Now Reading
Mysejahtera: Tidak berapa sejahtera

Mysejahtera: Tidak berapa sejahtera

Mysejahtera

Salah satu makna sejahtera ialah kedamaian dalam diri sendiri. Jika gangguan baru-baru ini dan beberapa yang lain pada masa lalu adalah sebarang petunjuk, MySejahtera hanyalah aplikasi yang mendorong keamanan dan bukan jalan penyelesaian.

Laporan berita, surat, tangkapan skrin dan sembang media sosial adalah punca kebimbangan negara. Memandangkan MySejahtera sudah dua tahun menjalankan fungsinya, wajar untuk ditanya: adakah ia dikendalikan dengan baik?

Aplikasi ini sememangnya memainkan peranan penting dalam membantu kerajaan dalam menguruskan kesihatan awam. Penilaian kesihatan, proses vaksinasi dan peraturan pergerakan orang ramai telah dipermudahkan oleh aplikasi. Tetapi terdapat banyak isu dan masalah.

Kami fikir MySejahtera boleh dilakukan dengan lebih baik. Terdapat dua sebab untuk kenyataan ini.

Satu adalah teknikal dan satu lagi organisasi. Terdapat cabaran teknikal yang nampaknya sedang dihadapi oleh aplikasi. Memang, tiada aplikasi yang bebas gangguan. Tetapi terdapat aplikasi yang baik dan aplikasi yang buruk. Aplikasi yang baik ialah aplikasi yang jarang gagal.

Gangguan MySejahtera telah timbul terlalu kerap untuk dikatakan jarang berlaku. Ia tidak sepatutnya mengambil mudah berulang ini kerana sesetengahnya mempunyai akibat yang serius.

Pertimbangkan status “Perintah Pengawasan Rumah” dan “Orang Dalam Pengawasan”. Orang yang diberi perintah sedemikian adalah mereka yang telah diuji positif untuk Covid-19, atau pernah berhubung dengan seseorang.

Namun, atas sebab tertentu, ia masih tidak dapat dijelaskan sehingga hari ini — tidak lama dahulu, sesetengah orang telah diberikan status tersebut walaupun mereka tidak.

MySejahtera tidak mampu untuk menghalang orang ramai dari tempat awam seperti ini. Atau menafikan hak mereka untuk melancong. Kami mencadangkan anda menyemak semula apllikasi kerana gangguan adalah terlalu banyak.

Sekarang untuk cabaran organisasi. Kemarahan rakyat kebanyakannya ditujukan ke Mysejahtera dan memang wajar kemarahan ini. Terdapat orang yang telah mendapat vax kedua tetapi tiada kemas kini mengenai sijil digitalnya.

See Also
vaksin kanak-kanak

Organisasi yang baik tidak akan membenarkan sesuatu isu meletup menjadi krisis. Ia akan menguruskannya apabila isu itu hanya rungutan. Tiada logik teknikal mahupun organisasi untuk MySejahtera mengambil masa 63 hari untuk menyelesaikan masalah sijil digital.

Orang ramai perlu tahu mengapa gangguan berlaku dan apa yang sedang dilakukan untuk menyelesaikannya. Berdiam diri hanya membawa kepada spekulasi. Spekulasi adalah pemusnah reputasi jenis yang sangat berbahaya. Apa gunanya apabila pertanyaan tidak dijawab berkali-kalinya? Cubalah dengan lebih gigih.

Sumber:

https://www.nst.com.my/opinion/leaders/2022/02/771438/nst-leader-not-so-sejahtera

error: Content is protected !!