Rezeki

Rezeki, semuanya telah tertulis! Itulah ungkapan yang kerap kali kita dengar dan percaya. Rizq anda (rezeki) di dunia ini sudah ditentukan untuk anda.

Rezeki telah ditakdirkan sebelum anda dilahirkan lagi, segalanya telah ditetapkan untuk anda. Setiap perkara yang anda alami di muka bumi ini, semua makanan yang anda makan dan semua kekayaan yang anda miliki, semuanya sudah ditakdirkan dan telah tertulis untuk anda.

Rezeki adalah segala-galanya yang membantu anda menjalani kehidupan yang sihat dan berjaya; yang memberi manfaat kepada anda dan kesejahteraan anda; baik itu dari segi fizikal, rohani atau emosi, baik di dunia atau di akhirat.

Terpulang kepada anda bagaimana anda menghargai berkat-berkat ini dan bagaimana untuk anda manfaatkan.

Segala sesuatu yang anda lalui dalam hidup ini adalah rezeki anda. Bermula dari orang disekeliling anda, fikiran melalui akal hingga perkara materialistik. Segala sesuatu yang anda hadapi atau yang anda temui, adalah rezeki anda.

Allah SWT tidak meletakkan hambaNya di mana-mana hanya secara kebetulan tetapi dengan alasan untuk anda mencari petunjuk. Segala sesuatu yang berlaku dalam hidup anda adalah ketentuan yang telah Allah SWT tetapkan untuk anda.

Satu rancangan yang dirancang dengan indah dan halus oleh Allah swt sehingga kita gagal menyedarinya, apalagi mencari atau memahaminya.

1. Rezeki dalam bentuk kerohanian; Ketenangan Jiwa, Kebahagiaan

Ketenangan dan kepuasan adalah jenis rezeki yang paling indah kurniaan Allah SWT. Anda harus menghargai dan menghargainya. Sekiranya anda mempunyai tawwakal yang tidak berat sebelah kepada Allah SWT, anda berada di jalan menuju kejayaan abadi, anda mempunyai iman yang kuat dan kekuatan untuk menentang badai, maka ketahuilah bahawa inilah rezeki rohani yang telah disediakan oleh Allah swt untuk anda.

Ada orang yang bersusah payah untuk solat mereka, ada yang dengan jumlahnya sementara yang dan ada yang merasakan dengan khusyuk. Dan jika anda kebetulan merasakan keduanya, rasa manis khusyuk dalam solat dan penyesalan atas ketiadaannya, maka anda tahu apa yang saya maksudkan.

Betapa berkatnya seseorang yang dapat merasakannya jika mereka dapat merasakan manisnya solat mereka dan selalu bersyukur kepada Allah yang membimbing anda untuk melakukannya, memudahkan anda. Rahmat rohani iman, tawakkal (kepercayaan kepada Allah), sabar, khusyuk, bersyukur, damai, puas adalah semua rezeki yang telah Allah SWT sediakan untuk anda.

2. Orang Yang Wujud Dalam Kehidupan Adalah Rezeki

Bermula daripada ibu bapa dan adik-beradik anda, kepada rakan anda dan semua orang yang memasuki hidup anda pada satu ketika adalah rezeki anda.

Mereka ada dalam hidup anda dengan sebab dan ketentuan Allah. Sebilangan mungkin ada di sana untuk menolong anda, ada yang mengajar anda, ada yang mencintai anda, ada yang menjaga anda sementara yang lain ada di sana untuk menghancurkan anda, menyakitkan anda, untuk mengajar anda sisi lain kehidupan. Lihat sekeliling dan fikirkan ibu bapa anda, rakan anda atau orang yang tidak dikenali yang berada atau berada dalam hidup anda!

Sekarang fikirkan bagaimana kesannya terhadap anda, pemikiran anda, kebahagiaan anda, kejayaan anda, kedamaian anda. Atau bagaimana mereka mungkin mempengaruhi anda pada satu masa atau yang lain.

Anda mungkin tidak melihatnya, tetapi semua orang yang pernah, atau sedang, dan akan menjadi sebahagian daripada hidup anda, semuanya mempunyai peranan dalam kehidupan anda.

Walau jauh atau tidak berkaitan dengan pandangan mereka, keberadaan mereka dalam hidup anda mempunyai alasan. Mereka memenuhi tujuan. Mereka adalah rezeki anda.

Ada yang menjadi alat kebahagiaan anda, sementara yang lain menjadi penyebab luka anda, tetapi disatukan, ia membantu pembentukkan peribadi anda. Mereka ada untuk menolong anda dalam satu atau lain cara.

3. Akal Yang Dimiliki Juga Rezeki

Allah swt telah memberkati kita semua dengan akal dan hati. Bagaimana anda menggunakannya, terpulang kepada anda. Betapa cerdas, masuk akal, empati, emosional anda, semua elemen ini adalah sebahagian dari rezeki anda.

Tidak pernah ada yang mempunyai tahap kemampuan intelektual yang sama. Ada yang dilahirkan genius, ada yang harus berjuang melalui kerjaya dan pengajian mereka. Bersyukur kepada Allah swt dan berpuas hati dengan apa yang anda ada.

Anda mungkin menjadi yang teratas dalam kelas tanpa usaha yang banyak, sementara sahabat anda lebih rajin berusaha masih berada di tempat kedua setelah anda. Bersyukurlah dengan apa yang telah disediakan oleh Allah SWT kepada anda.

Jangan sombong dengan berfikir walaupun sesaat, itu adalah perbuatan anda sendiri. Tidak, ia bukan. Itu adalah rahmat dari Allah SWT pada kamu. Itu adalah berkat-Nya. Sekiranya Dia mengambilnya, tidak ada yang dapat anda lakukan mengenainya! Tidak ada!

Kecerdasan, mempunyai kepakaran dalam sesuatu perkara, mempunyai akal, kekuatan mental dan emosi yang baik, dan sebagainya, semuanya adalah rezeki anda dari Allah swt.

4. Keberkatan Fizikal; Sempurna Tubuh Badan, Sihat Luaran (dan Dalaman)

Rezeki yang paling diremehkan atau paling tidak dihiraukan, jika boleh saya katakan, adalah lima pancaindera asas kita. Kita harus selalu menjadikannya nikmat untuk bersyukur kepada Allah SWT, sekurang-kurangnya sekali setiap hari.

Pancaindera yang sempurna yang tidak seharusnya dianggap remeh, hanya kerana anda dilahirkan sempurna, tidak bermaksud mereka akan sentiasa kekal. Itu semua kurniaan Allah SWT kepada anda untuk anda mengakui Kebesaran Allah dan mensyukurinya dengan menjaganya dengan penuh amanah selagi ia berfungsi dengan baik.

Contoh yang mudah adalah mata. Mata akan menjadi lemah ketika anda berumur, itu normal. Itu benar mengenai setiap perkara lain yang kita ada di sini.

Anda sihat, anda boleh melancong, melihat barang-barang yang indah, makan makanan yang sedap, melakukan perkara yang anda suka, ini semua adalah rezeki anda. Keupayaan untuk mengalami apa sahaja perkara dalam hidup anda, adalah rezeki anda.

Semoga artikel ini boleh membuka minda anda dan hati untuk sentiasa bersyukur.

Ucapkan Alhamdulillah setiap hari pada setiap masa.

SUMBER

https://sarahmuzaffar.wordpress.com/2017/04/28/the-rizq-in-your-life/

https://muslim.sg/articles/the-concept-of-rizq-sustenance-in-islam

Summary
Jenis Rezeki Yang Wujud Dalam Hidup Kita Tanpa Sedar
Article Name
Jenis Rezeki Yang Wujud Dalam Hidup Kita Tanpa Sedar
Description
Rezeki, semuanya telah tertulis! Itulah ungkapan yang kerap kali kita dengar dan percaya. Rizq anda (rezeki) di dunia ini sudah ditentukan untuk anda.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: