Now Reading
Solat Tahajud: Manfaat, Ganjaran Dan Caranya

Solat Tahajud: Manfaat, Ganjaran Dan Caranya

Solat Tahajjud

Solat adalah cara Muslim mengingati Allah SWT, mendapat rahmat dan keberkatan-Nya. Solat tahajud ialah berdoa pada satu pertiga malam.

Banyak lagi amalan sunat yang terdapat dalam ajaran islam yang ditekankan untuk dilaksanakan menurut Al-Quran.

Terdapat dua jenis solat yang dilakukan oleh setiap muslim iaitu namaz Wajib di mana seseorang muslim harus melakukan lima kali sehari pada waktu-waktu tertentu tanpa pilihan untuk melewatkannya dalam keadaan normal.

Sementara yang kedua pula adalah Nafl (Solat Sunat) yang merupakan pilihan sama ada ingin melakukannya ataupun tidak.

“Nafl” berasal dari perkataan arab yang bermaksud “untuk mendapatkan sesuatu yang lebih”. Terdapat banyak jenis solat dan doa yang tidak wajib dilakukan tetapi mendapat pahala apabila melakukannya.

Sebagai contoh, Tahayiat-ul-wudu’ (melakukan solat sunat setelah selesai berwuduk), Ishraak, chaasht (melaksanakan sekurang-kurangnya dua raka’at Ketika matahari sudah terbit) dan Tahajjud.

Waktu Tepat Untuk Melaksanakan Solat Tahajud

Solat Tahajjud dilaksanakan pada sepertiga malam terakhir setelah bangun dari seseorang. Ia tidak boleh dilakukan segera setelah selesai solat isya’ tetapi hanya setelah tidur serta Ketika waktu sudah hamper dengan Fajr.

Syarat dan Cara Menunaikan Solat Tahajud

  • Betulkan niat agar jelas untuk menunaikan tahajud dan merancang untuk bangun pada akhir malam dengan menggunakan jam penggera.
  • Menunaikan solat serta menjaga kebersihan yang lengkap dan melaksanakan wudhu sebagaimana yang dilakukan sebelum solat normal yang lainnya.
  • Pindah ke tempat yang bersih dan sunyi di rumah yang jauh dari gangguan orang sekeliling.
  • Tinggalkan seketika segala masalah duniawi, kesengsaraan dan kerisauan diri dari hati seseorang untuk lebih menumpukan perhatian pada pertemuan dengan Allah SWT serta meraih rahmatnya.
  • Melakukan sekurang-kurangnya dua rakaat hingga 12 rakaat bergantung kepada sesuatu kehendak.
  • Mempertimbangkan mengadakan solat tahajud bersama sama ahli keluarga untuk memberi manfaat kepada mereka danri doa yang sangat bermanfaat ini.
  • Cubalah mencontohi Nabi Muhammad SAW pada waktu malam yang menguntungkan ini, seperti yang diriwayatkan oleh Hazrat A’isha (R.A): “Rasullah biasa menawarkan sebelas rakaat dan itulah doanya. Beliau biasanya memanjangkan sujud sehingga seseorang itu dapat membaca lima puluh ayat (Al-Quran) sebelum beliau mengangkat kepalanya. Beliau selalunya berdoa dua rakaat (Sunat) sebelum Fajr dan kemudiannya berbaring di sebelah kanannya sehingga seseorang dating dan memberitahunya tentang doa tersebut,” (Bukhari).
  • Menjadikan amalan ini sebagai rutin seseorang kerana Rasulullah SAW amat menyukai pebuatan ini. Diiwayatkan oleh Abdullah bin Umar (R.A): “ Wahai Abdullah! Jangan jadi seperti dulu, yang biasa menunaikan tahajjud pada waktu malam dan kemudian berhenti melakukannya.” (Bukhari)
  • Tidak lupa juga untuk memohon kepada Allah SWT bagi permintaan yang adil dan tepat untuk mendapatkan manfaat dari kegelapan yang sangat memberangsangkan ini.

Kepentingan / Manfaat Solat Tahajud

Oleh kerana agak sukar bagi seseorang itu untuk bangkit dari tidur terutama setelah seharian sibuk dengan rutin harian, Solat sunat ini memberikan sejumlah besar pahala dan status yang besar dari Tuhan Yang Maha Pemurah.

Hal ini bermaksud bahawa sesiapa yang menunaikan solat tahajud akan mendapat ganjaran tertinggi dari amalan-amalan lain.

Itulah sebabnya mengapa Allah SWT telah menyatakan mereka sebagai hamba-hambaNya yang setia dalam ayat Furqan e Hameed. Nabi SAW sering menawarkan ganjaran ini yang menjadikannya penting dalam kehidupan seseorang muslim.

Seterusnya, solat tahajud juga mendekatkan kita dengan Allah yang Maha Kuasa, pencipta setiap makhluk yang berada di bumi ini.

See Also
Hajarul Aswad

Orang yang melakukan solat di malam hari akan semakin dekat dengan Allah dan dipenuhi dengan kecerahan, kedamaian dan kejayaan dalam hidup mereka.

Akhir sekali, solat tahajud menjurus kepada perenungan kerana perkara-perkara yang menyibukkan hati kebanyakkan tidak ada pada waktu malam, sehingga hati penuh perhatian dan lidah penuh makna dalam beribadah.

Sumber:

https://www.quranreading.com/blog/tahajjud-prayer/

https://musliminc.com/importance-of-tahajjud-the-night-prayers-15116

error: Content is protected !!