tawar hati

Tawar hati dalam perhubungan adalah satu punca masalah yang besar. Tanda pasangan anda sudah tawar hati merupakan antara tanda merah yang perlu diambil serious dalam perhubungan yang sudah berkahwin atau belum berkahwin.

Hubungan memerlukan respon antara dua pihak. Sekiranya hanya satu pihak sahaja yang berusaha untuk mengekalkan perhubungan, ini adalah sangat tidak wajar dan tidak adil. Hargai diri mu. Jom ketahui 8 tanda pasangan anda sudah tawar hati.

1. Dia tidak berminat dengan apa yang berlaku dalam hidup anda

Pada awal perkahwinan anda dan sebelum ini, semestinya suami anda sangat berminat mengenai kehidupan anda. Dia ingin tahu apa matlamat anda, bagaimana pekerjaan anda dan bagaimana kehidupan anda mahukan di masa depan. Tetapi atas sebab tertentu, perbualan tersebut telah terhenti sepenuhnya. Setiap kali anda cuba membincangkan sesuatu yang anda gemari, atau sesuatu yang sedang berlaku dalam kehidupan peribadi anda, dia sepertinya tidak aktif dan tidak memberi respon. Dia tidak pernah bertanya bagaimana hari anda berlalu, atau apa yang berlaku di tempat kerja atau dengan rakan anda. Tidak ada. Anda cuba mengajukan soalan kepadanya, tetapi sepertinya dia tidak mahu bercakap.

2. Dia tidak akan mendengar

Tidak kira apa yang anda katakan kepadanya, dia seolah-olah keluar dari perbualan. Walaupun topik biasa setiap hari seperti perubahan jadual pertukaran kerja anda atau masalah dengan bilik mandi, dia nampaknya akan segera menamatkan perbualan. Kadang-kadang dia menggerutu atau mengangguk, tetapi sejujurnya dia juga mungkin tidak memberikan fokus ketika anda bercakap. Dia selalu menggunakan telefon, komputer riba atau menonton TV – pada dasarnya apa sahaja kecuali melakukan perbualan dengan anda. Sekiranya suami anda tidak mendengarkan luahan anda, itu adalah tindakan tidak hormat. Perbincangan dan percakapan penting dalam hubungan. Tetapi sepertinya tidak ada yang ada di tangan anda.

3. Kepercayaan hilang antara anda berdua

Hormat dan kepercayaan adalah komponen besar dalam hubungan yang kuat. Tetapi jika suami anda kehilangan kedua-dua komponen itu, itu bukan petanda baik. Bagaimana anda boleh memberitahunya bahawa dia telah kehilangan rasa hormat kepada anda? Sekiranya anda memberikan pendapat anda mengenai masalah penting, dia tidak akan mempertimbangkannya. Itu adalah tanda besar tidak hormat. Dan apabila anda mengatakan bahawa anda telah keluar dengan rakan-rakan anda, dia seperti tidak mempercayai anda dan menuduh anda yang bukan-bukan. Dulu anda saling mempercayai dan menyokong cita-cita masing-masing dalam hidup tetapi sekarang itu tidak ada.

4. Dia tidak mengambil kira pendapat anda lagi

Kita semua mempunyai pendapat kita sendiri mengenai sesuatu perkara dalam kehidupan. Saya pasti anda sentiasa mengutamakan suami anda dan apa yang anda lakukan adalah yang terbaik untuknya. Tetapi jika dia bahkan tidak mendengarkan pendapat anda ketika dia menangani masalah pekerjaan atau kehidupan, maka itu adalah tanda bahawa dia tidak menghormati anda. Seorang lelaki tidak perlu melakukan apa yang diberitahu oleh isterinya, tetapi sekurang-kurangnya dia harus mempertimbangkan pendapatnya dan bercakap dengannya. Itulah perkahwinan yang baik. Tetapi jika suami anda tidak lagi mencintai anda, dia akan mengabaikan apa yang anda katakan dan melakukan apa yang difikirkannya terbaik.

5. Dia sepenuhnya fokus pada dirinya sendiri

Dia hanya mengambil berat tentang apa yang penting baginya. Dia benar-benar mementingkan diri sendiri dan jarang mempertimbangkan perasaan anda atau apa yang anda lalui. Dia memberikan tumpuan hanya kepada perkara-perkara yang menggembirakannya. Sekiranya dia dulu tidak mementingkan diri sendiri dan lebih fokus pada keperluan anda, maka ini bukanlah petanda baik. Kadang-kadang ini boleh menjadi masalah emosi yang memaksanya untuk lebih fokus pada dirinya sendiri. Tetapi ia tidak membolehkannya untuk sepenuhnya mengabaikan keperluan dan keinginan anda. Hubungan adalah jalan dua arah dan jika dia hanya menumpukan perhatian pada dirinya sendiri, maka mungkin cintanya telah hilang dari hubungan itu.

6. Dia selalu meluangkan masa pada perkara lain dan mengabaikan anda

Adakah dia pulang lewat di tempat kerja? Melepak dengan rakan-rakannya? Tetapi pada masa yang sama, dia hampir tidak menghabiskan masa dengan anda? Sekiranya dulu anda pernah melakukan aktiviti dan bergembira bersama, tetapi sekarang anda merasa terpinggir dalam hubungan anda sendiri, maka ada sesuatu yang jelas. Dia mungkin tidak menikmati masa lapang dia bersama anda.

7. Dia tidak pernah memuji anda

Kita boleh bersetuju bahawa apabila anda jatuh cinta kepada seseorang, anda tidak boleh berhenti memuji mereka. Sama ada hidung comel mereka, atau cara mereka membawa diri, anda hanya ingin memberitahu mereka betapa anda mengagumi sifat-sifat itu. Tetapi jika dia tidak pernah memuji anda, atau melihat apa-apa tentang anda, maka itu menunjukkan di mana tumpuannya. Mungkin pada masa lalu dia akan segera memuji ketika anda menyiapkan rambut anda, atau anda berpakaian sedikit berbeza. Tetapi sekarang? Dia juga tidak memberi perhatian. Walaupun anda duduk dan memikirkannya, anda benar-benar tidak dapat mengingati kali terakhir dia memberikan pujian kepada anda. Ini adalah tanda tawar hati yang terbesar.

8. Dia memperlakukan orang lain lebih baik daripada cara dia memperlakukan anda

Dia mungkin memberitahu anda bahawa dia mencintai anda, tetapi tindakannya bertentangan dengan apa yang diberitahu. Sekiranya anda pergi ke restoran dan dia nampaknya lebih menghormati pelayan daripada anda, maka ada sesuatu yang tidak kena dan tidak baik. Pujian yang biasa anda dapatkan kini disediakan untuk orang lain. Dia menghormati pendapat orang lain namun tidak pendapat anda. Apabila ada orang lain di sekitarnya, dia kelihatan seperti orang yang paling murah hati dan baik sepanjang masa. Tetapi bila hanya anda berdua? Dia bertindak hampir sebaliknya. Ini hanya menunjukkan betapa sedikit rasa hormatnya terhadap perkahwinannya akhir-akhir ini.

Sekiranya pasangan anda mempunyai petanda-petanda sudah mula tawar hati, namun anda perlu melakukan sesuatu demi menyelamatkan sebuah perkahwinan. Jumpa kaunselor adalah salah satu jalan penyelesaian. Selamat maju jaya!

SUMBER:

1) https://hackspirit.com/signs-your-husband-doesnt-love-you-anymore/

2) https://hernorm.com/signs-your-husband-doesnt-love-you/

3) https://www.bustle.com/wellness/signs-youre-not-in-love-anymore

Tagged: