pusat bayi timbul

Pusat bayi timbul adalah normal bagi kebanyakan bayi, tetapi anda pasti ingin mengetahui maksud yang tersirat di sebaliknya! Bayi dilahirkan dengan kancing perut dimana tali pusat yang melekatkannya ke plasenta.

Di dalam rahim, tali pusat ini memberikan oksigen dan nutrien kepada bayi melalui titik di perut mereka. Tali pusat juga membuang najis dari bayi.

Setelah bayi dilahirkan, mereka dapat bernafas, makan, dan membuang najis sendiri, sehingga tali pusat terputus.

Di hujungnya, terdapat beberapa inci tali pusat yang disebut tunggul, yang perlahan-lahan akan kering dan jatuh seperti kudis. Di bawah kudis inilah yang akan menjadi pusat perut bayi anda.

Merawat pusat timbul pada bayi yang baru lahir

Cara terbaik untuk merawat tunggul tali pusat adalah dengan memastikan ia tetap bersih dan kering sehingga jatuh dengan sendirinya.

Untuk menjaga kebersihannya, anda tidak perlu mencucinya secara berkala. Sebaliknya, anda harus mengelakkannya dari kotor.

Menjaga tunggul kering adalah kaedah terbaik untuk mempromosikan penyembuhan yang sihat dan penanggalan yang semula jadi.

Berikut adalah beberapa petua untuk penjagaan pusat bayi yang baru lahir:

  • Sekiranya tali pusat basah, tepuk perlahan-lahan dengan kain lap bayi yang bersih. Anda juga boleh mencuba menggunakan Q-tip, tetapi elakkan terlalu agresif atau menggosok tunggul. Anda tidak mahu tunggul ditarik sebelum kering sepenuhnya.
  • Lipat bahagian atas lampin bayi anda untuk menjauhkannya dari tunggul. Beberapa lampin untuk bayi baru lahir dilengkapi dengan sedikit ruang dalam reka bentuk untuk mengelakkan lampin menggosok pada tunggul.
  • Gunakan pakaian jenis kapas yang bersih pada bayi baru lahir anda dan pusat perutnya yang baru menyembuh. Tidak mengapa menarik pakaian ringan di atas tunggul, tetapi elakkan sesuatu yang terlalu ketat, atau kain yang tidak bernafas dengan baik.

Apa yang menyebabkan “innies” dan “outies”?

Sebilangan bayi mempunyai pusat perut yang keluar kerana tisu kulitnya sembuh dalam keadaan itu. Ini sering disebut pusat perut “outie”, berbanding “innie” yang terlihat seperti lesung dalam.

Pusat pada perut outie mungkin kekal atau tidak, tetapi tidak ada yang boleh anda lakukan untuk mencegah atau mengubahnya.

Adakah pusat bayi timbul menimbulkan risiko?

Pusat timbul tidak berbahaya dan tidak perlu berjumpa doktor. Sekiranya anda bimbang tentang hernia, beritahu doktor anda semasa pemeriksaan bayi. Seorang doktor dapat mengesan hernia dengan mudah dan kemungkinan akan mencadangkan pendekatan “awasi dan tunggu”.

Tidak bahaya untuk kesihatan bayi anda dan kemungkinan akan hilang sendiri dari masa ke masa. Satu-satunya risiko pada pusat timbul adalah jika usus terperangkap.

Mitos pusat “outie

Kemungkinan anda pernah mendengar mitos bahawa anda boleh mencegah keluar dengan mengikat sesuatu di perut bayi atau mengetuk duit syiling di atasnya. Ini adalah cerita rakyat tanpa kebaikan perubatan.

Ini bukan sahaja tidak akan mengubah bentuk atau ukuran pusat perut bayi anda, tetapi sebenarnya boleh membahayakan. Syiling dan pita boleh merengsakan kulit bayi anda dan menyebabkan jangkitan.

Bolehkah “outie” diperbetulkan?

Pusat perut keluar adalah masalah kosmetik dan tidak memerlukan pembedahan. Granuloma perlu dirawat untuk mengelakkan jangkitan. Hernia biasanya hilang sendiri dan mereka yang tidak dapat dirawat dengan prosedur pembedahan sederhana selepas usia 4 atau 5 tahun.

Merawat pusat bayi timbul pada perut bayi

Untuk mengelakkan kerengsaan atau jangkitan, anda perlu memastikan tunggul tetap bersih dan kering sehingga jatuh.

Untuk melakukan ini:

  • berikan mandian span kepada bayi anda dan bukannya merendamnya di dalam tab mandi
  • jangan tutup pusat perut dengan lampinnya
  • gunakan sabun dan air ringan

Hubungi doktor anda jika tunggul belum jatuh dalam dua bulan atau jika anda perhatikan:

  • berbau busuk
  • kemerahan
  • tanda-tanda kelembutan semasa anda menyentuhnya atau kulit di sekitarnya
  • berdarah

*Pusat bayi timbul bukan masalah perubatan. Sekiranya anda bimbang tentang hernia atau granuloma, atau jika bayi anda kelihatan sakit dan menunjukkan tanda-tanda jangkitan, berjumpa dengan doktor anda.

RUJUKAN

https://www.healthline.com/health/outie-belly-button#care

https://www.healthline.com/health/parenting/baby-belly-button#innie-vs.-outie

Summary
Pusat bayi Timbul: Apakah maksudnya ?
Article Name
Pusat bayi Timbul: Apakah maksudnya ?
Description
Pusat bayi timbul adalah normal bagi kebanyakan bayi, tetapi anda pasti ingin mengetahui maksud yang tersirat di sebaliknya! Bayi dilahirkan dengan kancing perut dimana tali pusat yang melekatkannya ke plasenta.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: