perkembangan bayi 6 bulan
Percayakah anda kini bayi anda sudah mencecah 6 bulan dan hanya tinggal 6 bulan lagi sebelum mencecah umur setahun?

Percayakah anda kini bayi anda sudah mencecah 6 bulan dan hanya tinggal 6 bulan lagi sebelum mencecah umur setahun? Pasti banyak perkembangan yang telah berlaku dalam 6 bulan ini daripada aspek-aspek yang berbeza.

Sekarang, mari kita lihat beberapa aspek tentang perkembangan bayi 6 bulan seperti di bawah. Anda juga boleh membaca artikel lain bagi perkembangan bayi mengikut bulan seperti dalam kandungan berikut.

Kandungan

  1. Perkembangan bayi: 1 bulan
  2. Perkembangan bayi: 2 bulan
  3. Perkembangan bayi: 3 bulan
  4. Perkembangan bayi: 4 bulan
  5. Perkembangan bayi: 5 bulan
  6. Perkembangan bayi: 6 bulan
  7. Perkembangan bayi: 7 bulan
  8. Perkembangan bayi: 8 bulan
  9. Perkembangan bayi: 9 bulan
  10. Perkembangan bayi: 10 bulan
  11. Perkembangan bayi: 11 bulan
  12. Perkembangan bayi: 12 bulan

Pertumbuhan (berat, ketinggian, fizikal)

Berdasarkan pengambilan susu ibu atau susu formula yang berterusan (sekitar 24 hingga 30 auns sehari) dan makanan pepejal (antara 1 hingga 2 sudu sehingga 3 hingga 9 sudu bijirin, buah-buahan dan sayur-sayuran setiap hari), bayi anda akan mempunyai berat badan di antara 13 paun (5.9kg) dan 23 paun (10kg). Di samping itu, bayi anda juga akan berukuran antara 24 dan 29 inci.

Sekitar umur ini, anda mungkin akan perasan pertumbuhan satu atau dua gigi – atau mungkin belum lagi, kerana usia bagi pertumbuhan gigi pertama adalah bervariasi bagi setiap bayi. Penjagaan gigi dan gusi adalah penting. Sekiranya anda tertanya-tanya bagaimana anda perlu membersihkan gigi-gigi pertama bayi anda, berusnya dengan lembut menggunakan berus gigi berukuran kecil dan lembut serta sedikit ubat gigi, kira-kira saiz sebiji beras. Berus gigi sebegini biasanya ada dijual di klinik pergigian mahupun di farmasi.

Maklumat kesihatan dan perubatan

Bayi anda akan mendapatkan pusingan ketiga imunisasi pada perjumpaan dengan doktor pada usia 6 bulan. Kali ini, anda akan mempelajari lebih lanjut mengenai pertumbuhan dan perkembangan bayi bersama dengan pencapaian yang bayi anda telah capai dan apa perka yang anda harus jangkakan.

Pada perjumpaan kali ini, bayi anda akan menerima vaksin berikut mengikut jadual imunisasi CDC seperti:

  • Diphtheria, tetanus, dan batuk kokol (pertussis) (DTaP)
  • Haemophilus influenzae type b (Hib)
  • Polio (IPV)
  • Pneumococcal (PCV)
  • Rotavirus (RV)
  • Influenza (selsema)

Kesan sampingan imunisasi biasanya adalah ringan dan boleh menyebabkan demam ringan, kemerahan di tapak suntikan, merengus, dan/ atau mengantuk. Sekiranya anda percaya bahawa bayi anda mempunyai reaksi serius terhadap vaksin,  berbincang dengan doktor mengenai langkah-langkah seterusnya.

Corak tidur

Apabila bayi anda dalam usia ini, dia boleh tidur sekitar 12 hingga 16 jam sehari. Pada umur 6 bulan, dia mungkin tidur sekitar 9 jam pada waktu malam, kadangkala lebih lama, dan mungkin terjaga sebentar. Pada siang hari pula, dia masih memerlukan sekitar 2 atau 3 kali tidur.

Terdapat juga bayi berusia 6 bulan yang tidak dapat tidur sepanjang malam lagi atau bangun setiap dua jam. Terdapat beberapa faktor yang boleh menyebabkan masalah regresi tidur bayi bayi berusia 6 bulan.

Bayi mungkin terbangun di tengah malam kerana sakit atau sakit gigi. Dalam proses pertumbuhan yang semkain meningkat, mereka mungkin berasa lebih lapar dan ingin  makan lebih banyak. Sekarang, mereka juga akan belajar bagaimana untuk berguling, merayap dan merangkak, jadi mereka mungkin bangun untuk berlatih kemahiran baru itu pada tengah malam. Malah, bayi anda juga mungkin hanya merindui ibu bapa mereka dan mahukan belaian sahaja.

Pembangunan sosial dan interaksi

Dalam perkembangan bayi 6 bulan, mereka suka berinteraksi dengan anda dan akan mula memberitahu anda apa yang mereka mahu. Mereka juga belajar bagaimana untuk menarik perhatian anda dengan cara lain selain menangis. Pada masa yang sama, bayi anda juga akan mula memahami emosi anda dari nada suara, contohnya jika anda bercakap dengan mereka dengan kasar. Sesetengah bayi juga sudah mula memahami beberapa perkataan, seperti “mandi”, dan dapat mengenali nama mereka sendiri.

Kemahiran berkomunikasi mereka juga akan berkembang pesat. Anda akan mendengar banyak bebelan, nyanyian, pekikan dan meniup gelembung, kadangkala disebut sebagai ‘permainan vokal’. Mereka akan suka bermain permainan bahasa dan memahami bagaimana untuk bergilir-gilir semasa anda ‘bercakap’ antara satu sama lain. Kira-kira separuh daripada bayi berusia 6 bulan boleh mengulangi bunyi secara berulang kali (“babababa”). Sesetengahnya pula akan dapat menggabungkan beberapa bunyi bersama (“paru-paru”). Mimikkan bunyi kepada mereka untuk membantu mereka belajar bercakap.

Di samping itu, bayi anda akan berubah menjadi pentuur kecil selepas menghabiskan beberapa bulan pertama mendengar suara anda dan memerhatikan bunyi yang anda hasilkan. Apabila bayi anda semakin suka bergerak dan perasaan ingin tahunya meningkat, dia mungkin menjadi cepat tersinggung juga. Pada umur ini, disiplin adalah diperlukan untuk mengekalkan keselamatan bayi. Tetapkan sempadan bagi membantu mengajar anak anda apa kelakuan yang diterima dan apa yang tidak boleh diterima. Cara terbaik untuk menangani bayi 6 bulan yang terlalu tegas adalah untuk tidak menghukumnya, tetapi memberi ganjaran bagi tingkah laku yang baik.

Perkembangan kognitif

Setelah berasa tertarik dengan pergerakan besar dan warna yang terang selama berbulan-bulan, bayi anda mungkin akan mula menyedari butiran paling terperinci seperti anting-anting anda, bunga pada baju anda, hidung pada patung beruang. Dia mungkin akan merenung objek-objek ini selama beberapa saat pada satu masa dan juga mencuba untuk mencapai dan memegangnya dengan buku lima mereka (pergerakan jari yang lebih halus akan berlaku sedikit kemudian).

Selain itu, dalam perkembangan bayi 6 bulan juga, bayi anda kini akan dapat melihat lebih jauh, mungkin sejauh beberapa kaki atau lebih. Malah, dia kini boleh memberi tumpuan kepada objek tanpa mendapat mata silang, dan juga boleh memberitahu perbezaan antara warna yang dilihat.

Perkembangan pergerakan

Bayi anda kini sudah semakin kuat dan lebih banyak bergerak pada waktu siang. Sekitar umur 6 bulan, dia boleh bergolek di kedua-dua arah. Sentiasa perhatikannya untuk memastikan dia tidak jatuh dari katil atau sofa.

Setiap pergerakan akan mempersiapkannya untuk langkah seterusnya. Memandangkan bahagian bawah badan dan lehernya semakin kuat, dia mungkin dapat duduk apabila diletakkan di tempat duduk yang mempunyai sokongan. Selepas beberapa minggu, bayi anda akan menjadi lebih yakin, dan tidak lama lagi dia juga akan dapat duduk tanpa bantuan.

Nutrisi

Ini adalah masa yang sangat baik untuk memperkenalkan bayi 6 bulan anda dengan makanan pepejal. Cari masa yang sesuai apabila bayi tidak berasa letih dan agak lapar. Sokong dia di pangkuan anda atau di tempat duduk bayi dan gunakan sudu kecil untuk memberi makan kepadanya. Pegang sudu dekat dengan bibirnya, dan biarkan dia bau dan rasa makanan itu. Pada awalnya, bayi anda boleh menolak makanan itu, tetapi cuba lagi kemudian. Ia adalah perkara biasa jika beberapa percubaan makanan pertama tumpah di alas dada, dulang, atau dagu bayi anda.

Ramai bayi akan bermula dengan bijirin dengan kandungan zat besi, bijirin tunggal dengan sedikit susu ibu atau susu formula. Tetapi, jika anda tidak pasti apa yang boleh diberikan kepada bayi anda, tanyakan kepada pembekal penjagaan kesihatan bayi untuk mendapatkan nasihat. Hanya berikan bayi satu makanan baharu pada satu-satu masa, dan tunggu beberapa hari sebelum menambah item baru ke dalam menu seperti sayur-sayuran atau buah-buahan yang tulen. Perhatikan jika berlaku masalah ruam, cirit-birit, atau muntah dan berunding dengan penyedia penjagaan kesihatan untuk mengetepikan apa-apa alahan atau sensitiviti makanan, terutamanya jika anda atau pasangan anda mempunyai masalah itu.

Selain itu, pastikan bayi anda berada dalam kedudukan tegak, dan hanya beri dia makanan yang lembut dan mudah ditelan untuk mengelakkan tercekik. Jangan masukkan bijirin bayi dalam botol, kerana ia boleh menyebabkan bayi tersedak. Dalam sesetengah kes, pembekal penjagaan kesihatan anda boleh mengesyorkan pemberian botol dengan formula yang lebih pekat jika bayi anda mempunyai refluks.

Cara kesan lampin basah

Memandangkan anda mungkin mahu mula memperkenalkan makanan baru kepada bayi anda pada usia ini, ambil perhatian bahawa ia boleh menyebabkan perubahan warna dan konsistensi najis. Oleh itu, berhati-hati jika najis bayi anda keras atau bayi anda mengalami cirit-birit. Jika ini berlaku, segera bawa bayi anda kepada doktor supaya dia dapat diperiksa lebih awal.

Selain itu, anda mungkin perlu menggunakan saiz lampin yang lebih besar memandangkan bayi anda semakin besar setiap hari. Ia mungkin berbeza untuk kedua-dua bayi perempuan dan bayi lelaki kerana bayi perempuan biasanya adalah lebih kecil berbanding bayi lelaki.

Bagaimana untuk membantu bayi anda berkembang

Anda boleh mengambil bahagian secara aktif dalam perjalanan pembelajaran bayi anda. Membaca, menyanyi, bercakap dan bermain dengan bayi anda setiap hari bukan sahaja membuatkan anda berdua rapat tetapi juga dalam membantu perkembangan otaknya. Membaca dengan kuat bukan sahaja mengajarnya kata-kata baharu, tetapi juga menggalakkan dia untuk mendengar, mengenali kepada konsep dan idea baru, belajar tentang dunia serta bagaimana untuk berkomunikasi.

Ambil perhatian bahawa:

  • Bay pada usia ini benar-benar sukakan bunyi haiwan dan mereka akan mula memahami bahawa makhluk yang berbeza menghasilkan bunyi berbeza. Tunjukkan gambar haiwan di dalam buku dan buat semua bunyi, satu demi satu. Dia akan menyukainya sebegitu.

  • Bayi anda memerlukan banyak rangsangan tetapi anda tidak perlulah melambai mainan dan membuat bunyi haiwan yang realistik sepanjang hari. Mereka juga memerlukan masa tenang – beberapa minit pada satu masa – apabila mereka boleh bermain dengan sendirinya tanpa sebarang arahan.

  • Bayi anda juga boleh mengulangi satu suku kata, seperti “ba”, “ma”, “ga”, atau gabungan konsonan vokal yang lain secara berulang kali. Malah, ia juga boleh menambah satu atau dua suku kata, menjadikan bunyi itu lebih rumit.

  • Menyusun blok dan cawan akan mempunyai sedikit masa sekarang. Mengembangkan koordinasi tangan-ke-mata adalah salah satu cabaran terbesar bagi bayi anda, dan ini adalah cara terbaik untuk belajar pada usia ini.

Tanda-tanda masalah pembangunan (Perkara yang perlu diperhatikan)

Semua bayi berkembang pada kadar yang berbeza. Pada usia 6 bulan, berbincang dengan doktor atau jururawat jika:

  • Bayi anda tidak berminat dengan perkara di sekelilingnya.
  • Bayi anda seperti tidak mengenali ibu bapa sendiri atau tidak memberi respon kepada individu yang dikenali dengan baik.
  • Bayi anda tidak menunjukkan apa-apa minat dalam persekitaran mereka.
  • Bayi anda tidak mencapai objek.
  • Bayi anda tidak mula berbunyi atau membuat bunyi suara.
  • Bayi anda tidak membuat hubungan mata.
  • Bayi anda tidak boleh dihiburkan oleh ibu bapa atau penjaga rapat.

SUMBER

https://www.pregnancybirthbaby.org.au/babys-growth-and-development-6-months-old

https://www.pampers.com/en-us/baby/development/article/6-month-old-baby

https://www.bounty.com/baby-0-to-12-months/development/4-6-months/your-baby-at-6-months

https://www.whattoexpect.com/first-year/month-by-month/month-6.aspx

https://www.verywellfamily.com/your-6-month-old-baby-development-and-milestones-4172585

Summary
Perkembangan bayi: 6 bulan
Article Name
Perkembangan bayi: 6 bulan
Description
Percayakah anda kini bayi anda sudah mencecah 6 bulan dan hanya tinggal 6 bulan lagi sebelum mencecah umur setahun?
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: