Resepi Apam Balik

Resepi apam balik sebenarnya amatlah ringkas. Apam balik adalah pancake lembut Asia Tenggara dengan inti jagung berkrim serta taburan kacang tanah.

Disini kami akan kongsikan kepada anda resipi apam balik yang cukup ringkas dan mudah untuk dilakukan. Apam balik yang sempurna biasanya mempunyai permukaan tebal dengan sisi nipis dan rangup.

Tepung mana yang sesuai digunakan?

Apam balik hanyalah menggunakan tepung gandum biasa. Ia memerlukan sedikit gluten untuk mendapatkan tekstur yang lembut dan gebu. Untuk lebih spesifik, gunakan tepung gandum yang sesuai digunakan untuk membuat kek.

Bagaimana membuat sisi berkerak?

Gunakan kuali nonstick yang sedikit tinggi (kira-kira 1 inci). Panaskan kuali dengan api kecil, kemudian tuangkan adunan ke tengah kuali. Ratakan adunan dengan teliti ke sisi kuali menggunakan sudu. Lapisan adunan nipis di sisi kuali akan menjadi rangup.

Berapakah nisbah gula dan kacang tanah?

Gunakan nisbah 1: 1 apabila berkaitan dengan jumlah gula dan kacang tanah hancur. Namun, jangan kedekut dengan pengisiannya. Taburkan campuran gula dan kacang secukupnya untuk menutup adunan.

Sebenarnya ada dua versi apam balik: Yang satu mempunyai kerak tipis dan rangup sementara yang lain sedikit tebal teksturnya walaupun pengisian untuk kedua-dua jenis ini tetap sama. Namun penulis lebih suka yang tebal teksturnya kerana saya merasa lebih enak dengan rasa masin dari mentega, kekacang, rasa manis jagung krim dan gula dalam setiap gigitan. Ia sangat enak ketika dimakan ketika masih hangat.

Bahan-Bahan: –

  • 33.33ml susu
  • 10ml minyak
  • Sebiji telur
  • 26.67g tepung gandum
  • 1⁄2 sudu kecil serbuk penaik
  • 1 sudu kecil garam
  • 4.17g mentega tanpa garam
  • 1⁄2 sudu besar jagung berkrim
  • 17g gula
  • 1⁄2 sudu besar kacang tanah

Langkah-Langkah Penyediaan

  1. Campurkan susu, minyak dan telur bersama. Ayak tepung, serbuk penaik dan garam ke dalam campuran. Kacau hingga semua bahan digabungkan sekata.
  2. Tuang adunan ke dalam loyang. Ratakan lapisan adunan nipis ke sisi loyang. Tutup periuk selama 30-60 saat sehingga gelembung udara kecil muncul.
  3. Masukkan mentega, jagung krim, kacang hancur dan gula ke atasnya. Lipat apam balik menjadi separuh setelah permukaan bawah berwarna keperangan.
  4. Potongnya sama rata dan paling sedap dimakan ketika masih hangat.

Mudahkan? Jadi mari lah kita membuat apam balik sebagai juadah berbuka puasa di rumah bagi menjamin kebersihan dan kualiti makanan.

SUMBER

https://www.nyonyacooking.com/recipes/apam-balik~SJ5WuvsDf9WQ

https://mykitch3n.blogspot.com/2007/10/apam-balik-crispy-version.html

Summary
Resepi Apam Balik: Ringkas, Cepat, Sedap
Article Name
Resepi Apam Balik: Ringkas, Cepat, Sedap
Description
Resepi apam balik sebenarnya amatlah ringkas. Apam balik adalah pancake lembut Asia Tenggara dengan inti jagung berkrim serta taburan kacang tanah.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: