OXYTOCIN
Oxytocin adalah hormon yang dihasilkan oleh hipotalamus dan dirembeskan oleh kelenjar pituitari.

Apakah itu Oxytocin

Oxytocin adalah hormon yang dihasilkan oleh hipotalamus dan dirembeskan oleh kelenjar pituitari. Ia juga kadangkala disebut sebagai “hormon cinta“, kerana tahap hormon ini meningkat semasa berpelukan dan dalam keadaan orgasma.

Hormon penting ini memainkan peranan penting dalam proses melahirkan anak dan juga membantu dalam pembiakan lelaki. Memahami hormon ini akan membantu anda menjaga kesihatan dengan lebih baik dan memimpin anda ke arah pemahaman yang lebih baik mengenai bagaimana badan anda berfungsi.

Seterusnya, oxytocin adalah hormon kuat yang bertindak sebagai ‘neurotransmitter’ di otak. Ia juga dianggap terlibat dalam kognisi dan tingkah laku sosial yang lebih luas, berpotensi bermula dari ikatan ibu dan bayi serta hubungan romantik hingga sikap dan prasangka yang berkaitan dengan kumpulan.

Fungsi Oxytocin

Dua fungsi utama oxytocin dalam badan adalah pengecutan rahim (uterus) semasa melahirkan dan menyusukan bayi. Ia merangsang otot-otot rahim untuk mengecut dan juga meningkatkan pengeluaran prostaglandin, yang meningkatkan proses pengecutan lebih jauh.

Seterusnya, oxytocin yang dihasilkan kadangkala diberikan untuk mendorong proses kelahiran jika ia belum bermula secara semula jadi atau boleh juga digunakan untuk menguatkan kontraksi untuk membantu wanita melahirkan anak.

Sebagai tambahan, hormon ini sering diberikan untuk mempercepat kelahiran plasenta dan mengurangkan risiko pendarahan berat dengan mengecutkan rahim. Semasa menyusu, ia mendorong pergerakan susu ke dalam payudara, bagi membolehkan ia dikeluarkan oleh puting susu. Malah, ia juga terdapat pada lelaki, yang berperanan dalam pergerakan sperma dan pengeluaran testosteron oleh testis.

Di otak pula, oxytocin bertindak sebagai utusan kimia dan adalah penting dalam tingkah laku manusia termasuk gairah seksual, pengiktirafan, kepercayaan, kegelisahan dan ikatan ibu dan bayi. Akibatnya, oxytocin telah digelar sebagai “hormon cinta” atau “ikatan pelukan”.

Sumber Oxytocin

Oxytocin adalah hormon yang dihasilkan oleh hipotalamus dan dirembeskan oleh kelenjar pituitari. Pengeluarannya dikendalikan oleh mekanisme maklum balas positif. Mekanisme ini membolehkan pembebasan hormon apabila berlakunya pencetus.

Hormon ini kemudian menyebabkan tindakan dalam badan, seperti pengeluaran susu atau permulaan kontraksi kelahiran, yang menandakan lebih banyak pengeluaran oxytocin yang diperlukan. Kitaran maklum balas berterusan sehingga tindakan, seperti melahirkan atau memberi makan bayi selesai.

Masalah berkaitan dengan terlalu banyak Oxytocin

Pada masa ini, implikasi adanya terlalu banyak oxytocin adalah tidak jelas. Tahap tinggi hormon ini dikaitkan dengan hiperplasia prostat jinak, keadaan yang mempengaruhi prostat pada lebih daripada separuh lelaki berusia lebih 50 tahun. Ini boleh menyebabkan kesukaran untuk membuang air kecil.

Ada kemungkinan bahawa keadaan ini boleh dirawat dengan memanipulasi tahap hormon; namun, lebih banyak penyelidikan diperlukan sebelum ada kemungkinan rawatan yang tersedia.

Masalah berkaitan dengan tahap Oxytocin yang tidak mencukupi

Kesan tahap hormon yang rendah dalam badan juga tidak dapat difahami sepenuhnya pada masa ini. Kekurangan oxytocin pada ibu yang menyusu akan mencegah refleks pengeluaran susu dan mencegah penyusuan bayi yang baik.

Seterusnya, tahap hormon yang rendah telah dikaitkan dengan gangguan spektrum autisme dan autisme (seperti Sindrom Asperger) – elemen utama gangguan ini adalah fungsi sosial yang lemah. Beberapa saintis percaya bahawa oxytocin dapat digunakan untuk merawat gangguan ini. Sebagai tambahan, tahap oxytocin rendah dikaitkan dengan gejala kemurungan dan telah dicadangkan sebagai rawatan untuk gangguan kemurungan.

Walau bagaimanapun, pada masa ini kekurangan bukti tidak dapat menyokong penggunaannya untuk sebarang syarat ini.

Bagaimana untuk mengimbangi tahap Oxytocin

Oxytocin  dihasilkan oleh otak dan dilepaskan daripada kelenjar pituitari ketika kita bersama orang yang kita cintai, terutama ketika kita memeluk, atau mencium mereka, menyebabkan kita merasakan lonjakan emosi positif. Memandangkan ia juga penting untuk ikatan ibu dan anak, wanita biasanya mempunyai jumlah hormon ini yang lebih tinggi daripada lelaki.

Salah satu cara paling mudah untuk meningkatkan tahap hormon “cinta” ini dengan cepat, selain ciuman udara (flying kiss) dan jabat tangan adalah dengan memeluk seseorang sebagai gantinya.

Kajian juga menunjukkan bahawa berjalan, menari dan bersosial dengan orang lain serta bahkan interaksi positif di media sosial juga dapat merangsang pengeluaran hormon gembira ini.

Melakukan perbuatan baik untuk seseorang, menjadi sukarelawan untuk bersedekah atau menyokong tujuan yang baik juga adalah cara lain yang terbukti dapat merangsang pengeluaran oxytocin.

Kajian berulang kali menunjukkan bahawa rasa syukur memupuk perasaan kebahagiaan, kepuasan dan kesejahteraan. Menyimpan jurnal kesyukuran setiap hari dengan menulis perkara baik yang berlaku setiap hari sebelum tidur adalah cara yang baik untuk mula menumpukan perhatian pada apa yang anda miliki berbanding apa yang anda tidak ada.

Di sampingan, urutan dengan minyak berkualiti juga meningkatkan mikrob bermanfaat pada kulit yang seterusnya menyebabkan kenaikan kadar oxytocin serta menawarkan kelebihan kesihatan positif lain termasuk kulit, emosi dan imuniti yang lebih baik. Berhenti dan berehat, atur semula dan manjakan diri anda dengan beberapa ritual pemulihan seperti urutan minyak dari kepala hingga kaki akan menenangkan sistem saraf anda dan mengatur tahap pengeluaran oxytocin.

Akhirnya, lakukan latihan pernafasan sederhana seperti bernafas perlahan selama tujuh saat, menahan nafas selama tujuh saat lagi dan kemudian bernafas selama tujuh saat juga dapat menenangkan sistem saraf dan meningkatkan tahap oxytocin.

SUMBER

https://www.yourhormones.info/hormones/oxytocin

https://www.hormone.org/your-health-and-hormones/glands-and-hormones-a-to-z/hormones/oxytocin

https://www.psychologytoday.com/intl/basics/oxytocin

https://www.vogue.com.au/beauty/wellbeing/how-to-flood-your-body-with-love-hormones-even-if-you-are-single/news-story/c6ecb0e18e4f010b42480a3e7d0b46d0

Summary
Oxytocin
Article Name
Oxytocin
Description
Oxytocin adalah hormon yang dihasilkan oleh hipotalamus dan dirembeskan oleh kelenjar pituitari. Ia juga kadangkala disebut sebagai "hormon cinta".
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: