Mucocele
Mucocele adalah sista kelenjar air liur, yang mengandungi kandungan lendir. Ia selalunya timbul dari kelenjar air liur kecil. Sista boleh terbentuk disebabkan pengekalan lendir di dalam kelenjar, kerana kelenjar menjadi pecah atau berlakunya penyumbatan sista.

Mucocele adalah sista kelenjar air liur, yang mengandungi kandungan lendir. Ia selalunya timbul dari kelenjar air liur kecil. Sista boleh terbentuk disebabkan pengekalan lendir di dalam kelenjar, kerana kelenjar menjadi pecah atau berlakunya penyumbatan sista.

Seterusnya, mucocele selalunya terdapat di bibir bawah, tetapi juga sering terjadi pada ‘buccal mucose’  (di pipi) atau di dasar mulut, di mana ia disebut sebagai ranula. Ranula berlaku pada kebanyakan orang dewasa muda dan lebih biasa terjadi pada akhir zaman kanak-kanak.

Sista mukosa mulut, juga disebut sebagai mucocele, adalah bahagian bengkak yang tidak berbahaya. Tetapi, ianya adalah idea yang baik untuk memeriksanya, terutamanya jika ia menyusahkan anda.

Jom ketahui lebih lanjut tentang keadaan mucocele ini.

Simptom Mucocele

Gejala-gejala sista mucocele boleh jadi berbeza-beza mengikut seberapa dalam sista terletak di dalam kulit dan seberapa kerap ia berlaku. Sebilangan besar sista tidak menyakitkan, tetapi boleh menjadi tidak selesa. Selain itu, sista yang kerap terjadi boleh menjadi sakit dari masa ke masa.

Simptom sista berhampiran permukaan kulit termasuk:

  • pembengkakan yang meningkat
  • warna kebiruan
  • kelembutan
  • luka dengan diameter kurang dari 1 sentimeter

Gejala sista lebih dalam di dalam kulit termasuk:

Punca Mucocele

Sista berlendir atau mucocele paling sering terjadi disebabkan kecederaan pada rongga mulut, seperti:

  • menggigit bibir (penyebab paling biasa)
  • menggigit pipi
  • menindik
  • pecahnya kelenjar air liur secara tidak sengaja
  • gigi berhampiran yang menyebabkan kerosakan kronik

Diagnosis Mucocele

Doktor mungkin dapat mengesan bahawa anda mempunyai mucocele hanya dengan melihatnya. Jika tidak, mereka boleh mengesyorkan salah satu prosedur daripada ini:

  • Biopsi: Doktor akan mengambil sampel kecil sista dan menghantarnya ke makmal untuk melihat lebih dekat.
  • Ultrabunyi: Kaedah ini menggunakan gelombang bunyi untuk menunjukkan gambar bahagian dalam sista pada skrin komputer.
  • Imbasan tomografi berkomputer (CT): Ini adalah rangkaian sinar-X yang diambil pada sudut yang berbeza. Apabila digabungkan, ia boleh memberikan gambaran yang lebih terperinci mengenai sista tersebut.

Faktor Risiko Mucocele

Kebersihan gigi yang buruk dan kebiasaan menggigit bibir atau pipi kerana tekanan boleh menyebabkan anda berisiko lebih tinggi mendapat mucocele. Sebilangan individu mengembangkan sista sebagai reaksi buruk terhadap ubat gigi kawalan tartar.

Sista berlendir juga paling kerap berlaku pada individu berumur 10 hingga 25 tahun. Walau bagaimanapun, sista ini boleh berlaku pada individu dari semua peringkat umur. Ia juga boleh berlaku sama ada pada individu wanita atau lelaki.

Rawatan Mucocele

Rawatan dibuat berdasarkan keparahan sista berlendir. Kadangkala, sista mungkin tidak memerlukan rawatan dan akan sembuh dengan sendirinya dari masa ke masa. Sista luaran sering hilang dengan sendirinya. Untuk mengelakkan jangkitan atau kerosakan tisu, jangan cuba membuka atau membuang sista di rumah. Sista yang kerap berlaku atau berulang mungkin memerlukan rawatan perubatan lebih lanjut.

Rawatan yang digunakan bagi keadaan mucocele yang tidak terlalu parah termasuk:

  • Terapi laser. Rawatan ini menggunakan pancaran cahaya kecil yang diarahkan untuk menghilangkan sista.
  • ‘Cryotherapy’. Rawatan ini menghilangkan sista dengan membekukan tisu.
  • Suntikan kortikosteroid ‘intralesional’. Rawatan ini menyuntik steroid ke dalam sista untuk mengurangkan keradangan dan mempercepat penyembuhan.

Untuk mengelakkan berulangnya keadaan ini atau untuk merawat kes sista yang teruk, doktor boleh mengesyorkan pembedahan bagi membuang sista atau bahkan kelenjar air liur yang lengkap.

Sista berlendir boleh memakan masa antara seminggu hingga dua tahun selepas rawatan untuk sembuh, bergantung pada jenis dan keparahan sista.

Walaupun ia telah sembuh, satu-satunya cara untuk memastikan sista tidak akan kembali adalah membuangnya secara pembedahan. Elakkan tabiat seperti menggigit bibir atau pipi untuk mencegah pembentukan sista di masa depan.

SUMBER

https://www.news-medical.net/health/What-is-a-Mucocele.aspx

https://www.healthline.com/health/mucous-cyst

https://www.webmd.com/oral-health/guide/mucocele-causes-symptoms-and-treatment#1

Summary
Mucocele – Simptom, Punca, Diagnosis, Faktor Risiko dan Rawatan
Article Name
Mucocele – Simptom, Punca, Diagnosis, Faktor Risiko dan Rawatan
Description
Mucocele adalah sista kelenjar air liur, yang mengandungi kandungan lendir. Ia selalunya timbul dari kelenjar air liur kecil.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: