Al- Mathurat

Al-Mathurat sebenarnya adalah gabungan daripada beberapa ayat dari Al-Quran & doa oleh Rasulullah SAW yang disusun oleh Imam As-Shahid Hassan Al-Banna untuk bacaan harian.

 Anda boleh membacanya dalam wazifah al-qubra (panjang) atau wazifah al-suqra (pendek – 8 ayat pertama termasuk surah Al-Fatihah hingga surah Al-Baqarah: 286) pada waktu pagi dan petang.

Sebelum anda menjadikan surah Al-Mathurat ini sebagai rutin harian, anda disarankan untuk fahami maksud setiap ayat. Disini kami kongsikan kelebihan membaca Al-Mathurat dalam amalan seharian.

Al Ma’thurat (Zikir Pagi & Petang)

Al-Ma’thurat adalah kumpulan ayat-ayat Al-Quran yang penting dan hadis yang sahih. Ia lebih afdhal (lebih baik) jika dibacakan setiap pagi dan petang. Sesungguhnya, itulah cara yang terbaik untuk mencapai keseimbangan dan ketenangan rohani.

Zikir tidak hanya boleh dirasakan oleh hati dan diucapkan dengan lidah tetapi juga harus seiring dengan melakukan perbuatan baik.

Siapakah Imam As-Shahid Hassan Al-Banna?

Al-Mathurat disusun oleh Imam Shahid Hasan al-Banna,iaitu pengasas Ikhwanul Muslimin, yang berusaha untuk menegakkan peringatan Allah dalam semua bidang kehidupan.

Hassan al-Banna dilahirkan pada 14 Oktober 1906 di Mahmudiyya, sebuah bandar Delta Sungai Nil di luar bandar di Gabenor Beheira di barat laut Kaherah.

Ayahnya, Sheikh Ahmad Abd al-Rahman al-Banna al-Sa’ati, adalah seorang imam Hanbali, muazzin dan guru masjid. Ayahnya merupakan pengaruh yang penting semasa kehidupan awal al-Banna.

Syeikh Ahmad terkenal dengan karyanya sebagai sarjana Hanbali, terutama klasifikasi tradisi Imam Ahmad bin Hanbal al-Shaybani.

Berikut adalah beberapa kelebihan atau kebaikan Al-Mathurat sebagai bacaan harian anda:

1) Selamat dari perbuatan jahat atau syaitan

2) Rumah dan keluarga anda selamat dari kejadian yang tidak diingini

3) Allah akan memberikan apa yang cukup untuk kamu di dunia dan akhirat

4) Jadikan anda lebih ‘istiqamah’ / kesinambungan (melakukan sesuatu sebagai sebahagian daripada hidup anda) terhadap Allah

5) Sekiranya seseorang membacanya maka meninggal dunia, (setelah membaca atau pada malam dia membacanya), Allah akan memberi jaminan tempat di syurga

6) Allah akan memberikan apa sahaja yang anda mahukan (kesenangan)

7) Selamat dari syirik

8) Selamat dari haiwan dan benda beracun

9) Mudah bagi orang itu untuk membayar hutangnya dan kurang hutang dalam hidupnya

10) Dapat memperoleh segala kehebatan semasa akhirat (kiamat)

11) Allah akan menyenangkan kehidupan seseorang itu dari pagi hingga petang (bacaan pagi) dan dari petang hingga pagi (bacaan petang).

12) Membacanya sama seperti anda melakukan sunnah (perkara yang harus diikuti) oleh Rasulullah SAW dari segi zikir (doa) dan banyak lagi.

Sekamat beramal !

RUJUKAN

https://www.amazon.com/Al-Mathurat-S-M-Hassan-Al-Banna/dp/0953758249

http://reincarnationadz.blogspot.com/2011/03/al-mathurat-daily-reading-for-muslim.html

https://wallahi.wordpress.com/al-mathurat-morning-evening-dhikr/

https://en.wikipedia.org/wiki/Hassan_al-Banna

Summary
Kelebihan Al-Mathurat Dalam Amalan Seharian
Article Name
Kelebihan Al-Mathurat Dalam Amalan Seharian
Description
Al-Mathurat sebenarnya adalah gabungan daripada beberapa ayat dari Al-Quran & doa oleh Rasulullah SAW yang disusun oleh Imam As-Shahid Hassan Al-Banna untuk bacaan harian.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: