Solat Sunat Witir

Solat sunat witir adalah solat sunat yang dilakukan pada malam hari selepas isyak atau sebelum fajar (solat subuh). Solat sunat witir memiliki jumlah rakaat yang ganjil, dengan rakaat terakhir dilakukan secara berasingan.

Menurut Abdullah bin Umar (ra), Rasulullah SAW bersabda, “Solat malam dikerjakan sebanyak dua rakaat diikuti dengan dua rakaat dan seterusnya dan jika ada yang takut akan fajar mendekat (solat subuh), dia harus solat satu rakaat dan ini akan menjadi solat sunat witir bagi semua rakaat yang telah dia lakukan sebelumnya.”

Dalam sebuah hadis yang disampaikan oleh Abu Darda (ra), beliau menyatakan bahawa Nabi Muhammad SAW memerintahkan kepadanya tiga perkara: –

  • Untuk berpuasa tiga hari setiap bulan
  • Untuk mengerjakan solat sunat witir sebelum tidur
  • Mengerjakan solat sunat dua rakaat sebelum subuh.

Tetapi terdapat banyak hadis yang menunjukkan waktu terbaik untuk solat sunat witir adalah pada waktu malam. Sekiranya seseorang takut bahawa dia tidak dapat terjaga, atau mungkin tidur mati maka solat itu harus dilakukan sebelum tidur.

Oleh itu, sesiapa yang melakukan tahajjud secara teratur harus melakukan solat sunat witir selepas tahajjud.

Doa Solat Sunat Witir

اللَّهُمَّ اهْدِنِي فِيمَنْ هَدَيْتَ وَعَافِنِي فِيمَنْ عَافَيْتَ وَتَوَلَّنِي فِيمَنْ تَوَلَّيْتَ وَبَارِكْ لِي فِيمَا أَعْطَيْتَ وَقِنِي شَرَّ

مَا قَضَيْتَ إِنَّكَ تَقْضِي وَلاَ يُقْضَى عَلَيْكَ وَإِنَّهُ لاَ يَذِلُّ مَنْ وَّالَيْتَ وَلاَ يَعِزُّ مَنْ عَادَيْتَ تَبَارَكْتَ رَبَّنَا وَتَعَالَيْتَ

Allahumma ’hdi-niy fiyman hadayt, wa-‘afi-niy fiyman ‘afayt, wa-tawalla-niy fiyman tawallayt, wa-barik liy fiy-ma ’a‘tayt, wa-qiniy sharra ma qadhayt, inna-ka taqdiy wa-la yuqdha ‘alayk, wa-inna-hu la yadillu maw walayt, wa-la ya‘izzu man ‘adayt, tabarakta Rabba-na wa-ta‘alayt.

“Ya Allah bimbinglah aku di antara orang-orang yang Engkau telah beri petunjuk, maafkanlah aku di antara orang-orang yang telah Engkau ampunkan, bertemanlah aku di antara orang-orang yang telah Engkau bertemankan, berkatilah aku dalam apa yang Engkau berikan, dan selamatkanlah aku dari kejahatan yang Engkau tetapkan. Sesungguhnya Engkau memerintahkan, dan tidak ada yang dapat mengeluarkan ketetapan, dan tidak ada yang dapat menjatuhkan ketetapan kepadamu, sesungguhnya dia tidak dihina siapa yang telah kamu bersahabat, diberkati Engkau Tuhan kami dan Maha Tinggi.

Bagi pengikut Mazhab Hanafi mereka biasanya membacakan versi kedua dari doa witir seperti berikut, yang disebut dalam rakaat terakhir witir (kerana satu rakaat mengikuti sunnah, dalam hal ini melakukan angka ganjil – 3,5,7,9 atau 11 rakaat), pertama dengan mengucapkan takbir dengan tangan ke atas, kemudian mengucapkan ayat-ayat berikut sebelum rukuk :

اَللَّهُمَّ إنا نَسْتَعِينُكَ وَنَسْتَغْفِرُكَ وَنُؤْمِنُ بِكَ ,وَنَتَوَكَّلُ عَلَيْكَ, وَنُثْنِئْ عَلَيْكَ الخَيْرَ. وَنَشْكُرُكَ وَلَا نَكْفُرُكَ وَنَخْلَعُ وَنَتْرُكُ مَنْ يَّفْجُرُكَ. اَللَّهُمَّ إِيَّاكَ نَعْبُدُ, وَلَكَ نُصَلِّئ وَنَسْجُدُ, وَإِلَيْكَ نَسْعأئ وَنَحْفِدُ, وَنَرْجُو رَحْمَتَكَ وَنَخْشآئ عَذَابَكَ, إِنَّ عَذَابَكَ بِالكُفَّارِ مُلْحَقٌ

Allahumma in-na nasta‘iynu-ka wa-nastaghfiru-ka wa-nu’minu bi-ka, wa-natawaku ‘alay-ka, wa-nuth-ni‘alay-ka ’l-khayr(a). Wa-nashkuru-ka wa-la nakfuru-ka wa-nakhla‘u wa-natru-ku may yafjuru-k(a). Allahumma iyya-ka na‘abudu, wa-laka nuṣalli wa-nasjudu, wa-ilay-ka nas‘a wa-naḥfidu, wa-narju raḥmataka wa nakhsha ‘azaba-k(a), in-na ‘azaba-ka bi’l-kuffari mulhiq.

“Ya Allah! Kami meminta pertolongan kepada Mu, dan memohon pengampunan, dan kami percaya kepada Mu dan mempercayai Mu dan kami memuji Mu, dengan cara terbaik yang kami dapat; dan kami mengucapkan terima kasih kepadaMu, dan kami meninggalkan dan menjauhkan diri dari orang yang tidak taat kepada Mu.Ya Allah! Kami menyembah Mu dan bersujud di hadapan Mu, dan kami bergegas ke arah Mu dan melayani Mu, dan kami berharap mendapat rahmat Mu dan kami takut akan siksaan Mu. Sesungguhnya orang-orang kafir akan menanggung siksaan Mu. “

Kelebihan Solat Sunat Witir

1. Sebagai solat malam yang sempurna

Solat sunat witir adalah penutup dari solat malam yang dilakukan sebelum dan sesudah bangun tidur, solat malam atau qi’amulai. Seperti yang disebutkan dalam hadis berikut:

جْعَلُوْا آخِرَ صَلاَتِكُمْ بِاللَّيْلِ وِتْرًا

“Selesaikan doa anda di malam hari dengan doa witir.”

2. Solat sunat witir sangat disukai oleh Allah SWT

Allah SWT sangat menyukai perkara-perkara ganjil kerana Allah SWT itu satu. Oleh itu, Allah SWT sangat menyukai solat witir dan Dia menjadikannya sebagai salah satu ibadah yang sangat disukaiNya. Seperti yang disebutkan dalam hadis Rasulullah SAW berikut:

نَّ اللهَ وِتْرٌ يُحِبُّ الْوِتْرَ ، فَأَوْتِرُوْا يَاأَهْلَ الْقُرْآنِ

“Sesungguhnya Allah itu ganjil dan Dia menyukai orang-orang yang mengerjakan solat tahajud, kemudian melakukan witir, wahai para ahli Al-Quran.”

Sebagai hamba Allah SWT yang taat, tentunya kita sebagai hambaNya akan menyukai apa yang dicintai oleh Allah SWT dan berusaha untuk melakukan setiap perintah dariNya.

3. Itu adalah solat yang lebih baik daripada unta merah

Hadis menyebutkan bahawa keutamaan solat sunat witir lebih baik daripada unta merah. Ini bermaksud bahawa nilai solat witir lebih besar daripada nilai unta merah, terutama jika dilakukan sebelum solat Subuh. Inilah hadis yang menyebut tentang kebajikan itu.

حَدَّثَنَا أَبُو الْوَلِيدِ الطَّيَالِسِيُّ وَقُتَيْبَةُ بْنُ سَعِيدٍ الْمَعْنَى قَالَا حَدَّثَنَا اللَّيْثُ عَنْ يَزِيدَ بْنِ أَبِي حَبِيبٍ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ رَاشِدٍ الزَّوْفِيِّ عَنْ عَبْدِ اللَّهِ بْنِ أَبِي مُرَّةَ الزَّوْفِيِّ عَنْ خَارِجَةَ بْنِ حُذَافَةَ قَالَ أَبُو الْوَلِيدِ الْعَدَوِيُّ خَرَجَ عَلَيْنَا رَسُولُ اللَّهِ صَلَّى اللَّهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ فَقَالَ إِنَّ اللَّهَ عَزَّ وَجَلَّ قَدْ أَمَدَّكُمْ بِصَلَاةٍ وَهِيَ خَيْرٌ لَكُمْ مِنْ حُمْرِ النَّعَمِ وَهِيَ الْوِتْرُ فَجَعَلَهَا لَكُمْ فِيمَا بَيْنَ الْعِشَاءِ إِلَى طُلُوعِ الْفَجْرِ

“Telah diceritakan kepada kami [Abu Walid Ath Thayalisi] dan [Qutaibah bin Sa’id] dari [Kharijah bin Hudzafah], Abu Al Walid Al Adawi mengatakan Rasulullah SAW keluar menemui kami dan berkata:” Sesungguhnya Allah SWT telah mewajibkan untukmu doa yang lebih baik bagimu daripada unta merah, wuduk, dan Dia menjadikannya antara solat isyak hingga subuh. ” ( Riwayat Abu Dawud)

4. Doa anda akan diterima

Waktu solat sunat witir adalah waktu yang tepat untuk berdoa dan ia adalah waktu yang dekat dengan Allah SWT. Doa selepas solat boleh menjadi doa yang akan dikabulkan oleh Allah SWT

5. Rasulullah SAW tidak pernah meninggalkan solat sunat witir

Ada tiga perkara yang tidak pernah ditinggalkan oleh Rasulullah SAW dalam hidupnya. Rasulullah SAW berpuasa selama tiga hari setiap bulan, mementingkan solat dhuha dan solat witir. Ini ditegaskan dengan hadis Rasulullah SAW berikut:

أَوْصَانِي خَلِيلِي صَلَّى اللهُ عَلَيْهِ وَسَلَّمَ بِثَلاَثٍ: صِيَامِ ثَلاَثَةِ أَيَّامٍ مِنْ كُلِّ شَهْرٍ، وَرَكْعَتَيِ الضُّحَى، وَأَنْ أُوتِرَ قَبْلَ أَنْ أَنَامَ

Kekasihku (iaitu Muhammad SAW) mengingatkanku supaya melakukan tiga perkara iaitu: Berpuasa tiga hari pada setiap bulan, dua rakaat dhuha dan melakukan solat witir sebelum tidur”. (Sahih Bukhari 1981)

6. Anda akan diberi petunjuk dan pengukuhan oleh Allah SWT

Orang yang melakukan solat akan selalu merasa kuat untuk menghadapi godaan di dunia ini. Doa-doanya akan selalu didengar oleh Allah SWT. Allah SWT selalu memberi petunjuk bagi umat-Nya yang melaksanakan perintah-Nya dan melakukan segala yang disukai-Nya. Pada waktu solat sunat witir, ada doa qunut yang dapat kita baca sebagai meminta petunjuk dan keselamatan kepada Allah SWT. Ini adalah doa qunut yang boleh dibaca dalam solat witir.

اللَّهُمَّ إِيَّاكَ نَعْبُدُ وَلَكَ نُصَلِّيْ وَنَسْجُدُ وَإِلَيْكَ نَسْعَى وَنَحْفِدُ نَرْجُوْ رَحْمَتَكَ وَنَخْشَى عَذَابِن

اللَّهُمَّ إِنَّا نَسْتَعِيْنُكَ ، وَنَسْتَغْفِرُكَ ، وَنُثْنِيْ عَلَيْكَ الْخَيْرَ ، وَلاَ نَكْفُرُكَ ، وَنُؤْمِنُ بِكَ ، وَنَخْضَ وَر

“Ya Allah, kepadaMu kami menyembah, kepadaMu kami melakukan solat dan sujud, kepadaMu kami berusaha dan bersegera (melakukan ibadah). Kami mengharapkan rahmat-Mu, kami takut dengan siksaan-Mu. Sesungguhnya azab-Mu akan menimpa orang-orang kafir. Ya Allah, kami meminta pertolongan dan meminta pengampunan untukMu, kami memuji kebaikanMu, kami tidak setuju denganMu, kami percaya kepadaMu, kami tunduk kepadaMu dan meninggalkan orang-orang yang tidak percaya kepadaMu. “

Setelah mengetahui kelebihan solat sunat witir, marilah kita rajin diri untuk beramal dengan amalan ini agar kehidupan di dunia dan akhirat diberkati oleh Allah SWT. Selamat beramal!

SUMBER

https://en.wikipedia.org/wiki/Witr

https://hakuna-mataataa.tumblr.com/post/7890453480/salat-ul-witr

Summary
Solat Sunat Witir, Mari Ketahui Kelebihannya!
Article Name
Solat Sunat Witir, Mari Ketahui Kelebihannya!
Description
Solat sunat witir adalah solat sunat yang dilakukan pada malam hari selepas isyak atau sebelum fajar (solat subuh). Solat sunat witir memiliki jumlah rakaat yang ganjil, dengan rakaat terakhir dilakukan secara berasingan.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: