yahoo

Yahoo adalah penyedia perkhidmatan web Amerika. Ia berpangkalan di Sunnyvale, California dan dimiliki oleh Verizon Media, sementara menunggu penjualan ke dana pelaburan yang dikendalikan oleh Apollo Global Management.

Ia menyediakan perkhidmatan portal web, mesin carian Yahoo Search, dan perkhidmatan yang berkaitan, termasuk My Yahoo, Yahoo Mail, Yahoo News, Yahoo Finance, Yahoo Sports dan platform pengiklanannya, Verizon Media Native.

Yahoo ditubuhkan oleh Jerry Yang dan David Filo pada Januari 1994 dan merupakan salah satu pelopor era Internet yang terawal pada tahun 1990-an. Pada tahun 2000, ia adalah laman web yang paling popular di seluruh dunia.

Penggunaannya merosot kerana kehilangan bahagian pasarannya kepada GoogleWalau bagaimanapun, laman web domain Yahoo masih merupakan antara laman web yang paling popular dan berada di kedudukan ke-11 dalam penglibatan global.

6 SEBAB KEGAGALAN YAHOO

Walaupun Yahoo masih bertahan sehingga kini, namun ia dianggap telah gagal kerana pesaing-pesaingnya telahpun mengalahkannya dalam platform yang sama.

Terdapat beberapa punca ataupun kegagalan Yahoo ini. Mari kita baca di bawah.

1. Yahoo Tidak Mempunyai Visi Sebenar

How Yahoo Changed Over the Years

Ketika Jerry Yang dan David Filo merancang pada Januari 1994 yang kemudiannya dari rancangan tersebut terhasilnya Yahoo, mereka masih hanya pelajar di Stanford.

Pada tahun 1994, Internet dalam masyarakat umum masih dalam tahap awal dan walaupun jumlah laman web masih agak terhad, sukar untuk mencari laman web pada bidang minat yang tertentu. Oleh itu, idea Jerry Yang dan David Filo mencadangkan direktori yang disusun dengan cara hierarki laman web. Pada mulanya dipanggil Jerry and David’s guide to the World Wide Web, direktori ini kemudian dinamakan semula sebagai Yahoo pada bulan Mac 1994.

Setelah dilancarkan kepada masyarakat umum pada tahun 1996, Yahoo adalah pesaing kepada industri Lycos, Excite dan America Online. Kejayaannya adalah sehingga harga sahamnya meningkat sebanyak 600% dalam dua tahun pertama!

Semua ini kelihatan baik-baik sahaja, tetapi tahukah anda bahawa Yahoo tidak mempunyai visi sebenar mengenai masa depannya. Sejak tahun 1998, Yahoo adalah titik permulaan yang paling popular bagi pengguna web. Di samping itu, Yahoo Directory adalah enjin carian paling popular dengan 95 juta paparan halaman setiap hari, tiga kali lebih banyak daripada saingan utamanya, Excite.

Yahoo juga menawarkan enjin carian berdasarkan teknologi pengindeksan tetapi tidak membiayai pengembangan enjin carian sendiri, yang merupakan kesalahan besar dalam retrospeksi. Lebih besar lagi adalah kesalahan yang dilakukan oleh pemimpin Yahoo pada masa ini untuk menolak pemerolehan teknologi PageRank di tengah-tengah Google ketika Sergey Brin dan Larry Page menemui mereka pada tahun 1998.

Akhirnya, Yahoo mula menggunakan perkhidmatan Google untuk mesin cariannya pada tahun 2000, yang membolehkan Google mendapat reputasi dan berkembang dengan lebih pantas.

Kurangnya visi menyebabkan Yahoo menolak untuk membeli Google pada tahun 2002 dengan harga $ 3 bilion, memandangkan jumlah ini terlalu tinggi.

2. Kesalahan Pemutaran Monumental Bagi Ketua Pegawai Eksekutifnya Pada tahun 2001

Semel Steps Aside as Yahoo Chief - The New York Times

Ketika gelembung dot com berada paras tertinggi, saham Yahoo mencapai paras tertinggi iaitu $ 118.75 pada 3 Januari 2000. Setelah gelembung dot com pecah, saham Yahoo mencapai tahap rendah iaitu$ 8.11 pada 26 September 2001.

Walaupun begitu, Yahoo tetap kukuh kerana ia adalah salah satu laman web yang paling kerap dikunjungi di dunia. Sudah tentu, Google mula berkembang dengan teknologi enjin cariannya yang inovatif tetapi belum menjadi syarikat gergasi yang kita kenal sekarang. Untuk meneruskan perkembangannya dan melancarkan semula dirinya setelah gelembung dot com pecah, Yahoo memutuskan untuk mengambil CEO baru pada tahun 2001.

Pada masa yang sama, Google juga memutuskan untuk mengupah CEO untuk membantu enjin carian mereka bergerak maju. Pilihan yang dibuat pada tahun yang sama oleh kedua-dua syarikat akan memberi kesan besar pada masa depan mereka.

Di satu pihak, Google memilih untuk melantik Eric Schmidt ke jawatan ini. Dari Novell, dia tidak asing dengan teknologi baru, setelah menghabiskan sebahagian besar kariernya di Sun Microsystems, di mana dia memberikan sumbangan yang besar. Eric Schmidt jelas merupakan orang ekonomi baru, ekonomi Internet, yang mengambil alih kuasa pada tahun 2000-an.

Sebaliknya, Yahoo memilih untuk melantik Terry Semel sebagai CEO. Dia mempunyai latar belakang yang lebih kuat setelah memegang jawatan dengan tanggungjawab besar di Warner Bros hingga menjadi CEO pada pertengahan 1990-an. Namun, tidak seperti Eric Schmidt, dia tidak mengetahui dunia Internet yang baru. Bagi ramai orang, dia adalah lelaki dari dunia lama.

Dan ini adalah satu lagi kesalahan besar dalam sejarah Yahoo. Di bawah kepimpinannya, Yahoo menggandakan kesalahan strategi mereka manakala Google melipatgandakan keuntungan mereka.

3. Pemerolehan Pada Harga Tinggi Tanpa Apa-Apa Faedah

GAFAM telah menjadi kuat dengan membuat sebilangan besar pengambilalihan sepanjang sejarah mereka. Semua pemerolehan ini tidak terbukti berjaya, tetapi secara keseluruhan, ada beberapa yang terbukti berjaya. Pelopor dalam kalangan syarikat gergasi web, Yahoo tidak terlepas dari trend ini dan juga telah membuat banyak pemerolehan dalam sejarahnya.

Ini cukup semula jadi. Namun, apa yang kurang adalah jumlah pemerolehan yang luar biasa yang dibuat pada harga emas atau harga yang tinggi oleh Yahoo yang mengakibatkan kegagalan monumental.

Semuanya bermula pada tahun 1999 ketika Yahoo membeli platform streaming Broadcast.com dari Mark Cuban dengan harga $ 5.7 bilion! Sudah tentu, mereka berada di tengah-tengah gelembung dot com, tetapi jumlah ini nampaknya sangat luar biasa. Pada akhirnya, pemerolehan ini tidak akan menghasilkan apa-apa selain menjadikan Mark Cuban sangat kaya dan membiarkannya menjadi salah satu pemilik NBA yang paling terkenal dengan francais Dallas Mavericks.

Masih didorong oleh kegembiraan dalam tempoh gelembung dotcom ini, Yahoo juga telah membeli GeoCities pada tahun 1999 dengan harga $ 3.6 bilion. GeoCities adalah penyelesaian yang sangat popular yang membolehkan pengguna membuat laman web dengan mudah. Yahoo boleh cuba mengembangkan GeoCities tetapi sekali lagi, ia membuatkan perkhidmatan itu mati sedikit demi sedikit.

Pada tahun 2002, Terry Semel menolak untuk mendapatkan Google dengan harga antara $ 2 bilion hingga $ 3 bilion. Jumlah itu kelihatan terlalu tinggi pada masa itu dan Yahoo masih berduka dengan langkah pengambilalihannya yang gagal dengan Broadcast.com dan GeoCities. Ini sekali lagi merupakan kesalahan besar seperti yang sering berlaku pada Yahoo.

Setahun kemudian, ketika Yahoo menyedari bahawa Google memonopoli bahagian pasarannya dalam dunia carian, syarikat itu berusaha mengejar ketinggalan dengan memperoleh Overture, sebuah syarikat yang sedang membangun dengan harga $ 1.63 bilion. Langkah ini sudah terlambat dan menjadi sampah sepenuhnya.

4. Terlepas Peluang Besar

Model Challenges Google, Yahoo Over Image Links to X-Rated Sites -  SiteProNews

Sepanjang sejarahnya, Yahootelah membuat banyak pemerolehan dengan harga tinggi yang tidak menghasilkan apa-apa. Untuk masalah ini juga ditambahkan kecenderungan buruk Yahoo kehilangan peluang besar yang boleh mengubah masa depannya.

Pada tahun 1998, Yahoo ditawarkan oleh Larry Page dan Sergey Brin peluang untuk membeli algoritma enjin carian revolusioner mereka dengan jumlah yang mengecewakanpada hari ini iaitu $ 1 juta. Yahoo tidak melihat apa-apa nilai untuk membeli algoritma ini dan melepaskan peluang terbesar mereka untuk memiliki Google.

Pada tahun 2002, semasa Yahoo membantu Google berkembang dan mendapat reputasi dengan menggunakan teknologi mesin pencari untuk enjin carian Internetnya, Terry Semel sedang berusaha mendapatkan Google daripada pengasasnya. Dia bersedia meletakkan $ 1 bilion di atas meja. Larry Page dan Sergey Brin akhirnya meminta $ 3 bilion dan menyatakan bahawa mereka tidak mahu menjual Google kerana memberi tekanan kepada Terry Semel, CEO Yahoo yang akhirnya menganggap jumlah ini terlalu mahal dan lebih suka melepaskan pengambilalihan Google ini yang akan mengubah masa depan Yahoo.

Pada tahun 2006, Google telah menjadi peneraju dunia penyelidikan dalam talian. Sekarang, trend terbaru adalah rangkaian sosial. Sekali lagi, Yahoo tidak melihat munculnya trend baru ini. Walaupun begitu, syarikat ini berpeluang pada tahun 2006 untuk memanfaatkan Facebook.

Mark Zuckerberg meminta $ 1 bilion untuk penjualan nugget teknologinya. Yahoo menilai harga ini secara berlebihan dan lebih suka membuat pemerolehan dengan harga yang lebih rendah dengan Delicious atau Flickr misalnya.

Sekali lagi, ini adalah kesalahan besar di pihak Terry Semel. Ketiga-tiga peluang yang terlepas ini akan membolehkan Yahoo menjadi sama sekali berbeza dari hari ini. Walaupun begitu, untuk mencapainya, adalah penting untuk mempunyai seorang CEO yang berwawasan dan Yahoo tidak memilikinya.

5. Penolakan Pelbagai Tawaran Pemerolehan Microsoft

Microsoft keeps flying high on demand for cloud services | Financial Times

Menyedari peningkatan kuasa Google, Microsoft dan Yahoo telah membincangkan peluang pemerolehan beberapa kali pada tahun 2005, 2006 dan 2007. Walaupun penganalisis kelihatan ragu-ragu mengenai gabungan teknologi syarikat-syarikat ini, Microsoft terus berminat dengan Yahoo dan akhirnya mencadangkan $ 44.6 bilion pada awal tahun 2008 untuk membeli Yahoo.

Jerry Yang yang mengambil alih yahoo selepas pemergian Terry Semel jelas menentang pengambilalihan tersebut dan menunjukkan bahawa ia tidak mewakili harga yang berpatutan untuk Yahoo. Setelah berbulan-bulan melakukan dithering dan tawaran baru dari Microsoft untuk memperoleh Yahoo ditolak, ini menjadikan harga saham Yahoo jatuh untuk selamanya.

Peluang yang ditolak ini menjadi lebih mengejutkan apabila pada tahun 2009, pengganti Jerry Yang mengadakan perjanjian 10 tahun dengan Microsoft untuk memberi syarikat Steve Ballmer akses penuh ke teknologi mesin carian untuk membantu Microsoft mengembangkan enjin carian dalamannya iaitu Bing.

Ini jelas tidak dapat difahami dan masih menggambarkan banyak kesalahan ketua pengurusan Yahoo yang telah mendorong syarikat itu ke tempat pada hari ini.

6. Pelantikan Marissa Mayer Sebagai CEO

Marissa Mayer | Biography, Yahoo!, Lumi Labs, & Facts | Britannica

Pada pertengahan tahun 2012, Yahoo cuba menghidupkan semula kegemilangan mereka dengan menamakan Marissa Mayer yang berjaya dalam kerjaya di Google. Pelantikan individu ini sebagai Ketua Pegawai Eksekutif menimbulkan banyak harapan pada Yahoo. Kebetulan pula, Marissa Mayer ialah CEO termuda syarikat Fortune 500.

Beberapa bulan pertama Marissa Mayer cukup bagus dan dia menonjol dengan pengambilalihan platform blog Tumblr dengan harga $ 1.1 bilion pada Mei 2013. Pemerolehan ini disambut baik oleh penganalisis dan harapan bahawa Yahoo akan kembali ke puncak menjadi nyata pada akhir musim panas 2013 apabila kita mengetahui bahawa semua Yahoo laman web telah mengalami lebih banyak lawatan daripada laman Google pada bulan Julai 2013.

Malangnya, ketenangan ini tidak lama. Bulan-bulan berikutnya adalah bencana. Yahoo tidak dapat mengembangkan Tumblr dengan betul, dan perlahan-lahan kehilangan tempat walaupun ia tetap popular di kalangan peminatnya. Pemerolehan lain yang dibuat oleh Yahoo semasa era Marissa Mayer kebanyakannya berubah menjadi catur.

Pada akhir tahun 2016, Yahoo mendedahkan bahawa penggodaman platformnya merosakkan lebih daripada 500 juta akaun pengguna pada tahun 2014. Lebih buruk lagi, beberapa minggu kemudian pelanggaran keselamatan yang lain telah meningkatkan jumlah akaun pengguna yang dijumlahkan menjadi 1 bilion. Ini adalah kelemahan terbesar dalam sejarah Internet yang pernah dialami oleh syarikat gergasi Web.

Semua ini membuatkan Yahoo terus jatuh tanpa henti walaupun portalnya tetap popular dalam kalangan pengguna Internet. Pada tahun 2017, Yahoo akhirnya dibeli oleh Verizon dengan harga hanya $ 4.48 bilion. Jumlah ini memang sedikit jika dibandingkan dengan nilai Yahoo pada pertengahan tahun 2000-an.

Pada akhirnya, langkah Marissa Mayer untuk mengetuai Yahoo menjadi satu tamparan terakhir yang menyakitkan buat syarikat gergasi ini.

Berdasarkan artikel ini, dapat kita simpulkan bahawa perlunya pemimpin yang berwibawa dalam pengendalian sesebuah syarikat. Semoga perkongsian ini bermanfaat untuk anda semua.

Sumber:

https://en.wikipedia.org/wiki/Yahoo!

https://medium.com/swlh/6-reasons-why-yahoo-failed-6004d67e86ff

https://www.indiatoday.in/technology/news/story/5-mistakes-by-yahoo-that-killed-it-954185-2017-01-10

https://www.britannica.com/topic/Yahoo-Inc

Summary
Yahoo: Sebab-Sebab Kegagalan Enjin Carian Ini
Article Name
Yahoo: Sebab-Sebab Kegagalan Enjin Carian Ini
Description
Yahoo adalah penyedia perkhidmatan web Amerika. Ia berpangkalan di Sunnyvale, California dan dimiliki oleh Verizon Media, sementara menunggu penjualan ke dana pelaburan yang dikendalikan oleh Apollo Global Management.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: