Panadol Menstrual

Panadol Menstrual bantu tangani masalah senggugut dan rasa tidak selesa dengan cepat dan berkesan. Ia ada paracetamol, pelega sakit dan demam.

Oh, dan ia juga mengandungi Pamabrom, diuretik yang mengembangkan dieresis dengan meningkatkan aliran darah buah pinggang dan kadar penapisan glomerular. Ia juga bantu melegakan masalah penahan air sewaktu pramenstruasi dan semasa haid.

Apa itu dysmenorrhoea?

Sebuah terma medical untuk simptom yang tidak menyenangkan yang berpunca dari haid. Ini adalah perkara yang sangat biasa bermula pada awal usia remaja dan berterusan sepanjang tahun pembiakannya. Tahap kesakitan haid sangat berbeza untuk setiap orang.

Sesetengah wanita mengalami ketidakselesaan pada bahagian perut atau belakang yang sederhana, ada juga yang rasa kejang teruk dekat perut.

Kembung, penahan air, sakit kepala, demam, sakit otot, keletihan, mudah marah dan tidak fokus ada antara beberapa simptom yang lain. Semua ini sedikit sebanyak menyukarkan hidup wanita aktif zaman sekarang.

Panadol Menstrual

panadol

Arahan dan bahan-bahan aktif

Wanita yang sudah datang haid (12 tahun dan ke atas): 1 – 2 biji kaplet setiap 4 – 6 jam jika perlu, dengan maksimum 8 biji kaplet setiap hari (4000 mg paracetamol).

Terdapat dua bahan aktif di dalam ubat ini:

  • Paracetamol 500 mg
  • Pamabrom 25 mg

Bila seseorang perlu mengambil Panadol Menstrual?

Ikut arahan yang telah dilabelkan atau dinasihatkan oleh doktor anda. Jangan makan secara berlebihan dari dos atau lebih lama dari masa yang telah diberikan. Anda boleh mula makan ubat ini 5 atau 6 hari sebelum anggaran waktu anda datang haid untuk kesan yang optima.

Teruskan makan ubat ini sehingga simptom yang dihidapi berkurangan atau sehingga haid anda habis. Panadol Menstrual bertindak dengan meningkatkan pengeluaran air kencing, ambang rasa sakit dan darah mengalir ke seluruh kulit. Juga, kehilangan haba dan berpeluh.

panadol

FUNGSI PANADOL MENSTRUAL

Berikut adalah senarai penyakit, keadaan atau simptom-simptom yang boleh dirawat, dikawal, dielak dan ditambah baik dengan ubat kita ini:

  • Simptom pramenstruasi
  • Senggugut
  • Sakit kepala
  • Demam
  • Kesuburan
  • Bengkak-bengkak
  • Sakit sendi
  • Selsema
  • Rasa kenyang
  • Naik berat badan

FAQ

  1. Adakah ubat ini boleh membantu simptom pramenstruasi dan masalah senggugut?

= Ya, kegunaan paling utama untuk Panadol Menstrual adalah untuk merawat simptom pramenstruasi dan masalah senggugut. Sila jangan ambil ubat ini untuk merawat simptom pramenstruasi dan masalah senggugut sebelum mendapat nasihat dari doktor anda dulu.

  • Berapa lama saya perlu mengambil ubat ini sebelum saya mula merasakan perubahan terhadap simptom yang dihidapi?

= Anggaran jangka masa pengambilan ubat ini adalah antara 2 dan 1 bulan sebelum anda sendiri mula rasa perubahan terhadap simptom. Anggaran masa ini tidak menggambarkan cara sepatutnya anda guna ubat ini.

Sila berjumpa dengan doktor anda untuk tahu berapa lama anda perlukan ubat ini.

  • Adakah perlu untuk saya mengambil Panadol Menstrual setiap hari?

= Kekerapan yang biasa dinasihatkan untuk penggunaan ubat ini ialah dua kali sehari dan satu hari sekali.

  • Adakah saya perlu mengambil ubat ini sebelum atau selepas makan?

= Jawapannya ialah selepas makan. Akan tetapi, cara tersebut mungkin bukan yang terbaik untuk pengambilan ubat ini. Sila dapatkan nasihat doktor untuk hasil yang lebih baik.

  • Adakah produk atau ubat ini akan menyebabkan ketagihan?

= Kebanyakan ubat adalah bebas daripada risiko disalahguna atau ketagihan. Ubat-ubat yang berpotensi untuk menjadi satu ketagihan akan dilabelkan sebagai bahan terkawal oleh pihak kerajaan.

Sila semak label produk. Dan akhirnya, jangan ubat diri sendiri atau tingkatkan kebergantungan tubuh badan anda terhadap ubat-ubatan ini tanpa mendapatkan panduan perubatan.

Penyimpanan

Ubatan ni seeloknya disimpan di dalam tempat bersuhu bilik, jauh dari panas dan cahaya matahari. Melainkan pembungkusan telah menyatakan cara penyimpanan yang berbeza, jangan bekukan ubat tersebut. Jauhkan daripada kanak-kanak dan binatang peliharaan.

Kecuali diarahkan dengan cara lain, jangan buang atau masukkan ubat ke tandas mahupun ke sistem saliran. Ubat yang dibuang dengan cara begini berpotensi untuk mencemarkan alam sekitar. Untuk maklumat lebih lanjut mengenai cara membuang PM dengan selamat, sila rujuk doktor.

Sakit senggugut boleh dirawat dengan ubatan anti-radang seperti Panadol Menstrual di dalam 80% kes yang ada. Kawalan kelahiran hormon dapat mengurangkan kesakitan. Senggugut juga cenderung untuk berkurang ketika usia semakin lanjut.

Selepas kelahiran pertama, senggugut anda mempunyai kemungkinan besar untuk hilang. Senggugut ni kan adalah satu isu yang ramai antara kita hadapi setiap bulan.

Akan tetapi, susah nak nampak para wanita patah semangat atau hilang motivasi untuk teruskan aktiviti sehari-hari. Dengan adanya Panadol Menstrual, semuanya akan jadi lebih mudah untuk para wanita!

Summary
Kurangkan Sakit Senggugut dengan Panadol Menstrual
Article Name
Kurangkan Sakit Senggugut dengan Panadol Menstrual
Description
Panadol Menstrual bantu tangani masalah senggugut dan rasa tidak selesa dengan cepat dan berkesan. Ia ada paracetamol, pelega sakit dan demam.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: