Now Reading
Patutkah Ibu Bapa Dengan Anak Di Dalam Stroller Menggunakan Lif? Sesetengah Rakyat Malaysia Tidak Berfikir Begitu

Patutkah Ibu Bapa Dengan Anak Di Dalam Stroller Menggunakan Lif? Sesetengah Rakyat Malaysia Tidak Berfikir Begitu

Ratapan ibu bapa dalam talian mengenai masa menunggu yang lama untuk lif tiba mendapat respons yang berbeza-beza.

Mengasuh dan membesarkan anak memang sukar, tetapi sesetengah orang berpendapat ibu bapa patut menderita kerana mereka memilih untuk membina keluarga. Dan sejujurnya, itu adalah rasionalisasi yang mengelirukan.

Baru-baru ini, seorang bapa mengeluh kerana terpaksa menunggu lama untuk menggunakan lif di KLCC. Ameen Azizu menunggu lif bersama bayi dan isterinya yang sedang hamil lima bulan.

Walaupun lif berhenti di tingkat mereka, lif itu penuh dengan orang muda yang tidak mahu mengalah. Akhirnya, mereka memutuskan untuk melipat stroller dan menggunakan eskalator.

Netizen bersuara


Beberapa netizen bersimpati dengan Ameen dan berkongsi pengalaman mereka sebagai ibu bapa di pusat beli-belah itu.

Seorang netizen, Yana berkata, dia pernah membuka pintu lif dan meminta semua yang sihat untuk keluar supaya ibunya berkerusi roda dan bayi dalam stroller boleh masuk.

Seorang lagi ibu, Noraini, mengalami masalah yang sama di pusat membeli-belah lain dan kecewa dengan kekurangan akal fikiran sesetengah orang.

Beberapa netizen turut menyatakan bahawa papan tanda di luar lif mengingatkan orang ramai untuk memberi laluan kepada warga emas dan ibu bapa yang mempunyai anak kecil.

Bagaimanapun, segelintir netizen mengecam ibu bapa kerana keluar ke pusat beli-belah. Mereka berkata tiada siapa yang memaksa ibu bapa untuk keluar dari rumah mereka dan mereka harus menerima penat.

Seorang netizen, Firdaus Othman berkata, orang bujang juga berasa letih dan bukan ibu bapa sahaja.

Pengkritik juga memberi nasihat seperti menyuruh ibu bapa menggunakan lif lain, meminta orang lain dalam lif untuk keluar setiap kali dan menggunakan baby carrier.

Ada orang lain yang bercakap menentang pengkritik juga. Seorang netizen menyuarakan kekecewaan berhubung beberapa komen yang mementingkan diri sendiri.

Beliau mempersoalkan mengapa golongan belia berkeras menggunakan lif sedangkan mereka boleh menggunakan eskalator. Orang yang berkerusi roda dan ibu bapa dengan anak-anak dalam stroller harus diberi keutamaan untuk menggunakan lif kerana mereka memerlukan lebih banyak ruang.

Ia hanya memerlukan adab yang baik


Memberi laluan kepada orang tua dan wanita hamil hanyalah adab, bertimbang rasa dan kebaikan seseorang.

Seorang netizen Jeffrey Ryan @jeff_carlito menerangkannya dengan terbaik. Dengan menunjukkan tingkah laku yang baik, anak-anaknya akan mengikuti perbuatannya dan sebagainya.

Melakukan sedikit tindakan baik, menunjukkan empati dan mengambil berat adalah cara masyarakat boleh menjadikan dunia tempat yang lebih baik.

Berdasarkan komen dalam thread Twitter asal, kita pasti memerlukan lebih banyak kebaikan dan keprihatinan dalam masyarakat.

error: Content is protected !!