tempat menarik di kota kinabalu

Terdapat 7 tempat menarik di Kota Kinabalu yang saya sediakan untuk santapan pembaca semua. Tempat menarik di Kota Kinabalu ini banyak berasaskan kepada alam semula jadi yang hijau, lautan biru serta hidupan liar.  

Tempat Menarik di Kota Kinabalu:-

1. Gunung Kinabalu

Gunung Kinabalu juga dinobatkan sebagai gunung tertinggi ke-20 di seluruh dunia, dengan kedudukan topografi dan merupakan salah satu puncak tertinggi di dunia yang dapat dengan mudah dijelajahi oleh kebanyakan orang. Gunung Kinabalu, bersama dengan kawasan dataran tinggi lainnya dari Crocker Range terkenal di seluruh dunia kerana pelbagai spesies biologi yang luar biasa dengan tumbuhan asal Himalaya, Australasia, dan Indo-Malayan.

Pencinta alam akan merasa terharu kerana dapat menyaksikan banyak variasi flora dan fauna yang terdapat di gunung pada ketinggian yang berbeza. Gunung Kinabalu dapat ditempatkan di antara Himalaya dan New Guinea dari segi ketinggian menurun.

2. Taman Tunku Abdul Rahman, Kota Kinabalu

Taman Tunku Abdul Rahman adalah sekumpulan lima pulau yang berbeza, termasuk Pulau Gaya, Pulau Sapi, Pulau Manukan, Pulau Mamutik dan Pulau Sulug. Terdapat pelbagai aktiviti pantai yang diatur oleh Taman Tunku Abdul Rahman. Namun, semua aktiviti pantai ini memerlukan tempahan awal dan ini adalah salah satu tempat terbaik untuk dikunjungi di Kota Kinabalu.

Anda juga dapat menikmati pelbagai sukan air seperti snorkeling, selam skuba, dan menyaksikan kehidupan karang dan laut yang indah di pulau ini. Lawatan ke pulau boleh ditempah di tempat dari mana anda akan menaiki feri anda.

Lokasi: Taman Tunku Abdul Rahman hanya 20 minit perjalanan dengan kapal dari Kota Kinabalu.

Cara Untuk Sampai: Terminal feri Jesselton Jetty secara konsisten mengoperasikan kapal ke Pulau, yang mengambil masa sekitar 20 minit untuk sampai ke sana.

Harga: Anggaran kos untuk lawatan lengkap bermula dari RM53 setiap orang dewasa.

Waktu Operasi: 8.30 Pagi hingga 5 Petang

3. Manukan Island Resort

Manukan Island Resort adalah resort pulau peribadi yang mewah. Tempat percutian yang tenang ini menawarkan penginapan yang indah, masakan enak dan aktiviti sukan air yang tiada tandingannya di salah satu sudut paling murni di dunia. Pulau Manukan dikelilingi oleh terumbu karang yang dilindungi, dan pulau ini menawarkan hutan hujan yang bersih dan pantai pasir putih yang indah dan merupakan salah satu tempat yang popular untuk dikunjungi di Kota Kinabalu.

Lokasi: Pulau Manukan, 88100 Kota Kinabalu, Malaysia

Resort ini mempunyai kolam renang luaran, restoran dan vila-vila luas dengan teres peribadi dan ruang makan. Resort ini menawarkan pelbagai aktiviti seperti menyelam, snorkeling dan trekking. Untuk pemandangan hidupan laut, terdapat perahu dengan dasar kaca.

Harga: Harga anggaran untuk sebuah bilik bermula dari RM700.

4. Pulau Mamutik

Dalam kumpulan lima pulau di antara Taman Laut Tunku Abdul Rahman, Pulau Mamutik adalah yang kedua terjauh. Walaupun perairan Pulau Mamutik tidak setebal Pulau Sapi, tetapi anda dapat menikmati beberapa aktiviti sukan air yang menakjubkan dan beberapa kafe dan restoran tepi pantai bertaraf dunia yang menyajikan masakan Melayu dan benua. Terdapat juga beberapa kedai cenderamata yang indah dari mana anda boleh membawa beberapa orang ke keluarga atau rakan anda dan ia adalah salah satu tempat terkenal untuk dikunjungi di Kota Kinabalu.

Lokasi: Pulau ini terletak di kawasan pusat bandar Kota Kinabalu dan berada di luar pantai. Dari hotel Hyatt Regency Kinabalu, anda boleh sampai ke titik Jeti Jesselton dengan 2 minit perjalanan atau 10 minit berjalan kaki dari tempat yang menyediakan kapal untuk sampai ke pulau.

Harga: Anda perlu membayar yuran masuk sebanyak RM10 setiap orang untuk masuk ke dalam pulau.

5. Taman Hidupan Liar Lok Kawi

Sekiranya anda berminat dengan hidupan liar, maka Taman Hidupan Liar Lok Kawi di Kinabalu, Malaysia adalah tempat yang mesti anda dikunjungi. Dimulakan pada tahun 2007 dan dibangunkan oleh Jabatan Hidupan Liar Sabah, Taman Hidupan Liar Lok Kawi terdiri daripada dua bahagian: Botanical & Zoological. Ia dipromosikan dengan tujuan untuk menjadikan taman berorientasi keluarga dan banyak penekanan diberikan kepada Zoo Kanak-kanak dan ia adalah salah satu tempat yang sangat popular untuk dikunjungi di Kota Kinabalu.

Taman hidupan liar adalah rumah bagi Gajah Borneo Pygmy, monyet Proboscis, harimau Malaya, dan beberapa spesies rusa. Sebaliknya, taman ini juga memberi peluang kepada pengunjungnya untuk melakukan jungle trekking di jejak botani, yang panjangnya sekitar 1.4 KM.

 Lokasi: Taman Hidupan Liar Lok Kawi terletak di Bahagian Pantai Barat Penampang.

Cara Untuk Sampai: Taman hidupan liar hanya 30-45 minit perjalanan dari Kota Kinabalu, anggaran jarak adalah 20 KM. Pengunjung boleh menaiki teksi tempatan, yang akan menelan belanja sekitar RM25-RM30 sehala.

 Waktu: 9.30 Pagi hingga 5.30 Petang

 Harga: Bayaran masuk berharga lebih kurang RM20 bagi setiap orang dewasa.

6. Lawatan Desa Budaya Mari Mari

Apa gunanya mengunjungi tempat ketika anda tidak memahami budaya dan tradisi tempatannya? Jelajahi kampung Mari Mari memberikan para pelancong peluang unik untuk belajar mengenai gaya hidup skeptis suku tempatan. Rebutlah peluang yang indah dan kumpulkan pengetahuan tentang masakan daerah dan gaya hidup etnik masyarakat dan ini adalah salah satu tempat terkenal untuk dilihat di Kota Kinabalu. Saksikan kemahiran memburu dan teknik memancing mereka yang handal.

Penempatan ini dihuni oleh lima jenis kaum. Pelajari kemahiran memburu mereka. Dapatkan peluang untuk berehat di pondok semasa hari-hari panas dan lembap. Puaskan selera anda dengan makanan kesukaan anda.

Lokasi: Desa budaya terpencil peradaban moden dan jauh ke pinggir desa Inanam di Kota Kinabalu.

Harga: Lebih kurang RM200 seorang.

7. Poring Hot Springs

Anda tidak boleh mengatakan bahawa anda pernah mengunjungi Kota Kinabalu tanpa melawat ke Poring Hot Springs. Ini adalah salah satu tempat yang paling disukai oleh penduduk tempatan kerana ia merupakan tempat yang sempurna di mana anda dapat menghilangkan tekanan, merendam luka dan sakit otot anda di dalam mata air mineral sulfur panas, yang dikatakan mempunyai sifat penyembuhan dan ia adalah salah satu tempat terbaik untuk dilawati di Kota Kinabalu.

Selain dari Poring Hot Springs, terdapat berbagai tempat menarik lainnya, termasuk ladang rama-rama, taman tropika, jalan kanopi Poring, Pusat Pemuliharaan Poring Orchid dan tempat bunga Rafflesia.

Lokasi: Kolam Air Panas Poring terletak sekitar 136KM dari bandar Kota Kinabalu.

Cara Untuk Sampai: Anda boleh menaiki bas terus, yang akan menelan belanja sekitar  RM16 setiap orang atau teksi yang akan menelan belanja sekitar RM160, dari Kota Kinabalu.

Harga: Bayaran masuk ke Poring Hot Springs adalah sekitar RM15.

Waktu: 7 pagi hingga 6 petang

Jadi silalah add to wishlist 7 tempat menarik di Kota Kinabalu ini supaya anda berpuas hati mendapat pengalaman melancong yang menarik di negeri bawah bayu ini.

SUMBER:

1) https://www.thrillophilia.com/places-to-visit-in-kota-kinabalu

2) https://www.tripadvisor.com.my/Attractions-g298307-Activities-Kota_Kinabalu_Kota_Kinabalu_District_West_Coast_Division_Sabah.html

Summary
Tempat Menarik di Kota Kinabalu: Negeri Bawah Bayu
Article Name
Tempat Menarik di Kota Kinabalu: Negeri Bawah Bayu
Description
Terdapat 7 tempat menarik di Kota Kinabalu yang saya sediakan untuk santapan pembaca semua. Tempat menarik di Kota Kinabalu ini banyak berasaskan kepada alam semula jadi yang hijau, lautan biru serta hidupan liar.
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: