rumpai laut

Rumpai laut adalah nama yang diberikan kepada banyak spesies alga laut dan tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di badan air seperti sungai dan lautan. Berbagai warna dari merah, hijau, coklat dan hitam dan juga bervariasi dalam ukuran, dari mikroskopik hingga hutan bawah laut yang besar.

Rumpai laut dijumpai di pesisir pantai di seluruh dunia, tetapi lebih sering menjadi makanan ruji di negara-negara Asia. Tidak kira sama ada anda memasaknya atau memakannya mentah, rumpai laut adalah tumbuhan yang mempunyai bilangan nutrien yang tinggi seperti zat besi, zink, magnesium, riboflavin, thiamin, vitamin A, B, C & E serta banyak lagi.

Khasiat Rumpai Laut:-

1. Ia Sangat Berkhasiat

Setiap jenis rumput laut mungkin mengandungi nutrien dan mineral yang sedikit berbeza.

Secara umum, memakan alga laut ini adalah cara mudah untuk meningkatkan pengambilan vitamin dan mineral seseorang tanpa menambahkan banyak kalori.

Terdapat satu kajian , menyatakan bahawa rumput laut umumnya merupakan bekalan yang baik untuk:

  • Protein
  • Karbohidrat
  • Serat
  • Mineral
  • Asid lemak

Menurut hasil kajian pelbagai jenis rumput laut mengandungi nutrien yang bermanfaat, termasuk:

  • Vitamin C
  • Vitamin B
  • Vitamin A
  • Vitamin E
  • Zat Besi
  • Iodin

Rumpai laut juga mengandungi antioksidan, yang dapat melindungi tubuh dari tekanan oksidatif dan mengurangi keradangan pada sel-sel badan.

2. Boleh Melindungi Jantung

Seperti yang dicatat oleh kajian yang sama, makanan berserat tinggi seperti rumpai laut juga dapat menurunkan kadar kolesterol dalam darah. Serat larut ini mengikat asid hempedu atau garam di dalam badan.

Tubuh kemudian menggunakan kolesterol untuk menggantikan unsur-unsur ini, yang dapat mengakibatkan penurunan keseluruhan kolesterol hingga 18%.

Banyak jenis rumpai laut juga mempunyai tahap antioksidan yang tinggi, yang juga dapat menyokong kesihatan jantung dari masa ke masa.

3. Membantu Mengawal Diabetes

Makanan kaya serat boleh membantu mengawal diabetes. Ini kerana jumlah serat yang tinggi dalam rumpai laut membantu mengatur kadar glukosa darah iaitu sumber insulin dan tahap insulin. Menambah rumpai laut ke dalam diet dapat membantu meningkatkan pengambilan serat seseorang tanpa peningkatan kalori yang besar.

Satu kajian pada 2018 dilakukan ke atas tikus mendapati bahawa sebatian dalam satu jenis rumpai laut secara langsung dapat mengurangkan penanda diabetes tahap 2, seperti gula darah tinggi.

Sebatian dalam rumpai laut juga dapat mengurangkan faktor risiko diabetes, seperti keradangan, kadar lemak tinggi, dan kepekaan insulin. Penyelidikan lebih lanjut pada manusia dapat membantu memberikan bukti yang lebih kuat untuk penggunaan sebatian ini.

4. Membantu Mengurangkan Berat Badan

Serat dalam rumpai laut boleh memberi manfaat kepada orang yang berusaha menurunkan berat badan. Serat membantu seseorang merasa kenyang, tetapi tetap mengandungi sedikit kalori. Hasil daripada kajian mendapati serat makanan yang tinggi menunda pengosongan perut. Akibatnya, perut mungkin tidak menghantar isyarat kelaparan ke otak untuk waktu yang lebih lama, yang dapat membantu mencegah makan berlebihan.

5. Menyokong Kesihatan Usus

Bakteria dalam usus memainkan peranan penting dalam memecah makanan dan menyokong pencernaan dan kesihatan keseluruhan.

Rumpai laut boleh menjadi makanan yang sesuai untuk usus. sebuah jornal ada melaporkan bahawa tumbuhan ini cenderung mengandungi serat dalam jumlah tinggi, yang dapat membentuk kira-kira 23-64% dari berat keringnya.

Serat ini dapat membantu memberi makanan kepada bakteria usus. Bakteria usus memecah serat menjadi sebatian yang meningkatkan kesihatan usus dan kesihatan sistem imun.

Menambah rumpai laut ke dalam diet mungkin merupakan cara mudah untuk menyediakan tubuh dengan banyak serat prebiotik yang menyihatkan usus, yang seterusnya dapat membantu mengatasi masalah seperti sembelit atau cirit-birit.

Wah banyak betul khasiat rumpai laut ini. Jadi jom kita jadikan tumbuhan hijau sebagai makanan harian kita. Mungkin tidak semua akan menyukai rasa dan teksturnya namun tidak salah untuk mencuba. Selamat mencuba!

SUMBER:

1) https://www.healthline.com/nutrition/benefits-of-seaweed#TOC_TITLE_HDR_2

2) https://www.medicalnewstoday.com/articles/323916#benefits

Summary
Rumpai Laut: Ketahui Khasiatnya !
Article Name
Rumpai Laut: Ketahui Khasiatnya !
Description
Rumpai laut adalah nama yang diberikan kepada banyak spesies alga laut dan tumbuh-tumbuhan yang tumbuh di badan air seperti sungai dan lautan. Berbagai warna dari merah, hijau, coklat dan hitam dan juga bervariasi dalam ukuran, dari mikroskopik hingga hutan bawah laut yang besar.
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: