Pterygium
Pterygium adalah pertumbuhan konjunktivitis atau membran mukus yang menutupi bahagian putih mata di atas kornea. Kornea adalah penutup depan mata yang jelas.

Pterygium adalah pertumbuhan konjunktivitis atau membran mukus yang menutupi bahagian putih mata di atas kornea. Kornea adalah penutup depan mata yang jelas. Pertumbuhan jinak atau bukan kanser ini sering berbentuk seperti baji.

Seterusnya, keadaan Pterygium ini biasanya tidak menimbulkan masalah atau memerlukan rawatan, tetapi ia dapat dikeluarkan jika ia mengganggu penglihatan anda.

Simptom Pterygium

Keadaan Pterygium biasanya berkembang di sudut dalam mata, di sebelah hidung. Ia juga mungkin tumbuh di satu atau kedua-dua belah mata.

Pada peringkat awal, Pterygium mungkin tidak begitu ketara. Ia juga jarang menyebabkan ketidakselesaan atau perubahan penglihatan.

Namun, sekiranya keadaan Pterygium ini terus tumbuh, ia mungkin menjadi lebih jelas. Pertumbuhan biasanya akan kelihatan berdaging dan berbentuk segitiga. Ia mungkin berwarna merah, merah jambu atau kuning.

Seseorang mungkin juga mengalami:

  • kemerahan konjunktivitis
  • rasa gatal, kering dan terbakar pada salah satu atau kedua-dua belah mata
  • rasa seperti terkena pasir atau adanya pasir di mata
  • mungkin mengalami penglihatan kabur jika pertumbuhan merebak ke kornea di bahagian tengah mata

Punca Pterygium

Punca sebenar yang menyebabkan keadaan Pterygium masih tidak diketahui. Satu penjelasan adalah terlalu banyak pendedahan cahaya ultraviolet (UV) boleh menyebabkan pertumbuhan ini. Ia juga berlaku lebih kerap pada individu yang tinggal di iklim yang hangat dan menghabiskan banyak masa di luar dengan persekitaran yang cerah atau berangin.

Individu yang mana matanya terdedah kepada unsur-unsur tertentu secara berkala mempunyai risiko yang lebih tinggi untuk mengembangkan keadaan ini. Unsur-unsur ini merangkumi:

  • debunga
  • pasir
  • asap
  • angin

Diagnosis Pterygium

Seseorang harus berjumpa dengan doktor jika mereka mengalami gejala yang mengganggu, seperti kerengsaan mata atau perubahan penglihatan. Doktor boleh merujuk individu tersebut untuk berjumpa dengan pakar mata, seperti pakar oftalmologi atau pakar mata.

Pakar mata akan bertanyakan mengenai gejala seseorang. Mereka juga mungkin bertanya sama ada individu tersebut mempunyai sejarah keluarga dengan keadaan sama atau jenis keadaan mata yang lain.

Biasanya, pakar mata akan melakukan pemeriksaan mata untuk mendiagnosis Pterygium. Semasa pemeriksaan, mereka mungkin menggunakan lensa cahaya dan pembesar khas untuk melihat keadaan mata secara terperinci.

Rawatan Pterygium

Dalam kebanyakan kes, masalah Pterygium tidak memerlukan rawatan. Sekiranya ia masih kecil dan tidak menimbulkan masalah, seseorang boleh memilih untuk menguruskannya dengan rawatan di rumah dan rawatan bebas.

Namun, sekiranya Pterygium menjadi lebih besar atau menyebabkan gejala yang mengganggu, seseorang mungkin memerlukan ubat atau pembedahan.

– Rawatan di rumah

Rawatan di rumah berikut dapat membantu seseorang menguruskan gejala Pterygium:

  • menggunakan air mata tiruan tanpa preskripsi untuk memastikan mata dilincirkan dan melegakan sedikit ketidakselesaan.
  • menggunakan salap mata apabila air mata buatan tidak mencukupi.
  • memakai cermin mata, jika kanta lekap menyebabkan kerengsaan mata atau sakit.

Ubat preskripsi

Kadangkala, rawatan di rumah tidak mencukupi untuk mengawal gejala Pterygium. Dalam kes sedemikian, doktor mungkin mengesyorkan anda menggunakan ubat titisan mata yang dipreskripsikan.

Beberapa titisan mengandungi pelincir membantu mengurangkan kekeringan dan kerengsaan. Ada juga jenis yang mengandungi steroid, dan membantu mengurangkan bengkak dan keradangan.

Pembedahan

Dalam beberapa kes, keadaan Pterygium boleh mengganggu penglihatan seseorang atau menyebabkan gejala yang tidak dapat diatasi dengan rawatan biasa atau preskripsi.

Dalam kes sedemikian, doktor boleh mengesyorkan pembedahan untuk membuang Pterygium.

Walau bagaimanapun, ia sering tumbuh semula selepas pembedahan. Atas sebab ini, doktor hanya boleh mengesyorkan pembedahan sekiranya gejala seseorang adalah parah.

Bagi mengurangkan kemungkinan berlakunya pertumbuhan semula, seseorang harus mengambil langkah-langkah untuk melindungi mata mereka dari sinar matahari, debu, dan bahan perengsa lain. Mereka juga harus berjumpa dengan pakar mata mereka untuk mendapatkan rawatan susulan.

Langkah Pencegahan Pterygium

Cara terbaik untuk mengurangkan risiko anda mengembangkan Pterygium, atau melambatkan perkembangan Pterygium sedia ada adalah melindungi mata anda daripada sinar ultraviolet. Sinaran UV boleh menyebabkan katarak dan penyakit mata lain, serta kanser kulit, jadi mengurangkan pendedahannya adalah langkah bijak.

Kaedah terbaik untuk melakukan ini adalah dengan:

  • Elakkan cahaya matahari: Sinaran UV adalah paling kuat antara jam 10 pagi hingga 3 petang. Menjauhkan diri dari cahaya matahari pada waktu tersebut akan mengurangkan pendedahan UV dengan ketara.
  • Pakai topi: Topi bersaiz lebar bukan sahaja melindungi kepala anda dari sinar matahari, tetapi akan mengurangkan sekurang-kurangnya separuh jumlah sinaran UV yang sampai ke mata anda.
  • Pakai cermin mata hitam: Sepasang cermin mata hitam yang baik akan mengurangkan jumlah UV yang sampai ke mata anda dan mengurangkan silau. Cermin mata hitam yang dibalut adalah jenis yang terbaik kerana ia menyekat sinaran UV yang dapat meresap masuk di sisi cermin mata hitam konvensional.

Seterusnya, ibu bapa harus memastikan bahawa mereka melindungi mata bayi dan kanak-kanak dari sinaran ultraviolet melalui penggunaan topi dan cermin mata hitam kanak-kanak yang memenuhi piawaian keselamatan.

Kredit: Gambar diambil daripada https://commons.wikimedia.org/wiki/File:Pterygium_(conjunctiva).jpg

SUMBER

https://www.healthline.com/health/pterygium

https://www.medicalnewstoday.com/articles/pterygium

https://www.amoptom.org/eyes-vision/eye-diseases/pterygium/

Summary
Pterygium – Simptom, Punca, Diagnosis, Rawatan dan Langkah Pencegahan
Article Name
Pterygium – Simptom, Punca, Diagnosis, Rawatan dan Langkah Pencegahan
Description
Pterygium adalah pertumbuhan konjunktivitis atau membran mukus yang menutupi bahagian putih mata di atas kornea.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: