Salmon kukus dalam sos kacang hitam
Resepi salmon kukus dimasak hingga lembut dan lembap bersama asparagus yang dimasak dengan sempurna.

Salmon adalah produk yang berharga dengan rasa yang sangat baik. Tidak ramai yang meragui kualiti dagingnya yang lembut. Memasak salmon dalam periuk perlahan untuk pasangan tidak akan membiarkan semua manfaat yang dibawa ke tubuh manusia hilang. Ikan ini sesuai untuk hidangan sampingan beras, kacang hijau atau sayur-sayuran – semua ini adalah makanan yang sihat.

Memasak salmon dalam periuk perlahan sangat mudah. Hidangan dimasak dengan cepat, ikan ternyata lembut dan enak. Anda boleh memasak ikan uap pada masa yang sama dengan hidangan sampingan, yang sangat mudah

Resepi salmon kukus dimasak hingga lembut dan lembap bersama asparagus yang dimasak dengan sempurna. Sos kacang hitam pekat pula melengkapkan kedua-dua bahan dengan sempurna dan mengubah bahan-bahan sederhana ini menjadi sesuatu yang menakjubkan. Malah, ia tidak memerlukan masa yang lama untuk disediakan dan dimasak. Anda boleh menghasilkan makan malam yang berkhasiat dan enak dalam 30 minit.

Bagi menjadikan hidangan ini bebas gluten, gunakan sos tiram tanpa gluten atau sos tiram buatan sendiri.

  • Masa penyediaan – 10 minit
  • Masa memasak – 20 minit
  • Tahap – Sederhana
  • Pengukuran: Metrik
  • Saiz hidangan: 4 orang

Peralatan yang diperlukan

  • Ketuhar
  • Periuk

Bahan-bahan:

  • 4 filet salmon (kira-kira 1 1/2 kg / 680g)
  • 1 biji bawang kuning, dihiris
  • 1/2 paun (225 g) asparagus, bahagian hujung dibuang
  • 2 sudu minyak zaitun
  • 2 batang daun bawang dicincang

Bagi penyediaan sos:

  • 4 sudu besar kacang hitam yang ditapai (atau sos kacang hitam dalam botol)
  • 3 sudu air rebusan ayam 
  • 3 sudu besar sos tiram
  • 4 ulas bawang putih, dicincang
  • 1 sudu besar halia, diparut halus
  • 1 sudu lakanto (pengganti gula)

Cara penyediaan:

1. Untuk mencampurkan sos, satukan kacang hitam yang ditapai dengan air rebusan ayam dalam mangkuk.

2. Biarkan ia semasa anda menyiapkan bahan-bahan lain sehingga kacang hitam menjadi lembut selama 5 minit atau lebih.

3. Setelah kacang hitam yang ditapai menjadi lembut, hancurkan dengan belakang sudu untuk menebalkan pes. Ianya tidak mengapa jika anda tidak dapat menghancurkan kacang dengan rata dan sempurna. Setelah selesai, masukkan baki bahan sos dan gaul dengan rata.

4. Lapikkan ketuhar besar atau periuk tugas berat dengan kertas kulit dan pastikan anda mempunyai kira-kira 8 inci (20cof kertas terkeluar dari periuk, agar anda dapat membungkus bahannya kemudian.

5. Ratakan bawang ke bahagian bawah ketuhar yang berlapis. Letakkan ikan di atas bawang, dengan kulitnya menghadap ke bawah. Susun asparagus di antara filet salmon.

6. Tuangkan sos kacang hitam ke atas salmon. Percik sedikit minyak zaitun dan taburkan daun bawang ke atas salmon dan asparagus.

7. Lipat kertas ke atas untuk menutup ikan dan kerutkan tepinya secara longgar sehingga membentuk poket untuk menahan semua bahan. Tambahkan 1/2 cawan air di luar kertas kulit, dan pastikan air tidak masuk ke dalam poket kertas dan mencairkan sosnya.

8. Tutup ketuhar dengan penutupnya.

9. Masak dengan api sederhana hingga air mendidih, selama 5 minit atau lebih. Jangan tutup penutup semasa proses. Anda patutnya boleh mendengar gelembung air ketika ia mula mendidih.

10. Kurangkan suhu hingga paras sederhana atau sederhana rendah. Teruskan masak selama 6 hingga 10 minit lagi bergantung pada ketebalan ikan dan kelembutan yang anda mahukan.

11. Selepas 6 minit, buka periuk dan buka kertas kulit menggunakan sepasang pengepit (berhati-hati dengan wap panas yang keluar dari periuk). Uji jika salmon sudah masak dengan memasukkan garpu ke bahagian paling tebal filet. Ia seharusnya boleh dicarik dengan mudah dan warnanya berwarna merah jambu pucat. Sekiranya kebanyakan bahagian salmon sidah dimasak tetapi masih mempunyai bintik-bintik merah jambu gelap, tutup periuk sekali lagi, jauhkan daripada api dan biarkan selama 3 hingga 4 minit. Sekiranya salmon tidak mudah mengelupas, biarkan ia masak lagi di atas api dapur lebih lama sehingga selesai.

12. Setelah salmon masak, segera angkat periuk dari dapur dan buka periuk. Biarkan wap keluar selama satu minit, dan buka kertas kulit dengan teliti. Pindahkan salmon dengan bawang dan asparagus ke pinggan. Kemudian, pindahkan baki sos sebanyak mungkin kepada salmon menggunakan sudu.

13. Hidangkan apabila ia panas dengan nasi kukus sebagai hidangan utama.

Catatan

Sekiranya anda mempunyai beberapa resipi sos kacang hitam buatan sendiri, anda boleh menggunakannya dalam resipi ini secara langsung dan tidak perlu membuat sos lain lagi. Ianya mencukupi dengan hanya menggunakan kira-kira 2 sudu besar sos di atas setiap filet salmon dan ikuti arahan resipi memasak yang lain.

Selamat mencuba!

Panasonic Electric Oven

RM689.00

Ketuhar elektrik bersaiz padat ini dilengkapi dengan pemanggang berganda dan fungsi perolakan di mana ia membolehkan anda memasak makanan dengan mudah dalam keselesaan rumah anda. Ketuhar juga dilengkapi dengan fungsi rotisserie yang dapat memanggang sekeping daging dengan baik dan teliti sambil perlahan-lahan memutarnya.

Oven ini mempunyai pelbagai jenis fungsi, antara fungsi utamanya ialah baking dan grilling. Fungsi grilling menggunakan komponen besi pemanggang didalam oven yang terdapat pada oven bagi mengenakan haba dengan cara yang sedikit berbeza berbanding baking. Baking pula menggunakan pemanas dari bahagian bawah oven dimana habanya akan kena pada bahan masakan secara beransur-ansur, konsep ini sebenarnya sama dengan konsep baking dahulukala yang menggunakan kayu api atau arang. Apa-apa pun, oven ini mempunyai keupayaan pemindahan haba yang sangat baik sekaligus mampu menghasilkan kek yang kena dengan kehendak anda.

Tefal Daily Cook Stainless Steel Saucepan with Lid

RM159.00

Keluli tahan karat berkualiti premium. Sesiapa yang menggunakannya pasti dapat menguasai seni memasak dengan senang, dengan jaminan 10 tahun yang merangkumi keluli tahan karat tahan karat dan pembuatan yang terbaik, untuk ketahanan maksimum dan kesenangan memasak tanpa risiko kerosakan dari masa ke masa. Ia juga mampu untuk memanaskan makanan dengan sekata.

Summary
recipe image
Recipe Name
Salmon Kukus dalam Sos Kacang Hitam
Published On
Preparation Time
Cook Time
Total Time
Tagged: