Senaman Renang dan Pembakaran Kalori
Berenang sememangnya menyeronokkan dan memuaskan. Ini dapat membantu anda menyejukkan badan, dan setiap orang harus memasukkan aktiviti fizikal dalam kehidupan mereka. Malah, berenang dapat membantu anda melakukan senaman secara seluruh badan.

Berenang sememangnya menyeronokkan dan memuaskan. Ini dapat membantu anda menyejukkan badan, dan setiap orang harus memasukkan aktiviti fizikal dalam kehidupan mereka. Malah, berenang dapat membantu anda melakukan senaman secara seluruh badan. Sekiranya anda berusaha untuk menjadi cergas, anda mungkin tertanya-tanya berapa banyak kalori yang dibakar semasa anda berenang.

Sekiranya anda pernah terjun ke kolam untuk melakukan senaman kardio, anda pasti tahu bahawa berenang adalah lebih sukar berbanding dengan berlari dan berbasikal. Memandangkan berenang adalah sukan yang tanpa impak, maka ia berkecuali di kawasan bermasalah seperti bahagian belakang badan dan lutut. Oleh itu, jika anda terganggu oleh kecederaan, ini adalah pilihan yang baik untuk kebanyakan orang dewasa yang mencari aktiviti pembakaran tenaga.

Berapakah jumlah kalori yang dibakar semasa berenang?

Bagi mengetahui berapa banyak kalori yang dibakar semasa berenang, anda haruslah memahami bagaimana saintis menganggarkan jumlah tenaga yang digunakan oleh badan semasa melakukan aktiviti fizikal. Unit yang digunakan dipanggil MET (setara metabolik) dan mengukur berapa kuat badan anda bekerja berbanding sewaktu rehat.

Kadar di mana badan anda membakar kalori untuk tenaga dikenali sebagai metabolisme anda. Semasa anda bersenam, kadar ini akan meningkat. Berapa banyak dan berapa lama kalori dibakar bergantung pada pelbagai faktor termasuk: komposisi badan dan yang paling penting adalah tahap aktiviti anda.

Terdapat beberapa faktor tertentu yang tidak dapat diubah, seperti usia dan jantina anda. Lelaki cenderung membakar lebih kurang 10 hingga 15 peratus lebih banyak kalori berbanding wanita semasa bersenam. Anda juga membakar kurang kalori apabila semakin berusia kerana jisim otot anda cenderung menurun seiring pertambahan usia.

Seterusnya, kadar metabolisme anda juga berperanan dalam hal ini. Semakin banyak jisim otot yang anda miliki, semakin tinggilah kadar metabolisme anda. Ini bermakna anda akan membakar kalori lebih cepat. Berat badan anda juga dapat mempengaruhi jumlah kalori yang dibakar ketika bersenam. Semakin tinggi berat badan anda, semakin banyak kalori yang dibakar semasa melakukan senaman.

Selain itu, sekarang anda boleh melakukan pengiraan dengan mudah menggunakan aplikasi khas dalam talian. Ini akan memberikan anggaran peribadi mengenai berapa banyak kalori yang anda bakar semasa berenang berdasarkan kadar metabolisme purata. Kiraan kalori semasa berenang menggunakan nilai berat badan anda, tempoh yang dihabiskan untuk berenang, pergerakan renang dan kelajuan yang akan dikira secara automatik untuk anda.

Gaya berenang manakah yang membakar lebih banyak kalori?

Gaya berenang bukanlah satu-satunya faktor yang menentukan berapa banyak kalori yang akan dibakar semasa berenang. Walau bagaimanapun, menggunakan pergerakan tertentu dapat memudahkan anda memaksimumkan sesi latihan sehingga dapat membakar kalori sebanyak mungkin dalam jangka masa yang lebih pendek.

Berikut adalah beberapa anggaran yang lebih spesifik mengenai jumlah kalori yang dibakar ketika berenang bagi setiap jenis gaya berenang. (Anggaran dibuat berdasarkan dewasa seberat 140 paun (63kg)).

  • ‘Treading water’: 233 kalori / jam
  • ‘Backstroke’: 305 kalori / jam
  • ‘Breaststroke’: 337 kalori / jam
  • Gaya bebas (intensiti rendah): 369 kalori / jam
  • Gaya bebas (intensiti sederhana): 528 kalori / jam
  • Gaya bebas (intensiti tinggi): 623 kalori / jam
  • Rama-rama (butterfly): 878 kalori / jam

Bagaimana untuk membakar lebih banyak kalori ketika berenang?

  • Campurkan pergerakan

Pecahkan pusingan anda mengikut beberapa bahagian. Berenang dengan satu segmen dengan rehat selama 15 hingga 30 saat di antaranya. Anda boleh cuba campurkan beberapa gaya renang tetapi pastikan ia dilakukan apabila anda sudah mahir berenang.

  • Pecut

Tiada apa yang dapat membakar kalori lebih baik daripada berenang dengan cepat. Tetapi, anda tidak perlu mempercepat keseluruhan latihan untuk mendapatkan manfaat ini. Cuba lakukan satu pusingan yang mudah, kemudian satu pusingan lebih pantas dan lakukan secara bergantian mengikut kebolehan anda.

  • Kurangkan rehat

Anda seharusnya tidak berehat lebih daripada 10% masa berada dalam air. Cuba kurangkan waktu rehat anda menjadi separuh, sehinggalah anda mampu berhenti seketika selama hanya 10 saat di antara pusingan atau selang waktu.

Aktiviti manakah yang membakar lebih banyak kalori; Berenang, berlari atau berbasikal?

Ianya adalah sukar untuk membandingkan jumlah kalori tepat yang dibakar dalam setiap latihan. Terdapat banyak faktor yang boleh mempengaruhi pengukuran ini, seperti permukaan di mana anda menjalankan aktiviti atau intensiti latihan anda.

Secara umum, ketiga-tiga aktiviti membakar jumlah kalori yang serupa. Pelari dapat membakar sekitar 606 kalori dalam masa 1 jam dengan kelajuan larian 5 batu sejam. Penunggang basikal pula dapat membakar kira-kira 292 kalori dalam jangka masa yang sama. Seterusnya, perenang boleh membakar mana-mana antara 233 hingga 878 kalori dalam satu jam, bergantung kepada pergerakan dan faktor-faktor lain.

Langgani buletin kami dan dapatkan berita terbaru mengenai kesihatan serta promosi-promosi rakan kami.

Summary
Senaman Renang dan Pembakaran Kalori
Article Name
Senaman Renang dan Pembakaran Kalori
Description
Sekiranya anda berusaha untuk menjadi cergas, anda mungkin tertanya-tanya tentang perkaitan antara senaman renang dan pembakaran kalori. Setiap gaya renang melakukan pembakaran kalori yang berbeza-beza.
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged:

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *