tanggungjawab isteri

Gambaran keseluruhan tanggungjawab isteri yang baik dalam perkahwinannya

Wanita bukan sahaja melengkapi pasangannya dan membantunya membesar tetapi juga mendidik anak-anak. Wanita hari ini memerlukan gambaran yang jelas tentang apa peranan suami, dan bagaimana hubungan dengan mereka sebagai pasangan dan tanggungjawab isteri pada suami mereka.

Wanita zaman sekarang merasakan mereka akan kehilangan identiti dan kebebasan mereka jika mereka mematuhi beberapa jenis “standard ketinggalan zaman” dalam tanggungjawab isteri, ibu dan anggota keluarga yang dikasihi.

Perkahwinan mengubah kehidupan seorang wanita; dari seorang gadis riang yang dimanjakan, dia berkembang menjadi seorang isteri yang bertanggungjawab dan bersedia memikul tanggungjawab isteri. Mari kita lihat apa tugas itu.

Tanggungjawab Isteri #1 Cintailah suami tanpa syarat

Dalam perkahwinan, seorang lelaki ingin disukai, disayangi, dan dihargai seperti seorang wanita. Sebagai seorang isteri, berikan kasih sayang tanpa syarat kepada suami anda secara fizikal dan emosi.

Hargai suami dengan murah hati dan memelihara dia dan apa yang anda dapat sebagai balasan? Tentunya cinta tanpa syaratnya.

Tanggungjawab Isteri #2 Bantu Suami

Siapa kata lelaki tidak memerlukan pertolongan? Kita semua memerlukan pertolongan dan sokongan. Jadilah penolong suami anda dalam masa-masa sukar.

Setiap kali dia meminta pertolongan anda, bersikap proaktif menyokongnya. Dia akan melakukan perkara yang sama apabila anda memerlukan bantuannya.

Tanggungjawab Isteri #3 Jaga Kehormatan dan Martabatnya

Jangan bercakap negatif tentang suami anda kepada keluarga, rakan, atau saudara anda. Jangan berlawan dengannya atau mengkritiknya di hadapan orang lain. Sekiranya anda mempunyai masalah, selesaikan antara anda berdua.

Tanggungjawab Isteri #4 Menyokong Suami

Seorang isteri harus bersama suaminya dan bekerjasama sebagai satu pasukan. Sama ada rutin harian atau mencapai matlamat jangka panjang, anda perlu menyokong suami anda dalam semua usahanya.

Dia akan senang berada di sampingmu dalam setiap langkah yang diambilnya.

Tanggungjawab Isteri #5 Sentiasa Ada Untuk Suami

Seorang isteri memerlukan suaminya, dan seorang suami memerlukan isterinya. Beri perhatian kepada dia ketika dia mahu bercakap dengan anda Dengarkan luahan hati dia dan nasihatkan dia jika diperlukan, dan jaga keperluannya. Ini menunjukkan bahawa anda mencintai dan menjaganya.

Tanggungjawab Isteri #6 Hormati Suami

Hormat adalah dua arah. Nilaikan pendapatnya dan hormati dia sedia ada. Sekiranya anda tidak setuju dengannya, jangan kurang ajar terhadapnya tetapi sampaikan pandangan anda dengan lembut. Apabila anda memberi penghormatan, anda mendapat penghormatan sebagai balasan.

Tanggungjawab Isteri #7 Memenuhi Keperluannya

Masaklah untuk dia, jaga dia ketika dia tidak sihat atau menaikkan moodnya ketika dia stress, sama seperti dia akan memenuhi keperluan anda.

Tanggungjawab Isteri #8 Taat Setia Pada Suami

Setelah berkahwin, tanggungjawab isteri adalah untuk tetap setia dan komited dengan suami anda, tidak kira apa pun. Jangan beri dia ruang untuk mempersoalkan kesetiaan anda dan anda boleh mengharapkan perkara yang sama darinya.

Tanggungjawab Isteri #9 Dapatkan Pendapatnya

Apabila anda meminta pendapat suami, itu tidak akan membuat anda lebih rendah status. Sebenarnya, ini menunjukkan anda menghargai pendapatnya dan menghormatinya.

Tanggungjawab Isteri #10 Masak Untuk Suami

Hidangkan makanan yang sihat untuk suami dan juga anda. Elakkan godaan merebut makanan ringan dalam perjalanan ke tempat kerja. Anda mungkin meminta suami untuk menolong anda di dapur, dan itu mungkin cara yang baik untuk menghabiskan lebih banyak masa antara satu sama lain.

Tanggungjawab Isteri #11 Hormati Keluarga Mertua

Tidak kira perbezaan budaya atau gaya hidup, hormati mereka kerana mereka adalah ibu bapa suami anda; anda juga mahu suami anda menghormati ibu bapa anda, bukan?

Tanggungjawab Isteri #12 Menjaga Tugas Rumah Tangga

Jaga rumah dengan kemas dan bersih. Dapatkan pertolongan dari suami dan anak-anak anda. Beri mereka beberapa tugas yang harus dilakukan setiap hari. Dengan cara ini, setiap orang akan merasa bertanggungjawab terhadap peranan mereka dalam keluarga.

Tanggungjawab Isteri #13 Bertanggungjawab

Menjadi isteri yang bertanggungjawab adalah rahmat bagi keluarga kerana dia tahu apa yang harus dilakukan dan bagaimana untuk dilakukan. Bertanggungjawab dalam menguruskan rumah tangga, menguruskan kewangan anda, dan menjaga anak-anak anda.

Tanggungjawab Isteri #14 Banyak Bersabar

Sabar tidak datang dengan mudah. Apabila anda menjalankan tugas setiap hari dengan tanggungjawab di rumah, dan perkara tidak berjalan seperti yang anda rancangkan, perkara terakhir yang anda fikirkan adalah kesabaran. Tetapi cubalah memilikinya dan anda tidak akan menyesal.

Bayangkan, anda tergesa-gesa untuk bergegas bekerja, suami anda meminta sesuatu anda terlepas geram terhadapnya. Tetapi pada kemudian hari, anda menyedari bahawa dia hanya suka bermain-main dengan anda. Sekiranya anda lebih sabar pada waktu pagi, mood hari anda akan lebih baik bagi anda dan suami anda.

Tanggungjawab Isteri #15 Didik Anak-Anak Anda

Menjadi ibu bapa adalah tanggungjawab anda berdua. Tetapi, seorang ibu memainkan peranan penting dalam mendidik anak-anaknya, kerana dia memahami mereka dari luar, dan mempunyai kesabaran dan masa untuk duduk bersama mereka.

Tanggungjawab Isteri #16 Lindungi Rumah Anda

Anda mesti melindungi kediaman anda daripada orang asing dan orang yang cuba menyuntik fikiran berbisa pada ahli keluarga anda. Anda juga harus menjauhkan diri daripada individu yang mempunyai banyak perasaan negatif di dalamnya.

Tanggungjawab Isteri #17 Jaga Diri Anda

Tidak, ini bukan perkara terakhir yang harus dilakukan. Sebenarnya, anda harus memusatkan perhatian kepada diri sendiri sebelum anda menjaga orang lain kerana keluarga anda boleh bahagia dan sihat hanya jika anda bahagia dan sihat. Jangan membebankan diri dengan semua tanggungjawab.

Dapatkan pertolongan dari orang lain dalam keluarga, berehat sebentar dan relaks. Ini akan membuat anda tersenyum dan isteri yang tersenyum akan menjadi perkara yang paling menyenangkan bagi suami.

Sebuah perkahwinan adalah perjalanan yang indah ketika anda menyediakan, mengasuh, dan saling melengkapi dan ketika suami membalas pendekatan isteri. Sebagai seorang isteri, anda mungkin ingin memberikan yang terbaik sambil menjaga maruah dan harga diri anda.

Sumber artikel :

https://www.momjunction.com/articles/role-of-a-wife_00445110

Summary
Tanggungjawab Isteri Dalam Perkahwinan
Article Name
Tanggungjawab Isteri Dalam Perkahwinan
Description
Wanita hari ini memerlukan gambaran yang jelas tentang apa peranan suami, dan bagaimana hubungan dengan mereka sebagai pasangan dan tanggungjawab isteri pada suami mereka. Wanita zaman sekarang merasakan mereka akan kehilangan identiti dan kebebasan mereka jika mereka mematuhi beberapa jenis "standard ketinggalan zaman" dalam tanggungjawab isteri, ibu dan anggota keluarga yang dikasihi.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: