Surah Al Mulk

Surah Al-Mulk antara surah yang digalakkan untuk dilazimi pada setiap malam. Al-Quran disusun dalam 114 surah yang disebut bab. Semua bab Al-Quran mempunyai keberkatan dan faedah khusus. Salah satu surah yang diberkati adalah surah ke-67 Al-Quran, Surah Al-Mulk. Al-Mulk bermaksud “Kerajaan” atau “Kedaulatan” Allah (SWT).

Ini adalah surah juzuk ke 29 dan diturunkan di Makkah yang terdiri daripada 30 ayat. Surah ini memberi tumpuan terutamanya pada penegasan Keesaan (Tauhid) Allah (SWT) dan menguatkan iman orang-orang yang beriman.

Membaca Surah Al-Mulk mempunyai lebih banyak faedah daripada yang anda tahu. Ia bukan sahaja memberi perlindungan dalam kehidupan dan akhirat tetapi juga melindungi anda di antaranya (alam kubur).

Mengenai banyak keberkatan bacaannya, Imam Ahmad (ﷺ) menceritakan dari Abu Hurairah (ﷺ) bahawa Nabi Muhammad (SAW) bersabda: “Sesungguhnya, ada sebuah surah dalam Al-Quran yang berisi tiga puluh ayat yang akan memberi syafaat bagi pembacanya sehingga dia dimaafkan dan dimasukkan ke Jannah”. Antara kelebihan surah Al-Mulk adalah:

  • Seseorang yang membaca surah Al-Mulk akan mendapat pahala pada hari kiamat. Ia adalah pelindung penghafalnya di dunia dan dunia akhirat.
  • Nabi Muhammad ﷺ menganjurkan membaca surah Al-Mulk setiap malam sebelum tidur kerana itu mencegah azab kubur.
  • Abdullah Ibnu Abbas (RA) menceritakan bahawa Rasulullah S.A.W bersabda: “Aku telah menemukan di dalam Al-Quran, sebuah surah panjangnya tiga puluh ayat, barang siapa membacanya sebelum tidur; tiga puluh perbuatan baik yang ditulis untuknya, tiga puluh kesalahan dihilangkan dan dia meningkat hingga tiga puluh darjah. Allah (SWT) menghantar malaikat untuk melebarkan sayapnya ke atasnya dan lindungi dia dari segala-galanya sehingga dia bangun. “
  • Selain faedah rohani, surah Al-Mulk juga melindungi pembacanya dari masalah dan keperitan masa kini di dunia. Seseorang yang membacanya setiap hari menjauhkan diri dari segala kegelisahan, kesusahan dan penyakit. Ia membawa kebahagiaan, kedamaian dan keselesaan dalam kehidupan penghafaz.
  • Membaca Surah Al-Mulk diumpamakan sebagai sahabat kita. Semua tiga puluh ayat ini akan melayani kita seperti hubungan akrab rakan yang akan menjamin (syafaat) anda dan meminta pengampunan bagi pihak anda.

Oleh itu, bacaan surah Al-Mulk mengandungi banyak berkat yang diperoleh hanya dalam beberapa minit. Surah ini tidak hanya melindungi pembacanya dari hukuman dan penderitaan pada hari kiamat tetapi juga pengiring mereka ke syurga.

Untuk memanfaatkan banyak kelebihan surah ini, seseorang mesti membacanya setiap hari dan juga menghafalnya untuk menjadikan surah tersebut pendamping di kubur dan membiarkannya memohon keampunan kepada Allah (SWT) dan keselamatan di dunia akhirat.

Bayangkan dapat memahami maksud Surah ini dengan mendalam dan membaca ini setiap malam sebelum tidur. Anda akan lebih dekat dengan Allah SWT dan akan memulakan malam anda dengan niat yang paling suci dengan hati anda berada di tempat yang tepat.

Setiap kali petikan al-Quran dianjurkan untuk dibaca dengan alasan tertentu atau pada waktu tertentu kita harus mengikuti perintah itu sebagai hamba Allah yang taat. Tetapi ketahuilah, setiap ayat atau setiap ayat Al-Quran digabungkan dengan beberapa keajaibannya.

Kita akan diberi penghargaan untuk setiap surah yang kita ucapkan dan baca. Setiap ayat mempunyai banyak penawar dan kerohanian sehingga hanya akan bermanfaat bagi kita sekiranya kita mengikuti perintah itu. Lebih bermanfaat untuk membaca dan menghafal ayat-ayat surah ini bersama dengan pengertian maknanya tingkatkan perhatian dalam berdoa dan kuatkan kepercayaan akan manfaat dan penawarnya secara rohani.

Keindahannya juga, Surah Al-Mulk adalah surah yang cukup pendek dengan 30 ayat sahaja. Ini tidak memerlukan masa yang lama untuk diselesaikan. Kami juga mengesyorkan mempelajari terjemahan Surah Mulk jika anda merancang untuk menjadikannya kebiasaan membaca setiap hari.

Pada akhirnya kita akan dipertanggungjawabkan untuk perkara yang kita lakukan dan perkara yang tidak kita lakukan. Insya Allah disiplin dan keimanan kita kepada Allah SWT akan mendapat ganjaran yang tinggi dan dengan membaca Surah Mulk di dunia ini akan menjadi keselamatan kita di akhirat. Wallahu’alam.

SUMBER

https://myislam.org/virtues-of-surah-mulk

https://quranteacheracademy.com/blog/surah-al-mulk-benefits-and-virtues-muslim/

Summary
Kelebihan Surah Al Mulk Cegah Azab Kubur
Article Name
Kelebihan Surah Al Mulk Cegah Azab Kubur
Description
Surah Al-Mulk antara surah yang digalakkan untuk dilazimi pada setiap malam. Al-Quran disusun dalam 114 surah yang disebut bab. Semua bab Al-Quran mempunyai keberkatan dan faedah khusus. Salah satu surah yang diberkati adalah surah ke-67 Al-Quran, Surah Al-Mulk. Al-Mulk bermaksud "Kerajaan" atau "Kedaulatan" Allah (SWT).
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: