Tempat Menarik Di Langkawi

Tempat menarik di Langkawi ditumpukan kepada pemandangan semula jadi, taman yang luas, dan struktur ikonik yang tidak dapat dilupakan oleh para pengunjung apabila mereka pertama kali ke Langkawi.

Langkawi juga merupakan destinasi pantai yang terkenal dan paling popular di Malaysia, pulau besar ini adalah tempat bersejarah, tempat menyelam yang baik, hiburan malam yang menarik dan pusat membeli-belah yang murah.

1. Langkawi Sky Bridge

Langkawi Sky Bridge terletak di hujung perjalanan cable car. Salah satu tarikan utama pulau ini adalah jambatan pejalan kaki melengkung sepanjang 410 kaki di atas Gunung Mat Cinchang. Kedengarannya seperti cliche tetapi memang benar. Pemandangan dari sini sungguh menakjubkan.

Terletak 2,300 kaki dari permukaan laut, Langkawi Sky Bridge mudah diakses dengan cable car. Perjalanan ke puncak bermula di Oriental Village di sebelah barat laut Pulau Langkawi, berhampiran Pantai Kok.

Apabila cable car bergerak, ia akan menjadi sedikit sejuk ketika angin mengalir melalui celah pengudaraan di bahagian atas, jadi sila sediakan sweater terlebih dahulu.

2. Dataran Lang

Helang berwarna coklat kemerahan di Dataran Lang dibina sebagai lambang pulau. Menurut cerita rakyat, nama Langkawi berasal dari dua kata Melayu – ‘Lang’ (helang) dan ‘kawi’ (coklat kemerahan). Maka tersebutlah lang-kawi.

Bersebelahan dengan Taman CHOGM dan Taman Lagenda Dalam Langkawi, monumen ini juga berada dalam jarak berjalan kaki dari beberapa kedai bebas cukai terbaik di Langkawi dan Jetty Point Mall. Coklat dan alkohol sangat elok dibeli di sini kerana tidak dikenakan cukai.

3. Langkawi Cable Car

Anda pasti ingin menaiki tangga yang menembusi hutan untuk sampai ke puncak pemerhatian di atas. Setelah berada di puncak, anda pastinya dapat menikmati pemandangan cakerawala di sekitarnya seperti pemandangan pulau, cakerawala dan laut di luarnya.

Di sebelahnya terdapat jambatan keluli yang digantung melintasi Gunung Mat Cincang dan gunung yang berdekatan. Berjalan di seberang jambatan ini adalah pengalaman yang luar biasa dan menawarkan pemandangan pulau dan laut yang berbeza ke arah utara.

4. Underwater World Langkawi

Berkeluasan hampir enam hektar, Underwater World Langkawi adalah salah satu tarikan terkenal di pulau ini. Terletak di hujung selatan Pantai Cenang (hampir di sempadan Pantai Tengah), bersebelahan pusat membeli-belah zon bebas cukai, ia adalah akuarium terbesar di Malaysia.

Struktur yang dicat putih besar menempatkan lebih daripada 200 spesies ikan laut dan air tawar yang berbeza termasuk anjing laut, penguin rockhopper, hiu, sinar raksasa dan arapaima Amazon yang sangat besar dan merupakan ikan air tawar terbesar di dunia.

Sebaik sahaja anda memasuki kawasan pendingin hawa, Arapaima (ikan air tawar terbesar di dunia) dapat dilihat di dalam tangki bersaiz sederhana di depan pintu masuk.

5. Gunung Raya

Dikenal sebagai gunung tertinggi di Langkawi, Gunung Raya memuncak pada ketinggian 881 meter dan hutan simpannya yang lebat menempatkan banyak hidupan liar seperti monyet daun, rubah terbang, tupai, helang gunung, helang laut putih, dan burung enggang yang hebat.

Menurut kepercayaan tempatan, gunung itu adalah bentuk raksasa terkutuk bernama Mat Raya, yang pernah tinggal di pulau itu.

Sangat sesuai untuk peminat alam semula jadi, kerana gunung ini juga merupakan destinasi popular untuk jungle trekking. Sekiranya anda bukan seorang pejalan kaki yang berpengalaman, anda sangatlah digalakkan untuk menyertai lawatan semula jadi.

Waktu terbaik untuk mengembara Gunung Raya adalah antara bulan November dan Mac, ketika langit agak cerah dengan jangkaan hujan sedikit hingga tidak ada.

Jom bercuti ke Langkawi bersama seisi keluarga bagi meluangkan masa bersama yang tersayang pada cuti sekolah tahun ini!

SUMBER

http://www.langkawi-info.com/attractions/gunung-raya.htm

https://www.thrillophilia.com/places-to-visit-in-langkawi

Summary
Tempat Menarik Di Langkawi Yang Patut Dikunjungi!
Article Name
Tempat Menarik Di Langkawi Yang Patut Dikunjungi!
Description
Tempat menarik di Langkawi ditumpukan kepada pemandangan semula jadi, taman yang luas, dan struktur ikonik yang tidak dapat dilupakan oleh para pengunjung apabila mereka pertama kali ke Langkawi.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: