

Pasar malam ini diadakan di lokasi yang berlainan di Pulau Langkawi untuk setiap hari dalam seminggu. Pasar Malam Temoyong adalah salah satu pasar jalanan yang paling popular di pulau ini.

Ia juga merupakan tempat yang bagus untuk mencuba pelbagai jenis makanan tempatan dengan harga yang relatif murah, seperti makanan laut panggang, sate ayam atau daging sapi, murtabak, salad mangga hijau, dan ayam serai.

Pasar ini sering dikunjungi oleh pengunjung yang tidak terkira banyaknya, baik warga asing maupun penduduk tempatan. Pasar Malam Temoyong telah dipuji sebagai salah satu syurga membeli-belah Pulau Langkawi yang paling popular sejak sedekad yang lalu.

6. Karting Antarabangsa Morac

Morac International Karting menawarkan perkhidmatan sewa go-kart dan trek untuk pelanggan yang ingin mengalami cabaran lasak sepanjang mereka berada di Pulau Langkawi.

Kedudukannya yang strategik terletak di sebelah Lapangan Terbang Antarabangsa Langkawi iaitu sekitar sepuluh minit dari Pantai Cenang.

Bagi pemandu go-kart yang tidak berpengalaman, Morac International Karting juga menyediakan perkhidmatan lain termasuk kelas go-karting dan kursus mengenai kemahiran go-karting dan peraturan keselamatan.

Pengunjung boleh memilih Fun Kart, di mana pemandu boleh berada di belakang kemudi kart selama enam hingga lapan pusingan dalam sepuluh minit pada jarak lintasan satu kilometer dengan harga RM35.00 atau YamahaKart KT100, yang terdiri dari 10 hingga 15 pusingan di 15 minit dengan harga RM100.

Demikianlah beberapa tempat menarik dan aktiviti di Pulau Cenang yang boleh anda pilih sebagai tempat kunjungan yang terbaik untuk anda.

Percutian anda di Pantai Cenang pasti akan menjadi sangat hebat dan memberikan anda pengalaman dan kenangan yang tidak akan dilupakan walaupun setelah pulang dari sana.

Semoga anda semua dapat menikmati percutian dan perjalanan anda dengan kepuasan yang tidak terhingga serta sentiasa menjaga keselamatan anda walau di mana pun anda berada ketika bercuti.

Sumber:

http://www.langkawi-info.com/top10s/10-attraction-cenang.htm

Summary
Tempat-Tempat Menarik di Pantai Cenang
Article Name
Tempat-Tempat Menarik di Pantai Cenang
Description
Pantai Cenang adalah kawasan paling popular di Langkawi di mana kebanyakan restoran tempatan dan antarabangsa, kompleks membeli-belah bebas cukai, dan resort mewah terletak di sepanjang pantainya yang indah.
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: