peranan suami

Setiap gadis menginginkan suami yang ideal yang tinggi, tampan dan mempunyai kualiti yang paling luar biasa untuk dirinya. Namun, dalam kehidupan realiti yang nyata, lelaki mempunyai pelbagai bentuk dan ukuran.

Oleh itu, apakah kualiti terbaik dan tanggungjawab yang harus diinginkan oleh seorang wanita pada lelaki yang ideal sebagai suami?

Perkahwinan adalah penyatuan yang setara. Apabila pasangan berkahwin, mereka bersumpah untuk menjaga satu sama lain dalam masa baik dan buruk dan, hubungan yang baik terjalin apabila isteri dan suami berkongsi tanggungjawab. Kedua-dua pasangan mempunyai peranan individu untuk dimainkan, dan pelaburan fizikal dan mental mereka dalam hubungannya berbeza.

Tanggungjawab seorang suami lebih dari sekadar menyediakan dan mengurus keluarga. Untuk menjadi suami yang baik, anda perlu membahagiakan isteri dan keluarga. Inilah cara anda boleh menyumbang:

Tanggungjawab Suami #1 Jadilah Pemimpin

Semasa anda menjadi pemimpin, secara automatik anda tahu bagaimana mengurus rumah tersebut. Terdapat aliran semula jadi perkara dan idea. Pemimpin yang baik tahu jalan, jalan yang sesuai, dan menunjukkan jalannya. Tetapi, ingat jangan menjadi angkuh.

Tanggungjawab Suami #2 Lindungi Isteri

Anda mesti melindungi isteri anda dari segala bahaya, dan keganasan – baik fizikal dan mental. Dia mesti merasa selesa di hadapan anda dan bukan sebaliknya.

Tanggungjawab Suami #3 Cinta Tanpa Syarat

Cara terbaik untuk mencintai tanpa syarat adalah dengan memastikan anda memuaskannya secara emosional. Yakinkan dia, beritahu dia bahawa anda menghormatinya, mencintainya, dan menghargainya, dan juga menunjukkannya dalam tindakan anda.

Tanggungjawab Suami #4 Memenuhi Keperluan

Keperluan utama (makanan, tempat tinggal, pakaian) harus dipenuhi dan ini adalah tanggungjawab suami. Selain itu, fahami apakah dia mempunyai keperluan lain dan cuba untuk memenuhi keperluan mereka. Dia akan mempunyai keperluan yang berbeza di pelbagai peringkat kehidupannya.

Tanggungjawab Suami #5 Banyak Bersabar

Kadang-kadang isteri boleh membebel dan mungkin berlebihan, tetapi dia masih fikirkan kebaikan anda di dalam fikirannya. Terimalah dia sebagaimana adanya, dan jika anda tidak menyukai sesuatu tentangnya, beritahu dia secara halus dan bukannya mengkritiknya terlebih dahulu.

Jangan membencinya kerana perkara kecil. Sebaliknya, fokuskan pada perkara positif yang anda sukai dalam dirinya. Menjadi seorang yang sedikit sabar dapat meningkatkan hubungan anda.

Tanggungjawab Suami #6 Sentiasa Ada

Anda berjanji akan berada di sana untuknya dan mencintainya dalam keadaan sakit dan sihat. Itu tepat merangkumi tanggungjawab suami dalam setiap perkahwinan.

Jangan biarkan dia menangani masalahnya sendirian. Biar dia tahu bahawa anda berada di sana untuknya tidak kira apa masalahnya. Kehadiran anda akan memberikan kekuatan yang besar kepadanya.

Tanggungjawab Suami #7 Tingkah Laku Yang Baik

Jadilah seorang yang lemah lembut dan perlihatkan dalam tingkah laku anda. Cara anda bercakap atau menangani situasi bercakap tentang anda. Juga, ingat bahawa jika anda mempunyai anak, maka mereka akan belajar dari tingkah laku anda.

Oleh itu, jangan melibatkan diri dalam memanggil nama, mengkritik, berteriak, atau mendera isteri anda.

Tanggungjawab Suami #8 Luangkan Masa Berkualiti Bersama

Suami yang baik akan melakukan lebih daripada sekadar menyediakan segala untuk keluarganya. Anda harus meluangkan masa yang berkualiti dengan isteri dengan membawanya keluar, bercakap dengannya, dan berkongsi tujuan dan impian anda.

Tanggungjawab Suami #9 Libatkan Diri

Biasakan diri anda terlibat secara aktif. Sama ada membeli-belah runcit, berkebun, membersihkan rumah, atau menyelesaikan akaun – libatkan diri anda dalam semua aktiviti dan ini akan menghilangkan satu rasa beban besar dari isteri anda.

Tanggungjawab Suami #10 Berwibawa

Seorang suami mesti bersikap tegas jika isteri terlibat dalam perkara seperti gosip. Dia mesti menjadi penjaga pintu hubungan dan mesti menghentikan tingkah laku yang buruk.

Tanggungjawab Suami #11 Hormati Isteri

Anda mesti menahan diri untuk tidak membicarakan hal peribadi isteri anda dengan rakan dan keluarga. Anda perlu membina kepercayaan dengan menghormatinya dan menjunjung martabatnya.

Tanggungjawab Suami #12 Dengar Pendapat Isteri

Anda harus berunding dengannya dalam semua keputusan, besar atau kecil. Dengan berbuat demikian anda menunjukkan kepadanya bahawa dia adalah penting dan pendapatnya adalah sangat berharga bagi anda.

Tanggungjawab Suami #13 Seimbang

Anda harus menjaga keseimbangan antara menjadi ibu bapa dan suami. Selalunya ketika pasangan menjadi ibu bapa, tumpuan mereka beralih sepenuhnya dari hubungan mereka dengan anak. Elakkan itu kerana isteri anda masih memerlukan perhatian anda.

Tanggungjawab Suami #14 Menjadi Kawan Baik

Selepas perkahwinan anda, anda adalah sahabat baik yang dimiliki oleh isteri anda. Setiap kali dia menghadapi masalah, anda harus berusaha sedaya upaya untuk menyelesaikannya bersamanya. Sekiranya anda menghadapi sebarang masalah, anda juga harus selalu berjumpa dengannya terlebih dahulu. Itu hanya akan menjadikan ikatan lebih kuat.

Tanggungjawab Suami #15 Terima Kekurangan Isteri

Tidak ada seorang pun di dunia yang sempurna atau tidak mempunyai kekurangan. Bukan faktor keindahan atau alam semula jadi; mungkin ada masalah dengan kebiasaan, tingkah laku, dan yang lain.

Setiap orang adalah unik dengan kekurangannya, dan anda harus menghargai dan menyayangi isteri anda dengan kekurangannya, dan dia harus buat yang sama dengan kesalahan anda.

Sekiranya dia berfikir bahawa kelemahannya tidak membantunya, anda boleh menjadi penasihatnya dan membantunya berkembang, tetapi jangan mengeluh tentangnya.

Tanggungjawab Suami #16 Membantu Isteri

Hubungan satu perkahwinan adalah proses memberi dan menerima. Anda mempunyai tanggunjawab suami yang harus membantunya berubah sebagai seorang dan menjadikannya lebih baik daripada sebelumnya.

Ia tidak memerlukan mengubahnya sama sekali; bantu dia memperbaiki kekurangan yang dia percayai. Dia juga akan menghormati anda untuk hal yang sama.

Tanggungjawab Suami #17 Berkongsi Kepercayaan Agama

Anda mungkin berkongsi kepercayaan yang sama dengan isteri anda, atau anda berdua mungkin berasal dari dua latar belakang agama yang berbeza. Anda perlu menghormati pandangan agamanya dan harus berusaha menjadikan hari-harinya lebih berkesan dengan cara kerohanian dan kebijaksanaan.

Sumber artikel :

https://www.momjunction.com/articles/how-to-be-a-good-husband_00401176

https://www.momjunction.com/articles/role-of-a-husband_00434714/

Summary
Tanggungjawab Suami Moden Dalam Perkahwinan
Article Name
Tanggungjawab Suami Moden Dalam Perkahwinan
Description
Tanggungjawab suami lebih dari sekadar menyediakan dan mengurus keluarga. Untuk menjadi suami yang baik, anda perlu membahagiakan isteri dan keluarga.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: