a famosa melaka

Terdapat beberapa tarikan utama di Melaka dan di sekitar kota A Famosa. Kedudukan penting di laluan laut yang sibuk antara India dan China di pantai barat daya Malaysia, Melaka bertempur selama berabad-abad antara Portugis, Inggeris dan Belanda.

Hasilnya, kota Malaysia yang moden ini kini menjadi destinasi pelancongan popular yang penuh dengan seni bina, budaya, tradisi dan masakan yang semuanya mencerminkan warisannya yang kaya. Berikut adalah

Zaman kegemilangannya

A’Famosa bukan sekadar sebuah tempat untuk pelancong bergambar. Dibangun pada tahun 1511, pemukiman ini digunakan untuk melintasi lereng bukit tetapi kini hanya tinggal satu pintu gerbang (Porta de Santiago). Salah satu seni bina Eropah tertua yang masih hidup di Asia; terletak di sebelah Istana ke Sultanan di Jalan Kota.

A’Famosa mungkin tempat pelancongan terkenal di Melaka. Awalnya dibina oleh Alfonso de Albuquerque (yang mengetuai pencerobohan Portugis ke Kesultanan Melaka), sisa-sisa kubu itu kini menjadi gerbang putih yang runtuh dan terletak menuruni Gereja St. Paul.

Pada abad ke-16, A’Famosa menempatkan seluruh pentadbiran Portugis, termasuk hospitalnya, lima gereja, bongkah memanjang dan empat menara utama. Satu menara adalah sebuah bangunan empat tingkat; yang lain adalah bilik simpanan peluru, kediaman kapten dan tempat pegawai. Benteng yang lain terdiri dari rumah-rumah bandar yang berkerumun di dalam tembok kubu. Kubu ini diperluas pada tahun 1586 untuk menampung penduduk Melaka yang semakin meningkat.

Sejarah Jajahan Portugis

Pada awal abad ke-16, Portugis mendirikan pos-pos di Macau, China dan India untuk membuat rangkaian pelabuhan untuk kapal-kapal mereka yang menempuh laluan antara China dan Portugal. Populariti Melaka yang semakin meningkat bermaksud bahawa ia menjadi penghubung penting bagi Portugal ke Spice Route di China. Pada tahun 1511 armada Portugis, di bawah komando Alfonso de Albuquerque tiba dan melancarkan serangan ke atas tentera Kesultanan Melaka dan mengalahkan mereka.

Albuquerque bergerak pantas untuk menggabungkan keuntungannya dengan membina kubu di sekitar bukit berhampiran laut. Dia menggunakan 1,500 hamba untuk membina A’Famosa sebagai kubu pertahanan untuk menentang serangan asing.

Tempat-tempat menarik di sekitar Kubu bersejarah ini.

  1. Stadthuys

Dewan bandar Belanda yang lama ini dilukis dengan warna merah yang sama dengan Gereja Kristus dan sebahagian besar bangunan kolonial Belanda yang masih ada di Melaka. Ia beralih dari pejabat gabenor dan timbalan gabenor Belanda di bawah pemerintahan Belanda ke sekolah Inggeris percuma di bawah pemerintahan Inggeris. Hari ini adalah rumah bagi muzium Sejarah dan Etnografi, yang dipercayai merupakan salah satu muzium utama di wilayah ini. Ini merangkumi pakaian tradisional dan artifak yang mempamerkan pelbagai tempoh dalam sejarah bandar Melaka.

  • St. Paul’s Church

Pada mulanya dibina oleh kapten Portugis pada tahun 1521 sebagai chapel sederhana, Gereja St. Paul menawarkan pemandangan ke Melaka dari puncak Bukit St Paul. St Francis Xavier, salah seorang pengasas perintah Jesuit, menggunakan gereja sebagai markasnya untuk perjalanan dakwahnya ke China dan Jepun. Dalam salah satu perjalanan itu, Xavier jatuh sakit dan akhirnya meninggal di China pada tahun 1552. Mayatnya dikuburkan sementara di sini selama sembilan bulan sebelum dipindahkan ke Goa, di mana ia masih ada hari ini. Pengunjung dapat melihat makam kuno di dalam gereja, dan patung marmar suci yang memandang ke arah kota.

  • Christ Church

Gereja ini diciptakan pada abad kelapan belas untuk menggantikan gereja Portugis yang sudah tua, dan tetap menjadi salah satu bangunan paling ikonik dari era Kolonial Belanda di Melaka. Awalnya berwarna putih, bangunan ini dicat merah pada awal tahun 1900-an, dan warna ini telah menjadi petunjuk bagi kebanyakan bangunan dari era Belanda. Bahagian dalam gereja ini dilapisi sejumlah batu nisan, ditulis dalam bahasa Belanda, Inggeris, Portugis dan Armenia. Selalunya berliku panjang, batu nisan ini memberikan gambaran kehidupan yang menarik pada zaman penjajahan.

  • Melaka River Cruise

Jika anda berkunjung ke Melaka bolehlah mencuba river cruising ini yang releks sangat. Ia juga merupakan antara tempat menarik untuk family day di Melaka boleh anda kunjungi. Anda boleh membawa keluarga anda menaiki cruise pada siang atau malam. Cruise ini akan mengambil anda di Jeti Muara dan ke Jeti Tanah Rempah. Di samping itu, dapatlah anda sekeluarga menikmati keindahan sekitar bandar Melaka.

Itulah dia tempat menarik untuk keluarga anda semasa bercuti di Melaka.Terdapat pelbagai lagi tempat-tempat menarik di bandaraya bersejarah ini yang tidak dapat anda habiskan masa untuk melawat. Anda perlulah merancang lawatan anda dengan bijak untuk menghabiskan masa di sini dengan berbaloi. Selamat berkunjung.

SUMBER :

http://www.malacca.ws/attractions/a-famosa-melaka.htm

https://www.touropia.com/attractions-in-melaka/

https://ammboi.my/tempat-menarik-untuk-family-day-di-melaka/

Summary
Jom terokai Keindahan Kubu A Famosa Melaka
Article Name
Jom terokai Keindahan Kubu A Famosa Melaka
Description
Terdapat beberapa tarikan utama di Melaka dan di sekitar kota A Famosa. Kedudukan penting di laluan laut yang sibuk antara India dan China di pantai barat daya Malaysia, Melaka bertempur selama berabad-abad antara Portugis, Inggeris dan Belanda.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: