OFTALMALOGI
Oftalmologi adalah kajian mengenai keadaan perubatan yang berkaitan dengan mata. Mata, struktur sekitarnya dan sistem visual dapat dipengaruhi oleh sejumlah keadaan klinikal.

Pengenalan

Oftalmologi adalah kajian mengenai keadaan perubatan yang berkaitan dengan mata. Mata, struktur sekitarnya dan sistem visual dapat dipengaruhi oleh sejumlah keadaan klinikal. Selain itu, bidang oftalmologi melibatkan diagnosis dan terapi keadaan seperti itu, bersama dengan pembedahan mikro.

Pakar dalam bidang ini adalah doktor yang pakar dalam rawatan perubatan dan pembedahan organ ini. Sebaliknya, optometris pula melakukan kebanyakan pemeriksaan mata rutin. Mereka adalah pakar penjagaan mata utama yang dapat mendiagnosis dan menangani masalah dengan penglihatan anda. Bagi individu biasa, golongan pakar ini adalah satu-satunya doktor mata yang perlu anda temui.

Walau bagaimanapun, jika anda mempunyai masalah di luar kepakaran mereka, ketika itulah ketika anda harus berjumpa dengan pakar oftalmologi.

Kepakaran pakar oftalmologi

Pakar oftalmologi adalah doktor yang pakar dalam rawatan perubatan dan pembedahan organ mata. Mereka perlu menyelesaikan 12 hingga 13 tahun latihan dan pendidikan, sebelum diberi kebenaran untuk bertugas dalam bidang perubatan dan pembedahan. Latihan lanjutan ini membolehkan pakar oftalmologi mendiagnosis dan merawat keadaan yang lebih luas berbanding pakar optik. Latihan khas merangkumi ijazah selama empat tahun diikuti dengan latihan perubatan tambahan sekurang-kurangnya lapan tahun.

Seorang pakar boleh mendiagnosis dan merawat semua penyakit mata, melakukan pembedahan mata dan menetapkan serta memasang cermin mata dan kanta lekap untuk membetulkan masalah penglihatan. Ramai pakar oftalmologi juga terlibat dalam penyelidikan saintifik mengenai punca dan penawar bagi penyakit mata dan gangguan penglihatan. Memandangkan mereka juga adalah doktor perubatan, pakar oftalmologi kadangkala dapat mengenali masalah kesihatan lain yang tidak berkaitan dengan mata, dan merujuk pesakit tersebut kepada doktor perubatan yang tepat untuk mendapatkan rawatan.

Pada asasnya, ini adalah perkhidmatan penjagaan mata yang dilakukan oleh pakar oftalmologi:

  • Pemeriksaan mata dan perkhidmatan penglihatan asas, termasuk preskripsi bagi cermin mata atau kanta lekap.
  • Rawatan perubatan seperti luka melecur, glaukoma dan keadaan mata yang lain.
  • Rawatan pembedahan seperti katarak, mata melintang.
  • Pembedahan plastik yang kebanyakannya dilakukan atas tujuan kosmetik.
  • Diagnosis dan rawatan keadaan mata yang berkaitan dengan penyakit lain seperti diabetes atau arthritis.

Bila anda perlu dapatkan rawatan

Seseorang disyorkan untuk berjumpa dengan pakar oftalmologi secepat mungkin jika anda mengalami gejala seperti berikut:

  • Kehilangan penglihatan atau penurunan penglihatan pada satu atau kedua-dua belah mata.
  • Perubahan penglihatan seperti adanya bintik secara tiba-tiba, kilatan cahaya, garisan kilat atau garis cahaya bergerigi, penglihatan bergelombang atau berair, wajah kelihatan kabur, penyimpangan atau garis bergelombang, lingkaran cahaya di sekitar cahaya, penglihatan berganda.
  • Perubahan penglihatan seperti bayang-bayang, kehilangan penglihatan, bintik hitam atau kabur pada penglihatan tengah atau sisi (sisi).
  • Perubahan fizikal pada mata seperti mata melintang, mata yang berubah, terkeluar, naik atau turun, sakit, tanda-tanda jangkitan (kemerahan, bengkak, keputihan).
  • Perubahan pada penglihatan warna.

Gejala ini mungkin merupakan tanda bagi penyakit mata, jadi anda perlu berjumpa dengan pakar oftalmologi secepat mungkin untuk memulakan rawatan yang mungkin diperlukan. Sekiranya prosedur pembedahan diperlukan, pakar oftalmologi juga dapat memimpin prosedur, memandangkan ia tidak dapat dilakukan oleh doktor mata biasa. Mereka mungkin memberikan anda ubat yang lebih kuat untuk mengatasi masalah mata anda.

Prosedur rawatan oftalmologi

Terdapat banyak cara untuk mengatasi masalah penglihatan. Pembedahan dapat membetulkan masalah seperti katarak dan glaukoma. Namun begitu, prosedur lain juga dapat meningkatkan penglihatan yang lemah sehingga anda dapat melihat dengan lebih baik tanpa cermin mata atau kanta lekap.

LASIK

Prosedur ini menggunakan laser untuk membuang tisu di bawah permukaan kornea anda. Ini akan membentuk semula kornea. Prosedur LASIK dapat membetulkan masalah rabun jauh, rabun jauh atau astigmatisme.

PRK (photorefractive keratectomy)

Ini adalah jenis pembedahan pembiasan lain. PRK juga dapat membetulkan masalah rabun jauh, rabun dekat dan astigmatisme agar anda tidak lagi memerlukan kanta lekap atau cermin mata. Doktor akan menggunakan prosedur laser untuk membuang sel-sel di permukaan kornea.

Pembedahan katarak

Katarak biasanya berlaku seiring dengan pertambahan usia. Pembedahan dapat berlangsung, biasanya dalam masa kurang dari satu jam. Pakar bedah mata anda akan menggantikan lensa bermasalah anda dengan lensa buatan. Pembedahan ini juga merupakan prosedur pesakit luar. Penglihatan anda mungkin akan kabur pada mulanya tetapi bertambah baik dalam beberapa hari. Mata anda juga mungkin akan berasa tidak selesa dan gatal dalam proses penyembuhannya

Pembedahan glaukoma

Glaukoma boleh berlaku berpunca daripada kerosakan pada saraf optik di mata anda. Peningkatan tekanan pada mata adalah penyebab yang biasa. Pembedahan laser untuk glaukoma adalah prosedur pesakit luar dan anda dapat pulang setelah ianya selesai. Anda mungkin berasa tidak selesa atau melihat dengan penglihatan kabur selepas itu.

Pembedahan retinopati diabetes

Retinopati diabetes boleh berkembang jika anda menghidap diabetes dan kadar gula darah anda tidak terkawal. Pakar bedah mata mungkin akan menggunakan prosedur laser untuk mengurangkan pembengkakan pada mata dan mendorong pertumbuhan saluran darah baru. ‘Vitrectomy’ adalah jenis pembedahan lain untuk retinopati diabetes. Ini dilakukan bertujuan untuk menghilangkan darah dan tisu parut yang bocor di mata anda. Ia juga membantu mengelakkan saluran darah daripada bocor lagi.

Pembedahan degenerasi makula

Makula adalah kawasan mata yang membantu anda melihat dengan lebih terperinci. Seiring dengan pertambahan usia anda, makula cenderung menjadi rosak. Kadangkala, pembedahan laser dapat membantu mengatasi masalah ARMD basah. Doktor mata anda akan menggunakan laser untuk membuang saluran darah yang tidak diingini. Ini juga akan mengelakkan pendarahan dan menghentikan pertumbuhan saluran darah yang lebih banyak.

Anggaran kos

Bagi mendapatkan pemeriksaan mata biasa di hospital kerajaan, anda mungkin hanya dikenakan caj servis serendah RM 1 bergantung pada keadaan anda. Bagi rawatan yang memerlukan pembedahan, ia mungkin sekitar ratusan ringgit sahaja berbeza dengan kos yang dikenakan di hospital swasta.

Jika di hospital swasta, rawatan mata seperti membuang katarak sahaja boleh mencecah sehingga RM 6 ribu bergantung pada keadaan mata anda. Prosedur LASIK mata juga boleh mencecah ribuan ringgit dan kosnya boleh meningkat sekiranya prosedur tersebut dilakukan bagi kedua-dua belah mata.

SUMBER

https://www.medicalnewstoday.com/articles/326753

https://www.aao.org/eye-health/tips-prevention/what-is-ophthalmologist

https://www.healthgrades.com/right-care/eye-health/6-common-eye-procedures

https://www.cos-sco.ca/vision-health-information/when-should-you-see-an-ophthalmologist/

https://www.foreyes.com/when-should-i-see-an-ophthalmologist/

Summary
Oftalmologi
Article Name
Oftalmologi
Description
Oftalmologi adalah kajian mengenai keadaan perubatan yang berkaitan dengan mata. Mata, struktur sekitarnya dan sistem visual dapat dipengaruhi oleh keadaan klinikal.
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: