perkembangan bayi 8 bulan
Menjelang usia 8 bulan, bayi anda perlahan-lahan akan mula beralih ke makanan yang lebih padat berbanding susu ibu atau susu formula.

Menjelang usia 8 bulan, bayi anda perlahan-lahan akan mula beralih ke makanan yang lebih padat berbanding susu ibu atau susu formula. Selain itu, perkembangan terbesar pada usia 8 bulan ini ialah bayi anda mempunyai pergerakan tangan yang lebih baik dan sudah dapat mengambil makanannya sendiri walaupun tidak begitu mahir lagi.

Sekarang, mari kita lihat beberapa aspek tentang perkembangan bayi pada usia 8 bulan seperti di bawah. Anda juga boleh membaca artikel lain bagi perkembangan bayi mengikut bulan seperti dalam kandungan berikut.

Kandungan

  1. Perkembangan bayi: 1 bulan
  2. Perkembangan bayi: 2 bulan
  3. Perkembangan bayi: 3 bulan
  4. Perkembangan bayi: 4 bulan
  5. Perkembangan bayi: 5 bulan
  6. Perkembangan bayi: 6 bulan
  7. Perkembangan bayi: 7 bulan
  8. Perkembangan bayi: 8 bulan
  9. Perkembangan bayi: 9 bulan
  10. Perkembangan bayi: 10 bulan
  11. Perkembangan bayi: 11 bulan
  12. Perkembangan bayi: 12 bulan

Pertumbuhan (berat, fizikal, ketinggian)

Pada masa ini, bayi anda mungkin mempunyai berat lebih daripada dua kali ganda daripada berat kelahirannya. Purata berat bayi lelaki berusia 8 bulan adalah antara 17.5 paun (7.9kg) dan 22 paun (9.7kg) manakala bayi perempuan biasanya mempunayi berat kira-kira setengah paun (0.6kg) kurang pada usia ini. Walau bagaimanapun, anda perlu ingat bahawa ia adalah perkara biasa jika pertumbuhan bayi menjadi perlahan pada bulan-bulan menjelang ulang tahun pertama mereka. Pada setiap pemeriksaan, penyedia penjagaan kesihatan anda akan menimbang dan mengukur bayi anda, serta menggunakan carta pertumbuhan bayi untuk memastikan dia tumbuh dengan baik.

Selain itu, anda mungkin mendapati bahawa kaki dan jari kakinya masuk ke dalam apabila dia berbaring di belakangnya; apabila dia mengambil satu atau dua langkah, ia boleh menunjuk ke luar. Tetapi, jangan bimbang kerana kedudukan kaki itu akan membetulkan diri semula pada waktu yang ditetapkan. Menjelang usia 18 bulan, kebanyakan kaki bayi sudah dapat menunjuk ke hadapan ketika berjalan. Tapak kaki bayi anda juga dilindungi oleh lapisan lemak yang membuatkan kakinya kelihatan rata. Lapisan lemak ini akan hilang dalam masa 2 hingga 3 tahun, dan lengkungan kaki akan mula terbentuk.

Maklumat kesihatan dan perubatan

Pada usia ini, sebahagian proses menjaga kesihatan anak anda (selain daripada kunjungan bayi yang teratur dan mematuhi jadual imunisasi) adalah memastikan dia mendapat suntikan selesema. Ini adalah penting kerana komplikasi  boleh berlaku disebabkan selesema dan menjadi lebih serius pada kanak-kanak di bawah umur 5 tahun. Oleh itu, pastikan bayi anda dilindungi terlebih dahulu.

Memandangkan ini adalah kali pertama dia mendapat suntikan selesema, dia akan memerlukan dua dos sekurang-kurangnya 4 minggu. Influenza adalah berbeza dengan penyakit lain kerana virus sentiasa berubah, oleh itu imuniti yang diperoleh setiap tahun mungkin tidak melindungi bayi daripada virus influenza. Itulah sebabnya mengapa vaksin disyorkan setiap tahun.

Corak tidur

Sekarang, bayi berusia 8 bulan anda mungkin tidur kira-kira 9 hingga 12 jam pada waktu malam, iaitu sekitar dua kali sehari. Tidur ini boleh berterusan antara 30 minit hingga 2 jam. Anda mungkin merasakan bahawa corak tidur ini masih panjang, namun pada masa ini, bersiaplah untuk beberapa gangguan dalam rutin tidur bayi anda.

Bagi sesetengah bayi, permulaan keadaan “kebimbangan pemisahan” pada peringkat ini boleh menyebabkan masalah regresi tidur, yang bermakna bayi anda mungkin kurang tidur daripada biasa. Malah, dia mungkin bangun pada waktu malam walaupun sebelum ini ia tidak mengalami masalah semasa tidur malam. Berikut adalah beberapa petua untuk membantu anak anda tidur lebih nyenyak seperti:

  • Letakkan bayi di tempat tidur dengan pintu yang terbuka jika bayi anda mempunyai bilik atau ruangnya sendiri. Dia mungkin berasa lebih selesa jika dia masih dapat mendengar anda dan tidak berasa benar-benar tertutup.

  • Benarkan bayi menghisap ibu jari sebagai cara untuk menenangkan dirinya.

  • Sediakan objek peralihan seperti selimut kecil atau mainan khas untuk membantu melegakan dirinya semasa ketiadaan anda. Objek ini akan menjadi sesuatu yang dia sentiasa inginkan, dan membantu mengingatkannya bahawa semuanya baik-baik sahaja.

  • Tepuk di bahagian belakang badan dan tuturkan beberapa perkataan yang menenangkan jika dia menangis pada tengah malam.

Pembangunan sosial dan interaksi

Pada umur 8 bulan, bayi anda akan memerhatikan mulut dan bibir anda dengan khusyuk, mungkin cuba untuk mengikuti perbuatan anda dan terus bereksperimen dengan membebel menggunakan suku kata pendek (‘da’, ‘ba’, ‘ka’, ‘pa’, ‘ta’), pengulangan (‘baba’) dan gabungan (‘maba’). Mereka juga mungkin mula mengenali nama panggilan seperti ‘Daddy’, ‘Mummy’ dan nama-nama adik-beradik dan haiwan peliharaan. Ini juga adalah masa untuk anda dan keluarga anda berhati-hati ketika bercakap di sekitar mereka misalnya. menggunakan kata-kata sumpah kerana bayi pada usia ini sangat berkemungkinan untuk mengulanginya.

Selain itu, anda mungkin menyedari bayi anda menangis atau merengek jika melihat bayi lain yang menangis – ini dipanggil sebagai ‘menangis refleksif’ dan merupakan permulaan perasaan empati terhadap orang lain. Ini adalah satu perasaan yang akan berkembang secara perlahan dalam beberapa tahun akan datang.

Perkembangan kognitif

Kemahiran bahasa dan komunikasi bayi anda yang berusia 8 bulan akan terus berkembang, dan anda mungkin mendapati bahawa anda berdua semakin saling memahami sedikit lebih baik pada hari-hari ini. Sebenarnya, apa yang mungkin kedengaran seperti bebelan sehingga mula terdengar seperti suku kata sebenar. Suku kata mudah seperti “ma” dan “ba” mula membentuk asas untuk perkataan mudah, seperti ‘mama’ dan ‘bye-bye’. Di samping itu, bayi anda anda juga sekarang boleh memahami lebih banyak perkataan anda juga. Jika anda menyebut mainan kegemarannya di ruangan lain dan dia melihat ke arahnya, ini bermakna bahawa dia memahami anda. Malah, bayi anda mungkin mula bertindak balas terhadap namanya sendiri dan perkataan “tidak”.

Dia juga mula memahami objek kekal, konsep yang ada pada objek walaupun mereka tidak dapat dilihat. Bayi pada usia ini mempunyai perasaan ingin tahu dan mungkin mula mencari objek jika ia disembunyikan. Jadi, anda boleh berseronok dan bersenang-senang dengan kemahiran ini melalui permainan seperti ‘peekaboo’.

Perkembangan pergerakan

Satu kejayaan bayi berusia 8 bulan yang anda akan lihat ialah dia boleh duduk sendiri tanpa sokongan. Lihat apabila bayi anda mula bersandar ke hadapan untuk mencapai dan mengambil objek dengan satu tangan. Sekarang, dia juga akan berusaha mengukuhkan otot yang diperlukan untuk merangkak, yang biasanya bermula antara 7 dan 10 bulan. Memandangkan bayi anda juga lebih senang bergerak, pastikan anda sentiasa mengawasinya terutama apabila anda menukar lampinnya atau semasa dia sedang bermain.  

Selain itu, anda juga akan melihat bayi anda boleh mengambil objek kecil dengan tepat sekarang menggunakan ibu jari dan jari telunjuknya. Mereka juga mempunyai kemahiran penumpuan yang lebih baik untuk memeriksa objek dengan teliti. Bayi pada usia 8 bulan juga boleh memegang cawan atau botol sendiri untuk minum dan beberapa bayi juga dapat melepaskan mainan dan menyerahkannya kepada anda.

Berbanding melantun di lutut anda, bayi anda mungkin telah mula ‘menghentakkan’ satu kaki pada satu masa. Mereka juga boleh ‘berdiri’ dengan kaki yang kurang gementar dan lurus. Kebanyakan bayi juga mula merangkak sekitar umur ini juga.

Nutrisi

Sekarang, menu harian bayi anda termasuklah makanan pepejal yang mudah terurai atau tulen (makanan bayi), yang sepatutnya memberi kira-kira separuh keperluan kalori bayi anda yang berusia 8 bulan. Sebahagian nutrisi yang lain harus datang dari susu ibu atau susu formula. Secara keseluruhannya, bayi memerlukan sekitar 750 hingga 900 kalori setiap hari. Purata bayi berusia 8 bulan akan memerlukan tiga kali penyusuan setiap hari (biasanya pada awal pagi, selepas makan tengah hari dan pada waktu tidur) serta tiga kali makanan yang pepejal sehari.

Pada usia ini juga, cita rasa mereka akan berkembang memandangkan deria rasa dan baunya bertambah baik, jadi sekarang adalah masa yang tepat untuk menawarkan perisa dan tekstur baru. Cuba perkenalkan makanan yang lebih kasar seperti yoghurt, oatmeal, atau pisang yang dilenyekkan kerana ini juga akan membantu dia mengusahakan kemahiran mengunyahnya. Jangan bimbang jika dia tidak menyukai rasa baru dengan segera. Bayi anda mungkin memerlukan pendedahan berulang kali terhadap makanan baru, iaitu sebanyak 10 hingga 15 percubaan selama beberapa bulan, sebelum dia mahu memakannya.

Pastikan anda menggabungkan beberapa makanan yang kaya dengan zat besi, contohnya daging dan sayuran hijau. Ianya adalah sangat penting untuk cuba perkenalkan makanan dan rasa baru sebanyak mungkin. Elakkan memberi bayi anda terlalu banyak makanan manis kerana ini boleh membawa kepada kebiasaan makan yang negatif pada masa akan datang dan merosakkan gigi baru bayi anda.

Cara kesan lampin basah

Pengambilan makanan baru boleh mengubah warna dan konsistensi najis bayi. Selalu periksa jika lampin bayi adalah penuh. Sebaik sahaja anda mendapati lampin bayi anda kotor dan basah, segera menukarnya. Jangkitan yang mungkin terjadi disebabkan oleh air kencing dan najis adalah sangat menyakitkan untuk bayi anda, malah ia juga sukar untuk dirawat.

Selain itu, anda mungkin perlu menukar saiz lampin kerana bayi anda akan terus berkembang setiap hari.

Bagaimana untuk membantu bayi anda berkembang

Terdapat banyak cara untuk menggalakkan perkembangan intelektual dan fizikal bayi anda. Sekarang, perasaan ingin tahunya akan meningkat, semakin banyak bergerak  dan bersemangat untuk menikmati pengalaman baru dengan anda. Berikut adalah petua untuk menyokong kemajuannya:

  • Terus bercakap dan membaca. Dengan memperkenalkan bunyi, suku kata, dan perkataan mudah yang baharu, anda boleh menggalakkan bayi untuk mengulangi apa yang didengari.

  • Main ‘peekaboo’. Permainan mudah ini dapat memberikan hiburan dan ketawa tanpa henti. Anda juga boleh bergiliran “mencari” satu sama lain di bawah kain lembut.
  • Beri dia sudu. Memandangkan kemahiran motornya bertambah baik, cuba biarkan dia bermain dengan sudu semasa waktu makan. Dia akan terbiasa dengan perasaan alat itu di tangannya, dan ia adalah satu langkah besar untuk memberi makan kepada dirinya sendiri.

  • Jadi kreatif dengan mainan. Ingat, mainan bayi berusia 8 bulan tidak perlu mewah. Dia masih akan dilayan sama seperti apabila bermain dengan bekas plastik dan sudu kayu seperti mainan yang mahal.

  • Berada pada tahapnya. Masa yang dihabiskan untuk bermain bersama di lantai adalah sangat baik untuk perkembangannya. Cuba gulingkan bola ke belakang dan ke hadapan serta lihat dia menjadi lebih mahir dalam aktiviti ini.

Tanda-tanda masalah pembangunan (Perkara yang perlu diperhatikan)

Bayi berkembang pada kadar yang berbeza. Pada usia 8 bulan, berbincang dengan doktor atau jururawat jika:

  • Bayi anda belum mula bergerak sama sekali.
  • Bayi anda tidak menunjukkan apa-apa kepentingan dalam atau mencapai objek.
  • Bayi anda tidak mengenali anda atau penjaga utama.
  • Bayi anda tidak beralih kepada bunyi yang bising.
  • Bayi anda tidak membebel atau mengenali bunyi yang dibuat oleh orang lain.
  • Bayi anda tidak membuat hubungan mata.
  • Bayi anda tidak boleh ditenangkan oleh anda atau penjaga utama
  • Bayi anda kekal kaku berbanding duduk.

SUMBER

https://www.pregnancybirthbaby.org.au/babys-growth-and-development-8-months-old

https://www.pampers.com/en-us/baby/development/article/8-month-old-baby

https://www.emmasdiary.co.uk/baby/month-by-month-baby-development/8-month-old-baby-development

https://www.whattoexpect.com/first-year/month-by-month/month-8.aspx#section-body

https://www.bounty.com/baby-0-to-12-months/development/7-12-months/your-baby-at-8-months

Summary
Perkembangan bayi: 8 bulan
Article Name
Perkembangan bayi: 8 bulan
Description
Menjelang usia 8 bulan, bayi anda perlahan-lahan akan mula beralih ke makanan yang lebih padat berbanding susu ibu atau susu formula.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: