Gl
Indeks Glycaemic (Gl) mengukur seberapa cepat atau lambat makanan yang mengandungi karbohidrat meningkatkan glukosa darah setelah dimakan.

Apakah Indeks Glycaemic atau Gl?

Indeks Glycaemic (Gl) mengukur seberapa cepat atau lambat makanan yang mengandungi karbohidrat meningkatkan glukosa darah setelah dimakan.    

  • Makanan yang diserap secara perlahan dipanggil makanan rendah Gl.  
  • Makanan yang cepat diserap dipanggil makanan tinggi Gl.  

Bagaimana seseorang mengukur Indeks Glycaemic makanan?

Indeks Glycaemic menyusun makanan karbohidrat pada skala 0 hingga 100 berdasarkan kesan yang akan diberikan makanan pada kadar glukosa darah setelah dimakan.

Semakin tinggi Gl, semakin cepat lonjakan kadar glukosa darah.

Berikut adalah senarai makanan Indeks Glycaemic rendah dan tinggi:

jadual indeks glycaemic

Dari senarai yang ditunjukkan, anda pasti terkejut apabila melihat ais krim mempunyai Indeks Glycaemic yang lebih rendah daripada nanas. 

Adakah ini bermaksud bahawa pesakit diabetes boleh makan lebih banyak ais krim dan mengelakkan nanas? Jawapannya adalah TIDAK 

Jangan lupa bahawa nanas dapat memberi kita vitamin dan mineral lain yang penting untuk kesihatan kita. 

Ideanya bukanlah untuk menghindari makanan Indeks Glycaemic yang tinggi sepenuhnya tetapi untuk menikmati makanan dengan Indeks Glycaemic rendah yang lain pada masa yang sama. 

Sekiranya makanan Indeks Glycaemic tinggi dimakan dengan makanan Indeks Glycaemic rendah, makanan tersebut akan menjadi makanan Gl sederhana.

SUMBER

Summary
Jadual Indeks Glycaemic (Gl)
Article Name
Jadual Indeks Glycaemic (Gl)
Description
Indeks Glycaemic (Gl) mengukur seberapa cepat atau lambat makanan yang mengandungi karbohidrat meningkatkan glukosa darah setelah dimakan.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: