perkembangan bayi 11 bulan
Dengan ulangtahun kelahiran bayi anda yang hanya tinggal sebulan sahaja lagi, anda pastinya berasa teruja akannya.

Dengan ulangtahun kelahiran bayi anda yang hanya tinggal sebulan sahaja lagi, anda pastinya berasa teruja akannya. Dalam usia 11 bulan sekarang, bayi anda pastinya sudah melalui banyak perkembangan dan mungkin ada pelbagai perkara yang berubah seperti saiz baju, saiz lampin dan pelbagai lagi. Namun, itu semestinya perkara biasa bagi semua bayi yang sedang berkembang.

Sekarang, mari kita lihat beberapa aspek tentang perkembangan bayi 11 bulan seperti di bawah. Anda juga boleh membaca artikel lain bagi perkembangan bayi mengikut bulan seperti dalam kandungan berikut.

Kandungan

  1. Perkembangan bayi: 1 bulan
  2. Perkembangan bayi: 2 bulan
  3. Perkembangan bayi: 3 bulan
  4. Perkembangan bayi: 4 bulan
  5. Perkembangan bayi: 5 bulan
  6. Perkembangan bayi: 6 bulan
  7. Perkembangan bayi: 7 bulan
  8. Perkembangan bayi: 8 bulan
  9. Perkembangan bayi: 9 bulan
  10. Perkembangan bayi: 10 bulan
  11. Perkembangan bayi: 11 bulan
  12. Perkembangan bayi: 12 bulan

Pertumbuhan (berat, fizikal, ketinggian)

Dalam umur 11 bulan, kebanyakan bayi perempuan mempunyai berat 19.2 paun (8.7kg) dan mempunyai panjang 28.7 inci, manakala kebanyakan bayi lelaki akan mempunyai berat dengan purata 20.8 paun (9.4kg) dengan panjang iaitu 29.3 inci. Salah satu perubahan perkembangan terbesar berlaku apabila bayi mendekati zaman kanak-kanak adalah mereka akan mula lemak bayi yang montok dan mula bersandar. Berjalan akan mengambil banyak kalori dan lipatan lemak kecil yang comel akan digantikan dengan otot yang lebih mantap untuk menguasai pergerakan bayi di sekeliling rumah.

Ketika dia mendekati hari ulang tahun yang pertamanya, bayi anda mungkin sudah menambah berat badan tiga kali ganda daripada berat kelahiran. Ia adalah normal jika pertumbuhannya adalah sedikit lambat pada masa ini. Ia berlaku kerana bayi bergerak lebih banyak dari sebelumnya seperti merangkak, merangkak dan bermain. Jadi, dia akan membakar lebih banyak kalori. Sekiranya anda mempunyai sebarang kebimbangan mengenai berat bayi berusia 11 bulan atau kesihatannya secara keseluruhan, sila semak dengan pembekal penjagaan kesihatan bayi anda.

Maklumat kesihatan dan perubatan

Sekitar umur sekarang, bayi anda mungkin akan mendapat pemeriksaan perkembangan kedua oleh pelawat kesihatan (ia mungkin boleh berlaku pada bila-bila masa dalam usia 10 hingga 12 bulan). Doktor atau jururawat bayi akan memeriksa jika bayi anda boleh duduk tanpa bantuan dan lihat sekiranya mereka masih bergerak (jangan bimbang – banyak yang belum kekal dengan statik).

Mereka juga akan memeriksa sekiranya bayi dapat melihat objek yang jauh, memegang objek dan memasukkannya ke dalam mulut mereka, mengambil mainan dari tangan ke tangan dan membuat bunyi-bunyian yang dikenali. Jangan gementar untuk bercakap jika anda mempunyai sebarang kebimbangan.

Corak tidur

Bayi berusia 11 bulan masih mungkin tidur 13 hingga 14 jam sehari. Kira-kira 10 hingga 11 jam berada pada waktu malam, dan dia mungkin mengambil 2 kali waktu tidur berjumlah sekitar 3 jam bagi tidur siang.

Tetap biarkan anak kecil anda tidur di belakang seperti biasa tetapi jangan bimbang jika mereka berpusing ke posisi perut pada waktu malam kerana risiko sindrom kematian bayi secara tiba-tiba (SIDS) adalah minimum bayi bagi sejak kira-kira usia  8 bulan; Kebanyakan bayi 11 bulan boleh berguling kedua-dua arah dengan mudah dan ada juga yang lebih suka tidur dengan perut di bahagian bawahnya.

Pembangunan sosial dan interaksi

Kemahiran komunikasi mereka akan berkembang dengan sangat cepat dan anda akan mendengar banyak bunyi yang terbentuk seperti kata-kata. Mereka juga akan berkomunikasi dengan cara lain, dengan menunjuk, mengangguk, melambai dan mendengus. Malah, bayi pada usia ini juga akan memahami arahan dengan mudah dan akan bekerjasama apabila anda memakaikan baju kepada mereka. Jadi, sekarang adalah masa yang sesuai untuk mula menetapkan sempadan dengan mengatakan ‘tidak’ kepada perkara-perkara yang berbahaya.

Pemahaman anak anda akan terus bertambah baik dan mereka dapat merasakan nada dan kehangatan suara anda serta mendengar ‘melodi’ atau ‘muzik’ perbualan walaupun mereka tidak tahu maknanya. Mereka juga akan berpura-pura untuk bercakap dengan mengikuti bebelan ‘muzik’ anda (disebut ‘jargoning’).

Perkembangan kognitif

Bagi perkembangan bayi 11 bulan, jika keluarga anda bertutur dalam dwibahasa, ini adalah peluang yang baik untuk mendedahkan bayi anda kepada bahasa kedua, jika ia belum dilakukan. Bayi atau kanak-kanak kecil mempunyai keupayaan luar biasa untuk belajar dua bahasa jika mereka mendengarnya secara konsisten. Sudah tentu, ia mungkin mengelirukan dari semasa ke semasa (ini adalah sebahagian daripada perkembangan bahasa yang biasa), tetapi secara umum, mempelajari dua bahasa dari usia yang sangat muda bermaksud bahawa dia akan menjadi lebih mahir dalam kedua-dua bahasa.

Apabila kemampuan komunikasinya bertambah baik, kemampuan mendengar dan pemahamannya juga akan mula berkembang. Sekarang, dia mungkin dapat mengikuti arahan ringkas daripada anda, seperti apabila anda memintanya untuk mengundurkan diri atau mencapai mainan. Dia juga akan belajar bahawa semua objek yang dia goyangkan, pukul, dan jatuhkan mempunyai fungsi tertentu. Anda juga mungkin melihatnya mula menggunakan objek tertentu dengan betul, sama ada minum dari cawan atau memegang telefon ke telinganya.

Perkembangan pergerakan

Kebanyakan kanak-kanak masih merangkak dan merayap di usia ini, ada pula yang akan suka memegang perabot untuk bergerak. Mereka yang sudah dapat berjalan lebih awal kini dapat berjalan sambil memegang mainan atau kereta tolak – bayi secara semula jadi akan belajar berjalan dalam posisi bergerak ke hadapan. ‘Walker’ bayi pernah menjadi popular tetapi sebaiknya dielakkan kerana mereka berbahaya dan boleh menyebabkan kemalangan.

Kini, bayi berusia 11 bulan mempunyai kekuatan, kawalan dan penyelarasan untuk perkara yang benar-benar mengejutkan dan melihat objek terbang melalui udara adalah lebih menyeronokkan daripada sekadar menjatuhkannya ke lantai. Mereka juga akan mendapati bagaimana untuk menarik rambut jadi beri amaran kepada adik-beradik yang lain agar mereka tidak terkesan dan memahami perkembangan baru ini.

Nutrisi

Semakin mendekati hari jadi pertamanya, anda mungkin mendapati bahawa selera makan bayi anda tidak sehebat beberapa bulan yang lalu. Kadar pertumbuhannya adalah semakin perlahan, dan dia mudah terganggu oleh pelbagai aktiviti baru yang menyeronokkan berbanding makan. Bayi juga sekarang semakin banyak mendapatkan nutrien daripada makanan pepejal dan minum kurang susu atau susu formula, memandangkan dia sudah mula mempunyai cita rasanya sendiri.

Pilihan makanan bagi bayi berusia 11 bulan adalah sedikit lebih meluas kerana dia kini boleh memegang cawan bayi dan mungkin boleh menyuap makanan bersaiz kecil dengan sendirinya. Sekarang adalah masa yang baik untuk membuatkan bayi berasa ingin tahu dan bergaul dengan anda dan keluarga anda di meja makan menggunakan kerusi tingginya sendiri. Pastikan dia benar-benar diikat, dan letakkan kerusi yang jauh dari meja supaya dia tidak dapat menolaknya dan terjatuh.

Walaupun bayi anda akan berusia 1 tahun tidak lama lagi, anda masih boleh terus menyusukannya selama yang anda mahu dan selagi ia masih selesa untuk anda dan bayi anda. Sekiranya anda hamil atau mungkin hamil lagi, anda masih boleh meneruskan penyusuan ini melalui kehamilan juga, jika anda mahu. Ini memerlukan kira-kira 3 hingga 5 kali sehari penyusuan. Bagi bayi yang minum susu formula, mereka perlu mendapatkan sekitar 6 hingga 8 auns dengan jumlah penyusuan yang sama seperti bayi menyusu (3 hingga 5 kali).

Cara kesan lampin basah

Jika anda ingin memperkenalkan makanan baru kepada bayi anda pada usia ini, ambil perhatian bahawa ia boleh menyebabkan perubahan warna dan konsistensi pada najis mereka. Oleh itu, berhati-hati jika bayi mempunyai najis yang keras atau mengalami cirit-birit. Jika itu berlaku, bawa bayi anda berjumpa dengan kepada doktor supaya dia dapat diperiksa lebih awal.

Bagaimana untuk membantu bayi anda berkembang

Pada masa ini, bayi anda akan mempunyai perasaan ingin tahu daripada sebelumnya, dan dia mungkin didorong oleh keyakinan yang diperolehnya daripada pergerakan yang semakin meningkat. Terus beri sokongan kepadanya untuk meneroka persekitarandan belajar tentang dunia dengan menyediakan mainan yang sesuai bagi mereka.

Anda mungkin mahu memilih mainan yang memberi ilham agar dia ingin tahu dan membantu memupuk kemahiran seperti koordinasi mata-tangan. Blok dan mainan lembut adalah bagus, termasuklah barangan isi rumah yang lebih lazim seperti sudu kayu dan bekas plastik. Anda juga boleh membawanya ke taman permainan, perpustakaan, atau bahkan muzium kanak-kanak di mana terdapat banyak objek baru untuk disentuh,dilihat, dan dialami. Biarkan dia berkeliaran di bawah pengawasan anda, dan anda akan melihatnya berkembang ketika dia mengetahui perkara baru dan lebih menarik.

Selain itu, anda juga boleh cuba:

  • Sembang dengan anak kecil anda untuk meningkatkan perbendaharaan kata, komunikasi dan pemahaman mereka. Gunakan nada suara untuk menyampaikan maksud sebenar kata-kata anda agar mereka lebih memahami perbualan tersebut.

  • Tiup buih dan biarkan bayi anda berasa seronok untuk memecahkannya.

  • Hapuskan ‘dummy’ untuk menyokong pembangunan pertuturan.

  • Galakkan mereka berjalan sambil memegang mainan atau kereta tolak jika mereka boleh berjalan lebih awal.

Masalah pembangunan (Perkara yang perlu diperhatikan)

Bayi berkembang pada kadar yang berbeza. Bercakap dengan doktor atau jururawat jika:

  • Bayi anda tidak gembira apabila melihat orang yang mereka kenal dengan baik.
  • Bayi anda tidak membuat hubungan mata.
  • Bayi anda tidak dapat dihiburkan oleh anda atau penjaga rapat.
  • Bayi anda tidak mula bergerak sama sekali.
  • Bayi anda tidak dapat duduk.
  • Bayi anda tidak membebel atau membuat bunyi lain apabila seseorang bercakap dengan mereka.

SUMBER

https://www.pregnancybirthbaby.org.au/babys-growth-and-development-11-months-old

https://www.emmasdiary.co.uk/baby/month-by-month-baby-development/11-month-old-baby-development

https://www.pampers.com/en-us/baby/development/article/11-month-old-baby

https://www.thebump.com/baby-month-by-month/11-month-old-baby

https://www.verywellfamily.com/your-11-month-old-baby-development-and-milestones-4172881#feeding–nutrition

https://www.bounty.com/baby-0-to-12-months/development/7-12-months/your-baby-at-11-months

Summary
Perkembangan bayi: 11 bulan
Article Name
Perkembangan bayi: 11 bulan
Description
Dengan ulangtahun kelahiran bayi anda yang hanya tinggal sebulan sahaja lagi, anda pastinya berasa teruja akannya.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: