perkembangan bayi 3 bulan
Menjelang usia 3 bulan, anda mungkin akan perasan bahawa bayi anda akan mula suka berinteraksi dengan anda dan mula meniru apa yang didengari dan dilihat.

Menjelang usia 3 bulan, anda mungkin akan perasan bahawa bayi anda akan mula suka berinteraksi dengan anda dan mula meniru apa yang didengari dan dilihat. Jadi, pastikan anda menjaga pertuturan dan kelakuan anda kerana bayi cepat belajar benda baharu sebagai salah satu perkembangan mereka. Apa lagi perkembangan bayi 3 bulan yang harus anda ketahui?

Sekarang, mari kita lihat beberapa aspek tentang perkembangan bayi pada usia 3 bulan seperti di bawah. Anda juga boleh membaca artikel lain bagi perkembangan bayi mengikut bulan seperti dalam kandungan berikut.

Kandungan

  1. Perkembangan bayi: 1 bulan
  2. Perkembangan bayi: 2 bulan
  3. Perkembangan bayi: 3 bulan
  4. Perkembangan bayi: 4 bulan
  5. Perkembangan bayi: 5 bulan
  6. Perkembangan bayi: 6 bulan
  7. Perkembangan bayi: 7 bulan
  8. Perkembangan bayi: 8 bulan
  9. Perkembangan bayi: 9 bulan
  10. Perkembangan bayi: 10 bulan
  11. Perkembangan bayi: 11 bulan
  12. Perkembangan bayi: 12 bulan

Pertumbuhan (berat, ketinggian, fizikal)

Secara purata, bayi anda mungkin berkembang kira-kira 1 hingga 1½ inci sebulan, dan bertambah berat badan kira-kira 1 hingga 2 paun walaupun setiap bayi adalah berbeza. Berat purata bayi berusia 3 bulan ialah 12.9 paun (5.8kg) untuk bayi perempuan dan 14.1 (6.4kg) paun untuk bayi lelaki. Purata panjang badan mereka adalah 23.5 inci bagi bayi perempuan dan 24.2 inci bagi bayi lelaki.

Ianya adalah perkara biasa jika seorang bayi mengalami pertumbuhan mendadak dalam usia 3 bulan ini. Tanda-tanda pertumbuhan termasuklah bayi menjadi sangat lapar atau meragam. Selain itu, bayi mungkin terjaga lebih banyak pada waktu malam juga. Namun, jangan bimbang kerana ini adalah sementara sahaja. Biarkan bayi anda makan, tidur atau peluk lebih banyak jika itu yang diinginkan.

Maklumat kesihatan dan perubatan

Pemeriksaan perkembangan bayi anda yang pertama berlaku apabila berumur 3 bulan. Jururawat kesihatan awam (PHN) atau doktor perubatan komuniti akan menjalankan pemeriksaan seperti berikut:

Fizikal

Bayi anda akan mendapat pemeriksaan fizikal yang mana jururawat atau doktor perubatan komuniti akan memeriksa bayi anda bagi:

  • Sistem pernafasan (pernafasan)
  • Kulit
  • Fontanel (kawasan lembut pada kepala bayi anda)
  • Mulut
  • Lelangit (kawasan atas mulut)
  • Leher
  • Mata
  • Telinga
  • Perut (bahagian perut dan ruang antara dada dan pinggul)
  • Alat kelamin
  • Tulang belakang
  • Anggota badan (lengan dan kaki)

– Maklum balas

Jururawat atau doktor perubatan komuniti akan memeriksa bagaimana aktifnya bayi anda, jika mereka boleh tersenyum dan membuat interaksi muka lain. Mereka juga akan bertanyakan tentang kewaspadaan bayi anda.

– Postur dan pergerakan besar

Ini dilakukan untuk memeriksa bagaimana postur bayi anda dikekalkan dan bagaimana mereka membuat pergerakan besar. Pergerakan besar (juga dikenali sebagai ‘kemahiran motor kasar’) adalah pergerakan dan koordinasi lengan, kaki dan bahagian badan lain yang bersaiz besar.

Pada masa yang sama, jururawat akan memeriksa jika bayi anda mengangkat kepalanya apabila berbaring di bawah dan jika mereka menggunakan lengan bawahnya (bahagian lengan antara siku dan pergelangan tangan) untuk sokongan. Mereka akan meletakkan bayi anda dalam kedudukan duduk dan melihat sama ada kepala bayi kekal ke hadapan atau ke belakang. Jururawat juga akan memeriksa jika bayi anda mengekalkan posisi kepala mereka selama beberapa saat dan jika kaki mereka boleh menampung berat badan sendiri.

– Pergerakan halus

Pergerakan halus (juga disebut ‘kemahiran motor halus’) adalah penggunaan otot yang lebih kecil seperti otot di tangan dan jari. Jururawat akan melihat sekiranya bayi anda boleh memegang mainan bayi iaitu ‘rattle’ selama beberapa saat apabila diletakkan di tangan mereka.

– Pendengaran dan pertuturan

Jururawat akan memeriksa sama ada bayi anda:

  • Terkejut apabila mendengar bunyi yang kuat.
  • Menjadi senyap atau tersenyum apabila dituturkan.
  • Seolah-olah mengenali suara anda dan menjadi lebih tenang selepas menangis.
  • Meningkatkan atau mengurangkan kelakuan penghisapan mereka sebagai tindak balas kepada bunyi.
  • Membuat bunyi yang menyeronokkan seperti ‘cooing’.
  • Menangis secara berbeza bagi keperluan yang berbeza.
  • Tersenyum apabila melihat anda.

– Mata

Jururawat akan memeriksa sama ada bayi anda boleh mengikuti objek yang bergerak dengan mata mereka. Mereka juga akan memeriksa bagaimana anak mata bayi anda bertindak balas terhadap cahaya. Selain itu, jururawat juga akan memeriksa sama ada bayi anda mempunyai mata malas (juga dikenali sebagai ‘amblyopia’). Ini adalah keadaan di mana salah satu mata tidak berkembang dengan baik dan otak mula mengabaikan input dari bahagian mata yang lemah.

Corak tidur

Pada usia ini, tabiat tidur bayi anda mungkin akan mengalami beberapa perubahan. Pertumbuhan yang semakin meningkat bermakna bayi anda dapat makan lebih banyak pada siang hari, dan mungkin memerlukan penyusuan yang sedikit atau tiada langsung pada waktu malam. Dia kini lebih aktif pada siang hari dan mungkin hanya tidur 2 atau 3 kali pada waktu ini. Justeru itu, ia membuatkannya tidur lebih lama pada waktu malam.

Sesetengah bayi mungkin tidur sepanjang malam, tetapi anda harus ingat bahawa ini tidak berlaku kepada semua bayi dan “sepanjang malam” mungkin bererti tidur sekitar lima atau enam jam.

Bayi yang baru lahir sehingga umur 3 atau 4 bulan memerlukan 14 hingga 17 jam tidur dalam tempoh 24 jam. Biasanya, ia akan terbangun setiap 2 hingga 4 jam untuk menyusu.

Pembangunan sosial dan interaksi

Dalam perkembangan bayi 3 bulan, sekarang bayi anda akan mula mengalami pengalaman berkaitan emosi dan komunikasi. Mereka akan memberi respon pada ekspresi yang berbeza, kenal akan suara anda dan beralih untuk apabila terdengar suara anda. Di samping itu, bayi pada usia ini juga mungkin akan mula ketawa dan melihat sekeliling mereka dengan perasaan hairan – terutamanya pada bahagian jari tangan dan jari kaki mereka.

Mereka juga akan senyum pada orang yang tidak dikenali, tetapi mereka pasti sudah mengenali siapa ibu bapa mereka sekarang. Otak mereka yang sedang berkembang pesat membuatkan mereka mula mengenali orang melalui penglihatan dan bau serta suara mereka.

Seterusnya, bayi anda akan banyak gelak dan cuba memberi respon apabila anda bercakap dengan mereka. Mereka boleh meniru beberapa bunyi, pergerakan dan ungkapan dan mula berbunyi. Deria sentuhan mereka juga menjadi lebih sensitif dan bayi anda akan dapat memberi perhatian kepada perkara tertentu lebih lama.

Pada bulan ketiga, menangis bukan lagi kaedah komunikasi utama bagi bayi anda. Malah, bayi berusia 3 bulan sepatutnya menangis tidak lebih daripada sejam setiap hari. Sekiranya ia menangis melebihi tempoh ini, atau dilihat berlebihan kepada anda, berjumpalah dengan pakar pediatrik kerana tangisan itu mungkin petunjuk bagi masalah kesihatan seperti refluks atau masalah lain.

Perkembangan kognitif

Bayi anda pasti ada banyak perkara yang baru dijumpai, dan ia akan mula belajar untuk menyerap semuanya, sedikit demi sedikit. Visi bayi akan bertambah baik, dan dia akan menjadi lebih sensitif terhadap bentuk dan corak bulatan, termasuk spiral dan keriting. Pandangan kegemarannya mungkin apabila melihat wajah anda.

Dari aspek pendengaran dan komunikasi, bayi anda telah belajar mengaitkan suara anda dengan keselesaan, perasaan menenangkan, dan kasih sayang. Kini, dia mungkin menjadi lebih sedar akan nada dan penekanan pada kata-kata tertentu, dan akan cuba meniru bunyi itu. Pada umur 3 bulan, bayi akan belajar bahawa perbualan adalah proses secara dua hala dan mengambil konsep komunikasi lain.

Perkembangan pergerakan

Selepas lahir, banyak pergerakannya adalah refleks secara sukarela, tetapi sekarang dia mungkin boleh mengawal pergerakan kepala, tangan dan kakinya dengan lebih baik. Dengan kekuatan lehernya yang meningkat, tidak lama lagi dia akan dapat mengekelkan posisi kepalanya sendiri dan melihat orang dan benda di sekitarnya. Pada masa yang sama, anda mungkin dapat melihat bayi anda mula mencapai objek  berdekatan atau mengikuti objek yang bergerak dengan matanya apabila visinya bertambah baik.

Mulai sekarang, bayi anda akan mula mencapai objek kerana otot lengan dan tangannya yang semakin berkembang. Mereka akan cuba meletakkan objek-objek di dalam mulut mereka, walaupun mereka tidak dapat menyelaraskan tangan dan mata lagi atau melihat objek dengan lama dan menggoncang atau mengetuk mereka. Pada kebanyakan masa, jika mereka berada berhampiran dengan objek yang tergantung, mereka akan cuba memukulnya dengan tangan tertutup. Walau bagaimanapun, mereka juga boleh membuka jari untuk menyentuh objek dan memegangnya dengan lebih baik.

Regangan badan pada usia ini dapat membantu menguatkan otot kaki, dan ini hanyalah persediaan sebelum bayi anda mula berguling. Ia mungkin tidak berlaku dalam masa terdekat, tetapi dia sudah semakin bersedia.

Nutrisi

Penyusuan bayi berusia 3 bulan boleh menjadi kurang kerap berbanding bayi baru lahir. Sama ada nutrisi mereka berasal dari susu ibu, susu formula, atau kedua-duanya sekali, kebanyakan bayi pada usia ini menyusu dengan lebih banyak pada setiap pemberian makan berbanding dahulu (sekarang lima hingga enam auns secara purata). Jadi, bilangan penyusuan mereka akan jadi kurang kerap (mungkin enam hingga lapan kali dalam tempoh 24 jam).

Bagi bayi yang menyusu daripada ibunya, ia biasanya berlaku kira-kira setiap tiga atau empat jam tetapi setiap tempoh itu mungkin sedikit berbeza. Apa yang penting ialah bayi itu kelihatan seperti sudah kenyang, payudara anda seperti telah dikosongkan (berasa lembut) dan berat badan bayi bertambah secara sihat.

Sekiranya anda melihat tanda-tanda bahawa bayi sudah cukup makan, ini adalah perkara yang positif. Jika tidak, ia boleh menjadi tanda bagi sesuatu masalah, jadi berbincang dengan pakar pediatrik.

Cara kesan lampin basah

Mengesan lampin basah adalah cara yang baik untuk mengetahui jika bayi anda sudah cukup makan. Najisnya mungkin lebih padu sekarang, dan kurang membuang. Bayi berusia 3 bulan biasanya hanya membuang satu kali sehari ataupun sekali dalam 2 atau 3 hari. Ini adalah berbeza berbanding bayi yang baru lahir yang membuang setiap kali selepas makan. Pada umumnya, anda akan tahu jika dia makan dengan baik apabila dia memerlukan pertukaran lampin sekitar enam lampin setiap hari.

Bagaimana untuk membantu bayi anda berkembang

Pakar pediatrik akan berkongsi pelbagai cara untuk membantu perkembangan bayi pada usia ini. Banyak aktiviti yang dicadangkan dapat menggalakkan pergerakan dan membantu bayi menguasai kemahiran yang diperlukan untuk berguling, duduk dan menahan kepalanya. Ada juga cara yang boleh anda lakukan untuk menggalakkan perkembangan kognitif dan deria. Berikut adalah beberapa strategi yang boleh anda cuba dengan bayi anda:

  • Menguatkan otot belakang dan leher. Letakkan bayi anda pada perutnya di atas tikar atau selimut untuk jangka masa pendek agar ia mendapatkan lebih banyak kawalan ke atas kaki, lengan dan kepala. Namun, pastikan anda berada berdekatannya pada ketika ini.

  • Menggalakkan koordinasi mata dan tangan. Galakkan bayi anda untuk memegang objek kecil seperti mainan atau jari anda. Dia akan memerlukan kemahiran ini sambil belajar untuk menarik tangan ke mulut dengan jayanya.
  • Membantu dalam pembangunan visual Penglihatan jarak jauh, mengenal pasti warna dan kemahiran mengesan semuanya akan bertambah baik pada usia ini. Bantu bayi anda dengan memperkenalkan warna, corak dan tekstur yang boleh dinikmati dalam bentuk mainan, buku, telefon bimbit yang berwarna-warni, tikar permainan dan aktiviti lain.

Tanda-tanda masalah pembangunan (Perkara yang perlu diperhatikan)

Bayi berkembang pada kadar yang berbeza. Pada usia 3 bulan, berbincang dengan doktor atau jururawat jika:

  • Bayi anda tidak tersenyum pada usia 8 minggu.
  • Bayi anda tidak tenang, walaupun untuk seketika, apabila anda mendukungnya.
  • Satu sisi badan bayi kelihatan lebih kuat daripada yang lain.
  • Bayi anda masih memegang jari dengan tangan yang ketat.
  • Tidak berasa terkejut akan bunyi-bunyi yang tiba-tiba.
  • Bayi anda tidak makan dengan betul.
  • Posisi bayi anda tidak kukuh atau kaku.

SUMBER

https://www.pregnancybirthbaby.org.au/babys-growth-and-development-3-months-old

https://www.pampers.com/en-us/newborn-baby/development/article/3-month-old-baby

https://www.thebump.com/baby-month-by-month/3-month-old-baby

https://www.whattoexpect.com/first-year/month-by-month/month-3.aspx

https://www.webmd.com/parenting/baby/baby-development-3-months#1

https://www2.hse.ie/wellbeing/child-health/your-childs-developmental-checks/3-months-check.html

Summary
Perkembangan bayi: 3 bulan
Article Name
Perkembangan bayi: 3 bulan
Description
Menjelang usia 3 bulan, anda mungkin akan perasan bahawa bayi anda akan mula suka berinteraksi dengan anda dan mula meniru apa yang didengari dan dilihat.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: