limpa
Limpa adalah organ terbesar dalam sistem limfa. Ia adalah organ penting untuk menjaga keseimbangan cecair tubuh, tetapi individu masih berkemungkinan untuk hidup tanpanya. Selain itu, limpa juga bertanggungjawab untuk menghasilkan zat yang berperanan penting dalam mengurangkan keradangan dan penyembuhan.

Apakah itu limpa

Limpa adalah organ terbesar dalam sistem limfa. Ia adalah organ penting untuk menjaga keseimbangan cecair tubuh, tetapi individu masih berkemungkinan untuk hidup tanpanya. Selain itu, ia juga bertanggungjawab untuk menghasilkan zat yang berperanan penting dalam mengurangkan keradangan dan penyembuhan.

Anatomi limpa

Limpa terletak di sukuan kiri atas perut, di bawah penutup diafragma dan tulang rusuk. Disebabkan itu, ia biasanya tidak dapat disentuh pada pemeriksaan klinikal (kecuali jika ia mengalami pebesaran). Di samping itu. Limpa adalah organ intraperitoneal, yang mana keseluruhannya dikelilingi oleh peritoneum (kecuali di ‘splenic hilum’).

Seterusnya, limpa dihubungkan ke perut dan buah pinggang oleh bahagian-bahagian omentum yang lebih besar – lipatan ganda peritoneum yang berasal dari perut:

  • Ligamen gastrosplenik – anterior ke ‘splenic hilum’ yang menghubungkan limpa ke lengkungan perut lebih besar.
  • Ligamen splenorenal – posterior ke ‘splenic hilum’ yang menghubungkan hilum limpa ke buah pinggang belah kiri. Saluran splenik dan hujung pankreas terletak di dalam ligamen ini.

Limpa mempunyai bentuk yang sedikit bujur. Ini dilindungi oleh kapsul lemah yang melindungi organ sambil membiarkannya mengembang.

Permukaan luar limpa dapat dibahagikan secara anatomi kepada dua bahagian iaitu:

  • Permukaan diafragmatik – bersentuhan dengan diafragma dan tulang rusuk.
  • Permukaan ‘visceral’ – bersentuhan dengan ‘viscera’ perut yang lain.

Ia mempunyai sempadan ‘anterior’, ‘superior’, ‘posteromedial’ dan ‘inferior’. Batas ‘posteromedial’ dan ‘inferior’ adalah lancar, sementara sempadan ‘anterior’ dan ‘superior’ mengandungi lekukan.

Dalam pembesaran limpa (dikenal sebagai ‘splenomegaly’), sempadan yang unggul bergerak secara ‘inferomedially’ dan lekukannya dapat dirasai.

Bagaimana limpa berfungsi

Tugas utama limpa adalah untuk menyaring darah. Semasa darah mengalir ke limpa, ia melakukan fungsi kawalan kualiti, mengesan sel darah merah yang sudah tua atau rosak. Darah mengalir melalui laluan berselirat di limpa. Sel-sel sihat mengalir terus, tetapi sel-sel yang dianggap tidak sihat dipecahkan oleh sel-sel darah putih besar yang disebut ‘makrophages’.

Setelah sel darah merah dipecahkan, limpa menyimpan produk sisa yang berguna, seperti zat besi yang akhirnya kembali ke sumsum tulang, bagi menghasilkan hemoglobin (bahagian darah yang mengandung zat besi).

Seterusnya, limpa juga menyimpan darah – saluran darah limpa dapat mengembang dengan ketara. Bagi manusia, sekitar 1 cawan darah disimpan di limpa, dan siap dilepaskan jika ada berlakunya kehilangan darah yang signifikan, misalnya setelah mengalami kecederaan. Menariknya, ketika ia sedang berehat, hampir separuh daripada sel darah merah disimpan di limpa.

Limpa juga berperanan dalam tindak balas imun dengan mengesan patogen (misalnya bakteria), dan menghasilkan sel darah putih sebagai tindak balas.

Masalah kesihatan biasa berkaitan limpa

Masalah limpa yang biasa termasuklah:

  • Pembesaran limpa (Splenomegaly): Limpa yang membesar, biasanya berlaku disebabkan virus mononukleosis (“mono”), penyakit hati, kanser darah (limfoma dan leukemia) atau keadaan lain.
  • Limpa pecah: Limpa adalah rentan terhadap cedera, dan limpa yang pecah dapat menyebabkan pendarahan dalaman yang mengancam nyawa dan adalah keadaan serius. Di samping itu, limpa yang cedera mungkin pecah sejurus setelah cedera, atau dalam beberapa kes, beberapa hari atau minggu setelah mendapat kecederaan.
  • Penyakit sel sabit: Dalam bentuk anemia yang diwarisi, sel darah merah yang tidak normal menyekat aliran darah melalui saluran dan boleh menyebabkan kerosakan organ, termasuk kerosakan pada limpa. Individu dengan penyakit sel sabit ini memerlukan imunisasi untuk mencegah penyakit yang dilawan oleh limpa mereka.
  • Thrombocytopenia’ (bilangan platelet rendah): Limpa yang membesar kadangkala menyimpan jumlah platelet badan secara berlebihan. ‘Splenomegaly’ dapat mengakibatkan kurang platelet yang beredar di aliran darah di mana mereka sepatutnya berada.
  • Limpa aksesori: Kira-kira 10% individu mempunyai limpa tambahan yang kecil. Ini tidak menimbulkan sebarang masalah dan dianggap normal.

Cara menjaga limpa anda

Ianya sukar untuk melindungi kesihatan limpa. Banyak faktor boleh menyebabkan pembesaran limpa, seperti kanser atau kelainan sel darah yang mungkin tidak dapat dielakkan. Namun, ada beberapa penyebab yang dapat dicegah, seperti mengelakkan jangkitan atau kecederaan yang boleh merosakkannya. Berikut adalah beberapa petua:

  • Jangan berkongsi barang peribadi seperti barang kemas perak, berus gigi, atau minuman dengan orang lain, terutamanya jika anda tahu bahawa mereka sakit dengan jangkitan seperti mono.
  • Sekiranya anda bermain bola sepak atau sukan bersentuhan lain, pakai alat keselamatan, termasuk pelindung untuk melindungi limpa dan organ lain dari mengalami kecederaan.
  • Gunakan kondom setiap kali anda melakukan hubungan seks dengan pasangan baru yang belum diuji untuk melindungi diri anda dari jangkitan kelamin.
  • Sekiranya anda minum alkohol, lakukan dengan kadar sederhana untuk melindungi hati dan mengelakkan berlakunya ‘cirrhosis’
  • Pakai tali pinggang keledar setiap kali anda memandu atau menaiki kereta.

Sekiranya anda mengalami limpa yang membesar, ikuti pelan rawatan yang disyorkan oleh doktor. Elakkan sukan bersentuhan dan aktiviti berimpak tinggi sehingga dibenarkan oleh doktor.

Bolehkah anda hidup tanpa limpa?

Beberapa individu perlu mengeluarkan limpa mereka melalui pembedahan (splenektomi). Selalunya, ini terjadi disebabkan limpa yang pecah, tetapi boleh juga berlaku kerana limpa yang membesar, gangguan darah tertentu, beberapa jenis kanser, jangkitan atau pertumbuhan yang bukan kanser.

Walaupun organ bersaiz sederhana ini menjalankan pelbagai tugas penting, anda masih boleh hidup tanpanya. Tisu lain, seperti kelenjar nodus limfa dan hati, boleh masuk dan menjalankan tugas limpa.

Namun, individu yang telah mengeluarkan limpa mereka lebih mudah terkena jangkitan.

SUMBER

https://www.webmd.com/digestive-disorders/picture-of-the-spleen#1

https://www.livescience.com/44725-spleen.html

https://www.healthline.com/health/what-does-the-spleen-do#spleen-health

https://www.medicalnewstoday.com/articles/320698#functions

https://teachmeanatomy.info/abdomen/viscera/spleen/

Summary
Limpa : Ketahui lebih banyak mengenai organ sistem limfa ini
Article Name
Limpa : Ketahui lebih banyak mengenai organ sistem limfa ini
Description
Limpa adalah organ terbesar dalam sistem limfa. Ia adalah organ penting untuk menjaga keseimbangan cecair tubuh, tetapi individu masih berkemungkinan untuk hidup tanpanya. Selain itu, limpa juga bertanggungjawab untuk menghasilkan zat yang berperanan penting dalam mengurangkan keradangan dan penyembuhan.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: