Niat Solat Jamak

Solat Jamak merupakan satu kelonggaran bagi orang yang musafir iaitu dengan cara menghimpunkan atau mengumpulkan dua solat dalam satu waktu iaitu menghimpunkan solat Zohor dengan Asar, atau, Maghrib dengan Isya’ dalam satu waktu yang sama.

Seperti biasa, niat solat adalah penting kerana tanpa niat yang betul. Solat anda tidak dikira sah. Jom pelajari niat solat jamak.

Terdapat dua jenis Jamak yang dibenarkan:

Jamak Taqdim yang merujuk kepada gabungan dua solat ke waktu sebelumnya, seperti menggabungkan solat zohor dengan solat asar dan mengerjakannya selama waktu zohor, atau menggabungkan solat maghrib dengan solat isyak dan menunaikannya selama waktu maghrib.

Jamak Ta’khir yang menggabungkan dua solat ke waktu terakhir, seperti menggabungkan solat zohor dengan solat asar dan mengerjakannya selama waktu asar, atau menggabungkan solat maghrib dengan isyak dan menunaikannya pada waktu isyak.

Peraturan untuk Jamak Taqdim

1. Solat harus dilakukan dengan tertib, yang bermaksud solat zohor dilakukan sebelum solat asar atau solat maghrib dilakukan sebelum solat isyak.

2. Niat harus dilakukan pada solat pertama sebelum memberi salam, adalah sebaiknya dilakukan ketika takbiratul ihram.

3. Solat kedua mesti segera mengikuti doa sebelumnya.

4. Anda mesti masih dalam perjalanan / dalam perjalanan sehingga takbiratul ihram solat kedua.

5. Percaya bahawa waktu solat yang lebih awal (Zohor atau Maghrib) masih sah sehingga solat kedua (Asar atau Isyak) dilakukan.

Peraturan untuk Jamak Takhir

1. Niat (ungkapan niat) untuk jamak (menggabungkan) mesti dibuat semasa waktu solat dari solat sebelumnya, iaitu Zohor atau Maghrib.

2. Anda mesti masih dalam perjalanan / dalam perjalanan sehingga shalat kedua.

Niat untuk Jamak Taqdim Tanpa Qasr

أصائل فرض الظهراربع ركعات مجموعا إليهالعصر اداءلله تعالى

(Sahaja aku menunaikan empat rakaat fardu zohor yang digabungkan dengannya fardhu asar, kerana Allah Taala.)

Niat untuk Jamak Taqdim Dengan Qasr

أصائل فرض الظهرركعتين قصرامجموعا إليه العصر اداءلله تعالى

(Sahaja aku menunaikan fardu zohor yang dipendekkan menjadi dua rakaat yang digabungkan dengannya solat asar, kerana Allah Taala.)

Niat untuk Jamak Ta’khir Tanpa Qasr

أصائل فرض الظهراربع ركعات مجموعا إلى العصر اداءلله تعالى

(Sahaja aku menunaikan empat rakaat fardu zohor untuk digabungkan dengan solat asar, kerana Allah Taala.)

Niat untuk Jamak Ta’khir Bersama Qasr

أصائل فرض الظهرركعتين قصرامجموعا إلى العصر اداء لله تعالى

(Sahaja aku menunaikan fardhu zohor yang dipendekkan menjadi dua rakaat untuk digabungkan dengan solat asar, kerana Allah Taala.)

Musafir (pengembara) adalah seseorang yang menempuh jarak lebih dari 2 marhalah atau bersamaan dengan 81km. Mukim (pemastautin sementara) adalah seseorang yang tinggal di tempat tertentu selama lebih dari tiga hari tidak termasuk hari dia tiba dan pergi. Dan terakhir, mastautin (penduduk) adalah seseorang yang tinggal di sana dan tempat itu adalah tempat tinggal tetapnya.

Mengenai tempoh di mana qasar dan jamak dibenarkan untuk musafir, adalah selama tiga hari dan tiga malam, tidak termasuk hari dia tiba dan meninggalkan tempat tersebut.

Sekiranya seseorang mempunyai niat untuk tinggal di tempat tertentu selama empat hari atau lebih, maka tidak boleh baginya melakukan qasar dan jamak segera setelah sampai di tempat tujuannya, kerana dia dianggap sebagai penduduk sementara.

Mengenai perjalanannya di jalan raya, tidak ada jumlah hari yang terhad dan dibenarkan melakukan qasar dan jamak sehingga dia sampai ke tempat tujuan perjalanannya.

SUMBER

https://www.davies1608.com/blog/2014/03/20/solat-101-qasr-and-jama#:~:text=(I%20am%20making%20niyyah%20to,Jama’%20%2D%20The%20Combining%20of%20prayers

https://muftiwp.gov.my/en/artikel/al-kafi-li-al-fatawi/1364-al-kafi-255-the-meaning-of-musafir-muqim-and-mastautin-for-jamak-and-qasar

Summary
Niat Solat Jamak Serta Caranya, Jom Belajar!
Article Name
Niat Solat Jamak Serta Caranya, Jom Belajar!
Description
Solat Jamak merupakan satu kelonggaran bagi orang yang musafir iaitu dengan cara menghimpunkan atau mengumpulkan dua solat dalam satu waktu iaitu menghimpunkan solat Zohor dengan Asar, atau, Maghrib dengan Isya' dalam satu waktu yang sama.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: