perkembangan bayi 12 bulan
Bayi anda kini sudah memasuki usia 1 tahun. Pasti anda berasa seronok melihat perkembangannya selama setahun ini bukan.

Tahniah! Bayi anda kini sudah memasuki usia 1 tahun. Pasti anda berasa seronok melihat perkembangan bayi anda selama 12 bulan ini bukan. Walaupun tahun-tahun depan penuh dengan cabaran, namun nikmatilah setiap satu episod perkembangannya hingga ia meningkat dewasa.

Sekarang, mari kita lihat beberapa aspek tentang perkembangan bayi 12 bulan atau setahun seperti di bawah. Anda juga boleh membaca artikel lain bagi perkembangan bayi mengikut bulan seperti dalam kandungan berikut.

Kandungan

  1. Perkembangan bayi: 1 bulan
  2. Perkembangan bayi: 2 bulan
  3. Perkembangan bayi: 3 bulan
  4. Perkembangan bayi: 4 bulan
  5. Perkembangan bayi: 5 bulan
  6. Perkembangan bayi: 6 bulan
  7. Perkembangan bayi: 7 bulan
  8. Perkembangan bayi: 8 bulan
  9. Perkembangan bayi: 9 bulan
  10. Perkembangan bayi: 10 bulan
  11. Perkembangan bayi: 11 bulan
  12. Perkembangan bayi: 12 bulan

Pertumbuhan (berat, fizikal, ketinggian)

Pada usia ini, bayi anda mungkin masih berkembang kira-kira setengah inci setiap bulan dan memperoleh 3 auns (0.1kg) hingga 5 auns (0.14kg) setiap minggu. Malah, berat badan bayi anda mungkin sudah tiga kali ganda berbanding berat kelahirannya dan kira-kira 10 inci lebih panjang dari awal kelahiran. Tapi, sentiasa perhatikan pertumbuhan yang mendadak bagi kebanyakan bayi seusia ini.

Berat purata bagi bayi berumur 1 tahun ialah 21.3 paun (9.6 kg) untuk bayi perempuan dan 21.9 paun (9.9kg) untuk bayi lelaki.Purata ketinggian (atau panjang) mereka juga berbeza di mana ia adalah 29.1 inci untuk bayi perempuan dan 29.8 inci untuk bayi lelaki.

Apabila bayi kecil anda mula mengambil beberapa langkah pertama yang tentatif, anda mungkin melihat kakinya berubah posisi ke luar. Ini adalah perkara biasa dan ia sepatutnya akan dibetulkan secara semula jadi. Apabila otot di kakinya menjadi  semakin kuat pada bulan-bulan akan datang, ligamen pinggangnya akan mengetat dan kakinya akan mula menunjuk ke hadapan.

Maklumat kesihatan dan perubatan

Kebersihan gigi adalah aspek yang penting pada masa ini. Pakar biasanya menasihatkan untuk membuat temu janji pergigian pertama bagi bayi anda apabila gigi pertamanya tumbuh, tetapi ini pastinya sudah melepasi hari lahir pertamanya. Sebaik sahaja gigi pertamanya tumbuh, pastikan anda memberusnya perlahan-lahan dua kali sehari, dan beri tumpuan untuk memisahkan bayi dengan botol botol pada hari lahir pertamanya untuk membantu mencegah kerosakan gigi. Terdapat banyak variasi di kalangan bayi mengenai tempoh tumbuhnya gigi pertama mereka, jadi jangan risau tentang berapa banyak gigi yang dia mungkin atau tidak mungkin dapat pada masa ini dan lebih fokuskan pada kebersihan mulut bayi anda.

Selain itu, ada banyak lagi perkara yang perlu dibincangkan pada lawatan bayi di bulan ini. Bayi anda akan menerima banyak vaksin seperti:

  • MMR (campak, beguk dan rubella)
  • Varicella (cacar air)
  • Hib
  • PCV (pneumokokal)
  • IPV (polio) – mungkin boleh diterima
  • Hep A (hepatitis A)
  • Hep B (hepatitis B)

Corak tidur

Pada usia ini, bayi anda memerlukan antara 12 hingga16 jam tidur setiap hari, termasuk dua kali tidur siang yang boleh berlangsung antara 30 minit dan 2 jam setiap satu. Jika anda bernasib baik,dia mungkin tidur lebih lama pada waktu malam. Namun, jika dia sudah mengalami kebimbangan kerana pemisahan, dia mungkin bangun dan menangis dari semasa ke semasa.

Untuk membantu anda berdua menangani malam-malam yang lebih mencabar ini, berikut adalah beberapa tip untuk menidurkan bayi berusia 12 bulan dengan jayanya:

  • Kekalkan rutin tidur anda. Mandian, masa bercerita, dan nyanyian kepada bayi adalah beberapa pilihan menenangkan yang baik, dan ianya membantu jika anda melakukan aktiviti-aktiviti ini pada masa yang sama setiap hari, kerana konsistensi sering menjadi kunci kepada tidur malam yang baik.

  • Biar bayi anda selesaikan halnya sendiri. Sekiranya bayi anda bangun pada waktu malam, berikan dia tempoh selama beberapa minit untuk cuba tidur semula sebelum anda bergegas ke sisinya.

  • Tawarkan jaminan yang lembut. Jika dia berasa sedih di malam hari, anda boleh berkata akan beberapa perkataan yang selesa dan melakukan pemeriksaan lampin yang cepat. Jangan hidupkan lampu dan jangan dukungnya, kerana ini akan membantunya untuk belajar untuk kembali tidur dengan sendiri dari semasa ke semasa.

Pembangunan sosial dan interaksi

Bagi perkembangan bayi 12 bulan, bayi anda pada usia ini akan menunjukkan kepada anda sepanjang masa betapa mereka faham apa yang anda katakan dan lakukan dengan mengikuti arahan menyeronokkan seperti Tepuk tangan‘, Angkat anak patung”, Lambaikan tangan” dan sebagainya. Penutur awal juga mungkin telah menguasai beberapa perkataan  sendiri sekitar hari jadi pertama mereka juga.

Walaupun anda mungkin melihat anak anda ketika ini menjadi sedikit lebih berhati-hati dengan orang yang tidak dikenali, anda juga akan melihat keinginannya untuk berinteraksi dengan orang lain yang luar biasa, terutama adik-beradik dan penjaganya. Malah, bayi anda mungkin juga teruja untuk melihat kanak-kanak lain.

Perkembangan kognitif

Dalam usia ini, anak anda akan mula cuba untuk berdikari dalam pelbagai cara. Mereka mungkin akan berusaha untuk memakai baju sendiri dan mungkin ingin menguji kemahiran fizikal yang baru. Tetapi, mereka juga mungkin sangat manja dan mencari anda untuk keselesaan apabila berasa letih, takut atau kesepian.

Di samping itu, bayi berusia 12 bulan juga akan bekerja keras agar dia dapat berkomunikasi dengan apa yang dia disukai menggunakan kata-kata asas. Sebagai contoh, dia akan bereksperimen dengan bunyi, dan anda mungkin mendapati pertuturan beberapa suku kata seperti “ma,” “ga,” atau “ba.” Ini semua adalah langkah kecil sebelum ia memulakan kata-kata sebenar yang pertama.

Perkembangan pergerakan

Langkah-langkah goyah yang pertama adalah antara pencapaian awal bagi bayi berusia 12 bulan yang mungkin dilakukan pada bulan ini, atau pada satu atau dua bulan seterusnya. Pada usia ini, anak kecil anda mungkin menjadi seorang yang pakar untuk berdiri dan bahkan mengambil langkah sambil memegang perabot (dikenali sebagai ’cruising’). Keseimbangannya juga bertambah baik, jadi anda boleh melihat dia melepaskan perabot atau tangan anda dan mengambil dua atau tiga langkah sendiri, tanpa sokongan apa-apa. Dia mungkin akan kehilangan keseimbangan dan jatuh ke lantai dari semasa ke semasa, tetapi selagi anda menyediakan ruang yang selamat untuk langkah-langkah awal ini, semuanya adalah sebahagian daripada proses pembelajaran. Kebanyakan bayi hanya akan tersandung untuk masa yang singkat sebelum mula bangun dan berjalan dengan yakin.

Terdapat juga beberapa koordinasi antara tangan dan mata yang berlaku, contohnya anak kecil anda boleh menjangkau dan mencapai sesuatu ketika sedang pandang ke arah lain, atau memegang tiga objek sekaligus (satu dalam setiap tangan dan satu lagi diletakkan ke lengan mereka). Anda juga mungkin melihat bayi anda menggunakan kedua-dua tangannya kerana mereka masih lagi bereksperimen dengan tangan mana yang dominan (tangan kanan atau kiri).

Nutrisi

Penyediaan makanan seharusnya lebih mudah sekarang kerana bayi anda boleh makan makanan sihat sama seperti seluruh keluarga – hanya dalam bahagian yang lebih kecil – dan mereka juga sudah cukup tua untuk mempunyai madu, “telur berair”. Malah dalam diet biasa mereka juga dengan beberapa makanan ringan seperti buah-buahan, sayur-sayuran, roti bakar wholegrain atau yogurt biasa.

Elakkan memberi susu dengan terlalu banyak – kira-kira 400ml susu (hanya di bawah satu liter) sehari adalah betul, termasuk minuman dan apa-apa jenis susu pada bijirin sarapan pagi. Ini boleh menjadi susu ibu atau susu lembu penuh lemak (susu jenis ini harus diteruskan sehingga anak anda mencapai umur 2 tahun). Selain itu, anda juga boleh teruskan dengan titisan vitamin harian yang mengandungi vitamin A, C dan D.

Anda mungkin juga menyedari bahawa bayi anda sudah semakin bagus dengan makanan yang mudah dipegang dengan jari dan menyusu dirinya sendiri, menjadikan waktu makan sedikit berkurangan. Sekiranya dia tidak begitu teruja akan makanan baru, ia boleh mengambil sebanyak 10 hingga 15 percubaan sebelum seorang bayi benar-benar dapat memutuskan sama ada dia menyukai makanan atau rasa tertentu atau tidak.

Cara kesan lampin basah

Memandangkan sekarang bayi anda sudah menikmati pelbagai jenis makanan, termasuk susu lembu, anda mungkin dapat melihat kekerapan dan konsistensi lampinnya yang akan berubah. Jangan risau kecuali jika dia mengalami cirit-birit atau menunjukkan tanda-tanda sembelit, termasuklah najis yang keras, atau jika dia menunjukkan tanda-tanda kesusahan ketika membuang air jika sembelit, dan kandungan cecair yang lebih banyak jika dia mengalami cirit-birit. Ianya bagus jika bayi anda menikmati makanan baru, tetapi anda harus ingat bahawa kira-kira separuh daripada pengambilan kalorinya masih boleh datang dari susu ibu atau susu formula (kira-kira 24 auns sehari), sementara yang lain boleh datang dari makanan kegemarannya yang baru.

Bagaimana untuk membantu bayi anda berkembang

Terdapat banyak cara untuk membantu merangsang rasa ingin tahu bayi berusia        12 bulan dan memupuk perkembangannya. Bercakap dengan bayi anda tentang hari anda, dan jangan lupa bermain dan membaca bersama juga. Sentiasa ikut rutin anda untuk waktu tidur, waktu makan, dan waktu bermain. Sebagai contoh, jika bayi anda suka menikmati kisah sebelum tidur atau waktu bermain khusus di atas lantai dengan anda, pastikan anda membuat aktiviti-aktiviti menarik ini sebagai sebahagian daripada jadual harian. Jika bayi anda dijaga oleh penjaga, pastikan dia mengikut rutin keluarga anda juga.

Waktu bermain perlulah jadi menyeronokkan untuk anda dan bayi anda kerana ia memberi peluang untuk bekerja dengan kemahiran penting. Berikut adalah beberapa idea yang anda boleh cuba:

  • Biarkan dia bermain dengan blok lembut atau mainan bertindan yang lain untuk membantu meningkatkan koordinasi dan kemahiran motornya. Pada peringkat ini, mainan bayi berusia 12 bulan tidak perlulah canggih atau mahal: Kadangkala, barang-barang di rumah seperti mangkuk juga sudah menarik baginya.

  • Main peekaboo bersama-sama. Permainan mudah ini menyediakan hiburan yang tidak berkesudahan untuk bayi anda, dan ia membantu bayi memahami kesinambungan objek serta idea bahawa objek kekal wujud walaupun kita tidak dapat melihatnya.

  • Kurangkan masa skrin dan akses kepada peranti digital untuk 2 tahun pertama bayi. Berhati-hati dengan “medium,” seperti telefon dan televisyen, kerana medium ini boleh menarik perhatian bayi buat masa yang lama. Ianya adalah idea yang baik untuk meletakkan telefon anda dan mematikan televisyen apabila bayi anda terjaga sebanyak yang mungkin.

Masalah pembangunan (Perkara yang perlu diperhatikan)

Bayi berkembang pada kadar yang berbeza. Pada 12 bulan, berbincang dengan doktor atau jururawat jika:

  • Bayi anda tidak gembira apabila melihat orang yang mereka kenali.
  • Bayi anda tidak membuat hubungan mata.
  • Anda atau penjaga rapat tidak dapat menghiburkan mereka.
  • Bayi anda tidak mula bergerak sama sekali.
  • Bayi anda tidak duduk.
  • Bayi anda tidak berbunyi atau membuat bunyi lain apabila seseorang bercakap dengan mereka.

SUMBER

https://www.pregnancybirthbaby.org.au/babys-growth-and-development-12-months-old

https://www.pampers.com/en-us/baby/development/article/12-month-old-baby

https://www.emmasdiary.co.uk/baby/month-by-month-baby-development/12-month-old-baby-development

https://www.thebump.com/baby-month-by-month/12-month-old-baby

https://www.whattoexpect.com/toddler/12-month-old/

https://www.verywellfamily.com/1-year-old-developmental-milestones-289864

Summary
Perkembangan bayi: 12 bulan
Article Name
Perkembangan bayi: 12 bulan
Description
Bayi anda kini sudah memasuki usia 1 tahun. Pasti anda berasa seronok melihat perkembangannya selama setahun ini dan bersedialah untuk tahun mendatang.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: