Selawat Tafrijiyah

Tahukah anda mengenai selawat tafrijiyah? Selawat Nariyah disebut juga selawat “Tafrijiyyah” yang ertinya terbuka sehingga menjadi lapang. Selawat ini dapat menghilangkan kesempitan dengan izin Allah SWT jika sentiasa diamalkan.

Bagi seseorang yang menginginkan kehidupan sehariannya berjalan lancar, jauh dari gangguan dan persaingan, anda sebaiknya mengamalkan selawat ini dengan membacanya selepas solat fardhu sebanyak yang mampu agar mendapat kelebihan daripada selawat tafrijiyah ini.

Maksudnya: Ya Allah! Kurniakan rahmat yang lengkap dan damai sejahtera kepada Sayyidina Muhammad dan demi baginya semoga segala kesulitan kita dihilangkan, segala musibah dan penderitaan dapat dicegah; semua keperluan dipenuhi; semua keinginan yang kita hargai diperoleh; dan akhir yang luar biasa bagi kehidupan duniawi yang dicapai (dengan Imaan); dan (beri kami) hujan lebat melalui wajah Nabi yang murah hati, dan (limpahkan rahmat dan kedamaian juga) kepada keluarga dan sahabatnya di setiap saat dan setiap nafas, sebanyak kali dalam Pengetahuan Anda (yang tidak terbatas keberkatan)

Amalan

  • Sekiranya dibaca 41 kali selepas solat fajar, apa yang diniatkan di hati mereka , Allah akan membantu untuk mempermudah semua urusan kehidupan.
  • Sekiranya dibaca 313 kali, perkara yang tidak disangka-sangka akan berlaku
  • Jika dibaca 4444 kali, semua tujuan dan niatnya akan tercapai di dunia dan akhirat dan membuka semua pintu kebaikan.
  • Sekiranya dibaca 1000 kali maka baginya (akan memperoleh) apa yang tidak mungkin dilakukan oleh manusia dan akan memperoleh apa yang tidak pernah dilihat oleh mata, juga tidak didengar oleh telinga dan tidak terlintas di hati “manusia.”

Kelebihan Selawat Tafrijiyyah

Terdapat banyak kelebihan sekiranya mengamalkan selawat Tafrijiyah antaranya termasuklah:

1. Diberikan jalan keluar ketika menghadapi kesulitan.

2. Dipermudahkan urusan rezeki

3. Dipermudahkan urusan kehidupan seharian

4. Dimakbulkan doa dan hajat

5. Hati lapang dan tenang

Nama-nama lain bagi Selawat Tafrijiyah

  • Selawat al-Nariya : Nama ini berasal dari perkataan Arab nār, yang bermaksud api. Ia disebut begitu kerana bacaan doa ini adalah cara untuk mencapai objektif seseorang secepat api yang menyala.
  • Selawat al-Tafrijiyah : Ini diterjemahkan sebagai Doa Kelegaan kerana mendatangkan kelegaan bagi orang yang selalu membacanya.
  • Selawat al-Qurtubiyya : Ini berasal dari nama Imam al-Qurtubi, ulama yang memulakan doa ini.
  • Selawat al-Taziya: Ini adalah dari nama Syeikh Abd al-Wahhab al-Tazi yang juga dikaitkan dengan selawat ini.
  • Selawat al-Kamila : Ini diterjemahkan sebagai Doa Lengkap.

Imam al-Qurtubi melanjutkan dengan mengatakan:

Kelebihan Selawat Tafrijiyah ini tidak akan diterima melainkan doa itu dibaca dengan kerap. Doa ini adalah antara harta Allah dan bacaannya adalah kunci harta karun. Para hamba Allah yang selalu membaca selawat tafrijiyah ini akan diberi kesempatan dan melaluinya, mereka akan mencapai apa yang dikehendaki bagi mereka.

Semoga kita dapat mengamalkan Selawat Tafrijiyah ini dan mendapat kebaikan daripanya. Selamat beramal!

SUMBER

safiahiskandar.com/ramai-tak-tahu-maksud-dan-kelebihan-amalkan-selawat-tafrijiyyah

sidratulmuntaha786.wordpress.com/2010/01/23/salawat-tafrijiyah-salawat-nariyah

https://salawathub.com/durood-nariya/

https://munahamzan.blogspot.com/2012/01/kelebihan-selawat-tafrijiah.html

Summary
Kelebihan Selawat Tafrijiyah
Article Name
Kelebihan Selawat Tafrijiyah
Description
Tahukah anda mengenai selawat tafrijiyah? Selawat Nariyah disebut juga selawat “Tafrijiyyah” yang ertinya terbuka sehingga menjadi lapang. Selawat ini dapat menghilangkan kesempitan dengan izin Allah SWT jika sentiasa diamalkan.
Tagged: