tazkirah ringkas

Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW pada bulan Ramadan, menjadikan bulan suci ini sangat penting. Apa yang menjadikan bulan Ramadhan begitu diberkati bagi umat Islam? Mari baca tazkirah ringkas mengenai bulan Ramadhan!

Tazkirah Ringkas 1: Lailatul Qadar

Ayat pertama Al-Quran diturunkan pada malam Lailatul Qadar. Ia jatuh pada salah satu malam, sepuluh hari terakhir Ramadan. Malam Lailatul Qadar diketahui lebih baik daripada seribu bulan; perbuatan baik yang dilakukan dalam satu malam ini lebih baik daripada perbuatan yang dilakukan lebih dari seribu bulan.

Dengan itu, sangat digalakkan untuk meningkatkan ibadah dan berdoa pada 10 malam terakhir.

Sayyidatina Aisyah (ra) melaporkan: Dengan dimulainya sepuluh hari terakhir bulan Ramadhan, Nabi (saw) mengetatkan tali pinggang (bekerja lebih keras) dan selalu berdoa sepanjang malam, dan selalu membuat keluarganya terjaga untuk solat. ” (Bukhari)

Tazkirah Ringkas 2: Mengampuni Dosa dan Menambah Ganjaran

Meninggalkan makanan dan minuman dari subuh hingga senja demi Allah (SWT) menjadikan iman umat Islam lebih kuat dan mendekatkan mereka dengan Allah (SWT). Seperti yang dijanjikan oleh Allah SWT dalam Al-Quran bahawa,

Wahai orang-orang yang beriman, memerintahkan kamu adalah berpuasa sebagaimana yang telah ditentukan kepada orang-orang sebelum kamu agar kamu menjadi orang yang soleh” (Al Quran 2: 183)

Terdapat hadis yang mendorong umat Islam berpuasa agar semua dosa masa lalu mereka dapat diampuni dan mendapat pahala yang sangat besar.

Diriwayatkan dari Abu Huraira (r.a): Rasulullah saw bersabda:

“… barangsiapa berpuasa di bulan Ramadhan kerana iman yang ikhlas dan berharap mendapat pahala Allah, maka semua dosanya yang lalu akan diampuni.” (Bukhari).

Rasulullah (saw) juga bersabda:

“Barangsiapa membaca surat dari Kitab Allah akan mendapat hasanah (perbuatan baik) darinya (yaitu pembacaannya), dan hasanah itu dikalikan sepuluh. Saya tidak mengatakan bahawa Alif-Laam-Meem adalah (dianggap sebagai) surat, sebaliknya Alif adalah huruf, Laam adalah huruf, dan Meem adalah huruf. ” (Tirmidhi)

Tazkirah Ringkas 3: Menyingkirkan Tabiat Buruk

Keajaiban Ramadan adalah bahawa ia tidak hanya menyucikan jiwa tetapi juga jasmani orang-orang beriman. Bulan ini bukan hanya untuk menahan lapar dan dahaga pada waktu siang tetapi juga digalakkan bagi orang-orang beriman untuk menghabiskan lebih banyak masa dengan mengabdikan diri kepada Allah (SWT) melalui solat dan melakukan perbuatan baik.

 Juga, mereka digalakkan untuk tidak membuang masa dengan sia-sia seperti menonton filem dan lain-lain. Melalui puasa, ia mengajar anda mengawal diri dan membuka jalan untuk menuju gaya hidup sihat.

 Pada bulan ini, orang yang beriman didorong untuk menjadi lebih penyayang dengan menghabiskan lebih banyak masa dengan orang miskin, dan memahami penderitaan mereka yang sebenarnya.

Tazkirah Ringkas 4: Tilawah Al-Quran

Wahyu Al-Quran diturun pada bulan Ramadhan, jadi sangat wajar umat Islam merayakannya dengan membaca ayat-ayat dari Kitab Suci. Puasa pada bulan Ramadhan tidak akan lengkap tanpa meluangkan masa dengan Al-Quran.

Pada bulan Ramadhan Al-Quran diturunkan sebagai petunjuk bagi umat manusia, pesan yang jelas memberi petunjuk dan membezakan antara yang benar dan yang salah. (Surah Al-Baqarah 2: 185)

Pahala yang diperoleh daripada membaca Al-Quran pada hari biasa sudah bermanfaat tetapi jika dibacakan pada bulan Ramadan, ganjarannya 1000 kali ganda lebih baik!

 Hal ini juga disebut dalam Al-Quran tentang keindahan dan kekuatan Kitab suci. Dan kami menurunkan Al-Quran yang menjadi penyembuh dan rahmat bagi orang-orang yang beriman, tetapi itu tidak meningkatkan orang-orang yang zalim kecuali kerugian. (Surah Al-Isra 17:82)

Tazkirah Ringkas 5: Ramadan Bulan Pemberian

Zakat fitrah adalah amal yang diberikan pada akhir bulan Ramadhan. Diharapkan melalui pelaksanaan Zakat fitrah dapat menghapuskan kegelisahan dari hati orang-orang yang beriman. Zakat ini diberikan kepada orang miskin dan yang memerlukan.

Akhir kalam,lima rukun Islam merangkumi Shahadah, solat harian, puasa, amal dan haji. Ia sangat disarankan bagi umat Islam untuk melaksanakan tugas-tugas tersebut terutama pada bulan Ramadhan termasuk berkunjung ke Mekah untuk mengerjakan Umrah mereka (haji kecil).

Selamat beramal!

RUJUKAN

https://www.havehalalwilltravel.com/8-beautiful-blessings-of-ramadan

Summary
Tazkirah Ringkas Mengenai Bulan Ramadhan
Article Name
Tazkirah Ringkas Mengenai Bulan Ramadhan
Description
Al-Quran diturunkan kepada Nabi Muhammad SAW pada bulan Ramadan, menjadikan bulan suci ini sangat penting. Apa yang menjadikan bulan Ramadhan begitu diberkati bagi umat Islam? Mari baca tazkirah ringkas mengenai bulan Ramadhan!
Publisher Name
CeriaSihat
Tagged: