tekanan darah normal

Tekanan darah normal adalah salah satu nikmat kesihatan yang diidam-idamkan oleh semua individu tanpa mengira peringkat usia, baik yang tua mahupun yang muda.

Sebenarnya, tekanan darah pada tahap yang normal adalah salah satu tanda anda menjaga kesihatan anda dengan baik. Ini kerana, ia hanya dapat dicapai dengan gaya hidup yang sihat.

Pada artikel kali ini, kami akan kongsikan dengan anda cara-cara untuk mendapatkan tekanan darah yang normal.

Jom kita baca artikel yang telah kami tulis untuk anda di bawah ini.

KATEGORI TEKANAN DARAH

Sebelum kita selami dengan lebih dalam lagi mengenai topik artikel kali ini, mari kita ketahui dahulu kategori-kategori yang ada.

Tekanan darah terbahagi kepada 5 kategori yang berbeza. Apakah kategori-kategori tersebut? Baiklah, jom kita lihat gambar di bawah dan baca penerangannya.

Tips Mengawal Tekanan Darah Tinggi – ERATUKU

1. Tekanan Darah Normal

Nombor tekanan darah kurang dari 120/80 mm Hg dipertimbangkan dalam julat normal. Sekiranya keputusan anda tergolong dalam kategori ini,teruskan menjalani gaya hidup yang menyihatkan seperti mengikuti diet seimbang dan bersenam secara teratur.

2. Tekanan Darah Naikan

Tekanan darah naik adalah apabila bacaan secara konsisten berkisar antara 120-129 sistolik dan diastolik kurang dari 80 mm Hg. Orang yang berada dalam kategori ini cenderung mengalami tekanan darah tinggi kecuali langkah-langkah diambil untuk mengawal keadaannya.

3. Hipertensi Tahap 1

Hipertensi Tahap 1 adalah apabila tekanan anda secara konsisten berkisar antara 130-139 sistolik atau 80-89 mm Hg diastolik. Pada tahap ini, doktor cenderung untuk menetapkan perubahan gaya hidup dan mungkin mempertimbangkan untuk menambahkan ubat tekanan darah berdasarkan risiko penyakit kardiovaskular aterosklerotik (ASCVD), seperti serangan jantung atau strok.

4. Hipertensi Tahap 2

Hipertensi Tahap 2 adalah apabila tekanan anda secara konsisten berkisar 140/90 mm Hg atau lebih tinggi. Pada tahap ini, doktor cenderung untuk menetapkan kombinasi ubat tekanan darah dan perubahan gaya hidup.

5. Krisis Hipertensi

Tahap tekanan ini memerlukan perhatian perubatan. Sekiranya bacaan anda tiba-tiba melebihi 180/120 mm Hg, tunggu lima minit dan kemudian lakukan ujian tekanan sekali lagi. Sekiranya bacaan anda masih tinggi, segera hubungi doktor anda. Anda mungkin mengalami krisis hipertensi.

Sekiranya tekanan anda lebih tinggi daripada 180/120 mm Hg dan anda mengalami tanda-tanda kemungkinan kerosakan organ seperti sakit dada, sesak nafas, sakit belakang, mati rasa / kelemahan, perubahan penglihatan atau kesukaran bercakap, jangan tunggu untuk melihat apakah tekanan anda turun dengan sendirinya.

7 CARA UNTUK MENDAPATKAN TEKANAN DARAH NORMAL

Berikut adalah cara-cara yang boleh anda lakukan untuk mendapatkan tekanan darah yang berada pada tahap yang normal.

1. Melakukan senaman

5 senaman asas bakar lemak

Salah satu sebab senaman sangat berkesan untuk mengawal tekanan anda adalah kerana ia merangsang tubuh anda untuk melepaskan zat yang disebut sebagai asid nitrik.

Asid nitrik menyebabkan saluran darah terbuka, yang kemudiannya mengurangkan tahap tekanan dalam darah agar berada pada tahap normal. Senaman juga membantu menguatkan otot jantung, mengurangkan stress, dan mengurangkan berat badan.

2. Menurunkan berat badan berlebihan

5 Signs You Might Be 'Skinny Fat' | Health.com

Tidak ada fakta bahawa ia meningkat ketika berat bertambah. Berat badan berlebihan meningkatkan risiko anda untuk penyakit jantung dan diabetes juga.

Kehilangan walaupun 1 kilogram boleh menyebabkan tekanan darah anda turun dan menjadi normal.

3. Makan dengan sihat

50 Foods That Are Super Healthy

Pemakanan dan diet yang betul dapat menurunkan risiko darah tinggi atau membantu tekanan anda kembali ke normal.

Kajian klinikal menunjukkan bahawa diet tinggi buah-buahan, sayur-sayuran, tenusu rendah lemak, biji-bijian, unggas, ikan, dan kacang-kacangan benar-benar berkesan. Anda juga perlu mengelakkan lemak, daging merah, dan gula yang berlebihan.

4. Kurangkan garam

Grossly irresponsible? Study finds high salt diet bad for cognition, but  experts question trial design

Tubuh anda hanya memerlukan kira-kira 500 miligram garam sehari, tetapi jika anda seperti orang Amerika biasa anda mungkin memakan sehingga 9,000 mg sehari.

Kajian menunjukkan bahawa garam tinggi membawa kepada darah tinggi. Cadangan semasa adalah mengehadkan pengambilan garam hingga 2.400 mg sehari, bersamaan dengan kira-kira satu sudu teh.

5. Makan lebih banyak buah dan sayur segar

Get Your '5 a Day' Fruits & Veggies to Live Longer

Anda akan mendapat banyak vitamin dan mineral penting yang membantu mencegah penyakit jantung, barah, dan penyakit lain.

Penuhkan sekurang-kurangnya separuh pinggan anda dengan sayur-sayuran atau buah-buahan setiap kali makan. Itu akan membantu anda mencapai matlamat harian yang disyorkan sekurang-kurangnya empat hingga lima hidangan.

6. Kurangkan minuman keras

Which Glass For Which Drink? Using Correct Types of Glassware

Meminum minuman keras dengan kerap boleh menyebabkan kenaikan tekanan darah untuk jangka masa panjang. Oleh itu, jika anda memilih untuk minum, pastikan ia tetap pada kadar yang sederhana.

Apa yang dikira sebagai satu minuman bergantung pada apa yang anda minum. Contohnya, bir 12-ons, segelas wain 5-ons, dan satu bahagian 1.5-ons minuman keras 80-suling yang semuanya dianggap sebagai minuman beralkohol.

Sekiranya anda seorang lelaki di bawah umur 65 tahun, hadkan diri anda dengan dua minuman sehari. Sekiranya anda seorang wanita tidak kira daripada apa peringkat usia sekalipun, minum satu minuman sehari sudah cukup untuk memastikan tekanan darah anda tidak naik dengan tinggi.

Ini adalah lebih baik sekiranya anda meninggalkan minuman keras demi untuk mendapatkan tekanan darah pada tahap yang sepatutnya.

7. Berhenti merokok

Hypnosis to Quit Smoking: Benefits, Risks, How It Works

Walaupun merokok meningkatkan tekanan anda untuk waktu yang singkat, bahan kimia di dalam rokok perlahan-lahan dapat merosakkan arteri anda sehingga semakin sempit, memaksa tekanan darah anda naik untuk jangka masa panjang.

Asap rokok boleh melakukan perkara yang sama. Jadi, berhentilah merokok agar anda mendapat tekanan darah yang normal dan kehidupan yang lebih sihat.

Sekiranya anda berhasrat untuk mendapatkan tekanan yang baik, jangan lupa ikutlah tips yang telah kami berikan di atas. Ia mampu menjamin keadaan tubuh badan yang lebih sihat dan anda akan terhindar daripada risiko penyakit berbahaya seperti penyakit jantung dan strok.

Sumber:

https://www.heart.org/en/health-topics/high-blood-pressure/understanding-blood-pressure-readings

https://www.everydayhealth.com/hypertension/treating/if-your-reading-is-normal.aspx

https://www.webmd.com/a-to-z-guides/proactive-about-high-blood-pressure?page=2

https://www.eratuku.com/wp-content/uploads/2018/05/chart-tekanan-darah3.jpg

Summary
Tekanan Darah Normal: 7 Cara Untuk Dapatkan Tekanan Darah Normal
Article Name
Tekanan Darah Normal: 7 Cara Untuk Dapatkan Tekanan Darah Normal
Description
Tekanan darah normal adalah salah satu nikmat kesihatan yang diidam-idamkan oleh semua individu tanpa mengira peringkat usia, baik yang tua mahupun yang muda.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: