Beras Sumo

Ketahui khasiat Beras Sumo atau lebih dikenali sebagai Beras Calrose berasal dan dikembangkan di California pada tahun 1948 telah diketahui oleh ramai orang. Beras Sumo mempunyai banyak khasiat yang perlu anda tahu!

Calrose telah menjadi nama yang dikenali dalam perdagangan dan pasar untuk beras gandum sederhana jenis California.

Nama “rose” menunjukkan bentuk butiran sederhana dan “Cal” untuk menunjukkan asal dan produksi California.

Ini adalah jenis beras California yang paling dikenali di Amerika Syarikat dan di luar negara, terutama di Pasifik.

Nasi Jepun gandum pendek (putih) yang digilap (japonica) atau beras California bijirin sederhana, kedua-duanya sering dilabel sebagai nasi sushi atau beras Calrose di kedai-kedai di AS.

Khasiat Beras Sumo

Terdapat pelbagai khasiat untuk Beras Sumo antaranya ialah:

  • Tanpa Lemak – Satu hidangan seperempat cawan mempunyai 0 g lemak
  • Kalori Rendah – Satu hidangan satu perempat cawan hanya mempunyai 150 kalori.
  • Sumber karbohidrat yang hebat – Satu hidangan mengandungi 33 g karbohidrat.
  • Nasi tidak seperti bergetah tetapi tetap agak lembut ketika sejuk, tidak seperti nasi gandum panjang.

Jenis-Jenis

  • Biji-bijian sederhana (Calrose)

Ini adalah jenis utama yang ditanam di California dan terkenal di seluruh dunia. Ini adalah jenis beras yang paling popular di kepulauan Pasifik yang merangkumi 90% beras yang dimakan di sana. Varieti bukan pulut ini panjang Medium, dan lebarnya penuh.

  • Biji Pendek

Beras Sumo yang biasanya dianggap sebagai gaya Japonica kerana ia adalah kultivar yang terkenal di Jepun. Kernelnya pendek dan bulat, dan masak lembut dan melekit. Selain ciri masakannya, nasi cenderung untuk mengekalkan rasa yang sama walaupun disejukkan, yang menjadikannya nasi sushi yang ideal. Biji-bijian pendek Japonica dianggap sebagai jenis utama.

Fakta Beras Sumo

Penggunaan

Oleh kerana ciri khas Beras Sumo yang lembut dan melekit, mereka dapat menyerap rasa dengan baik. Ia juga berjaya bersama-sama dengan sup dan salad, di antara ramuan lain.

Nasi ini digunakan dalam banyak hidangan Mediterranean dan Asia seperti paella, sushi, mangkuk nasi, dan risotto, mansaf dan mahshi kerana kemampuannya yang melekit dan menarik.

Musim

Musim menuai padi di Amerika Utara biasanya pada awal atau pertengahan bulan Julai di kawasan penanaman awal seperti California, di mana sebahagian besar Padi Calrose disemai dan ditanam. Sebilangan petani padi dapat menanam semula ladang mereka setelah penuaian pertama dan mencapai hasil panen kedua atau tanaman “ratoon” dari batang pokok yang pertama.

Penanaman

Padi Bijirin Medium umumnya paling baik di iklim sederhana dan kawasan pergunungan.

Pengeluaran

Di A.S., Beras Sumo yang menghasilkan tinggi ditanam terutamanya di Sacramento River Delta, California Utara. Sebenarnya, 85% tanaman Beras California adalah Beras Calrose; ia juga ditanam di kawasan yang lebih rendah di Selatan.

Medium Grain Rice menyumbang sekitar 25% pengeluaran A.S. Semua padi A.S. dihasilkan di ladang pengairan, mencapai hasil tertinggi di dunia.

Beras Sumo kini juga ditanam secara meluas di Pacific Rim dan Australia.

Pertimbangan

Beras Sumo tidak boleh dianggap sebagai sebahagian besar diet. Ia tidak dianggap sebagai sumber kolesterol yang baik, menjadikannya pilihan yang baik bagi mereka yang menjalani diet kolesterol.

Kekacang beras kekurangan serat makanan, vitamin a, vitamin c, kalsium dan zat besi. Satu hidangan juga mempunyai sejumlah kecil protein.

Seperti jenis karbohidrat dan kanji lain, Nasi Calrose tinggi karbohidrat. Bagi sesetengah orang, tenaga ini adalah faedah; bagi orang lain, gula ini memudaratkan diet.

Rujukan

https://www.smartkitchen.com/resources/ingredients/grains-and-legumes/grains/rice/calrose-rice

Summary
Khasiat Beras Sumo Yang Anda Perlu Tahu
Article Name
Khasiat Beras Sumo Yang Anda Perlu Tahu
Description
Ketahui khasiat Beras Sumo atau lebih dikenali sebagai Beras Calrose berasal dan dikembangkan di California pada tahun 1948 telah diketahui oleh ramai orang. Beras Sumo mempunyai banyak khasiat yang perlu anda tahu!
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: