Cili

Cili merangkumi pelbagai jenis lada dengan nama Capsicum Annuum. Ini termasuklah Anaheim, Ancho, Cayenne, Jalapeño, Habanero dan Lilin Pisang Panas. Tumbuhan Lada Cili boleh tumbuh di mana sahaja tetapi ia lebih cenderung untuk hidup dalam keadaan cuaca cerah dan panas.

Anda pasti tertanya-tanya mengapa anda tidak melakukannya lebih awal, apabila anda sendiri mencuba untuk menanam tanaman ini dan menikmati rasa lada yang telah anda usahakan.

Terdapat banyak pilihan cili yang mungkin beberapa jenis daripadanya menjadi kegemaran anda sama ada anda suka cili halus dan ringan atau panas, dan sebagainya. Anda boleh mencuba untuk untuk menanam beberapa jenis lada yang sesuai dengan masakan anda. Contohnya: –

  • Jalapeno M – dimasak dengan api sederhana, sesuai untuk topping salsa dan pizza.
  • Padron – jenis kecil dan hijau untuk api sederhana atau biarkan hingga merah dan ia akan menjadi lebih panas. Lada ini sangat sedap di tumis.
  • Heatwave Improved Mix – pedas dan digunakan untuk hiasan.
  • Demon Red – cili kecil yang sangat pedas yang ditanam dalam tingkap dan bekas.
  • Tropical Heat – campuran pedas dan ‘Habenero’ Caribbean merah, ditambah ‘Scotch Bonnets’ kuning dan merah.

Variasi cili paling pedas memerlukan tempoh pertumbuhan paling lama. Sekiranya anda tidak memberi masa yang cukup untuk menanam benih tahun ini, jangan risau, anda juga boleh membeli tanaman cili. Inilah cara menanam cili dari biji: –

  • Mulakan menanam biji cili anda di dalam rumah – ia memerlukan banyak cahaya matahari untuk bercambah.
  • Isi dulang biji atau beberapa pot 10cm dengan kompos biji lembap dan ratakan.
  • Taburkan sebilangan biji di atasnya dan tutup dengan taburan vermikulit atau kompos.
  • Letakkan di tempat penyebaran pada suhu 18-25C (64-77F). Sekiranya anda tidak mempunyai alat penyebaran, gunakan poliena untuk menutup dulang benih anda dan letakkan di atas tingkap yang cerah atau di almari udara yang hangat.
  • Percambahan biasanya memakan masa 7-10 hari, selepas itu anda boleh memindahkan anak benih anda ke tingkap tingkap yang cerah (atau rumah hijau yang dipanaskan).
  • Pastikan kompos tetap lembap tetapi berhati-hatilah agar tidak basah.

Cara Menanam Pokok Cili

1. Pilih jenis cili. Cili adalah salah satu tanaman yang menarik untuk ditanam, kerana mereka terdapat dalam berbagai warna, ukuran, rasa, dan pelbagai jenis rempah. Cili boleh menjadi tanaman tahunan yang ditanam semula setiap tahun.

Terdapat juga tiga jenis cili umum: manis, pedas dan hiasan. Ketiga-tiga jenis mempunyai beberapa tahap rempah, tetapi cili manis adalah yang paling lembut, hiasan mempunyai warna dan bentuk yang menarik (tetapi boleh jadi sangat panas), dan cili panas digunakan terutamanya untuk rempah dan rasanya kuat.

Cili dari hijau, kuning mentega, oren peachy, dan merah pemadam kebakaran, warna plum dan warna hitam pekat amat sesuai untuk dibuat cili kisar. Warna tidak mempunyai kaitan langsung dengan rasa atau aroma rempah setiap cili.

Cili tertentu digunakan di pelbagai kawasan di dunia untuk resipi khas; contohnya, Serrano yang digunakan dalam hidangan Mexico terutamanya, manakala lada habanero biasa digunakan di seluruh Mexico dan Amerika Latin, dan lada calcutta digunakan dalam kari Asia.

2) Cari lokasi terbaik untuk menanam. Cili adalah tanaman yang sesuai pada cuaca yang panas, dan merupakan tanaman yang paling berjaya ditanam di kawasan yang mempunyai banyak cahaya matahari. Pilih petak di kebun anda yang menerima cahaya matahari penuh atau sekurang-kurangnya menerima matahari sepanjang hari.

Sekiranya anda tinggal di kawasan padang pasir, anda mungkin memerlukan lokasi dengan sedikit teduh agar cili tidak terbakar. Sekiranya anda tinggal di kawasan yang banyak hujan, cuba cari lokasi di bawah sinar matahari penuh dengan saliran yang baik; terlalu banyak air akan menenggelamkan cili dan menyebabkannya kurang berbuah.

3) Tentukan sama ada anda akan memulakan penanaman cili awal di dalam rumah atau sebaliknya. Sekiranya anda tidak tinggal di zon penanaman cili tradisional (berhampiran khatulistiwa), maka anda mungkin berpeluang untuk menanam cili di dalam pasu bunga semasa musim sejuk, dan kemudian menanamnya di luar pada musim bunga apabila cuaca panas.

Walaupun anda boleh menanam benih anda terus ke tanah, cili anda kemungkinan besar untuk tumbuh jika anda memulakannya di dalam rumah dan menanamnya sebagai anak benih.

Anda boleh menanam cili dari biji atau bermula dari tapak semaian. Menanam anak benih adalah mudah, anda memerlukan tempoh sekurang-kurangnya 6 minggu sebelum memindahkan cili di luar rumah.

4) Ubah tanah anda. Tanah di kebun anda mungkin perlu diubah sedikit untuk menghasilkan tanaman cili yang paling besar, paling sihat, dan paling sedap. Tanah yang mempunyai saliran yang baik dan mempunyai banyak nutrien adalah paling sesuai.

Oleh itu, campurkan sedikit pasir ke dalam tanah anda untuk hasil yang lebih baik, dan masukkan ke dalam kompos beberapa minggu atau bulan sebelum penanaman. Sekiranya tanah anda mempunyai saliran yang buruk atau rata, anda boleh memperbaikinya dengan mencampurkan sedikit pasir.

Sekiranya kalium belum ada dalam jumlah yang mencukupi, maka anda akan melihat peningkatan pertumbuhan yang ketara jika anda meningkatkan jumlah kalium di dalam tanah.

Sentiasa uji tanah anda terlebih dahulu. Sekiranya tanah anda rendah kalium, maka kunjungi taman asuhan tempatan untuk memilih baja yang mempunyai banyak kalium dan sedikit nitrogen (seperti campuran 0-20-0).

Uji pH tanah anda dan tentukan apakah anda perlu membuat penyesuaian lebih lanjut; cili memerlukan tanah yang mempunyai pH neutral atau sedikit berasid 6.5 – 7PH.

Semakin awal anda dapat menyiapkan tanah anda, semakin baik cabai anda tumbuh.

Cara mengeringkan lada cili: Ambil jarum, dan utas batang cabai bersama pada beberapa benang sehingga membentuk “rantai daisy”. Gantung mereka di tempat yang panas dan pengudaraan yang baik dan biarkan mereka kering selama 4 hingga 5 minggu.

Cara membekukan lada cili: Bekukannya di dalam beg pembeku setelah dipetik, tanpa persiapan lebih lanjut. Setelah mencairkan cili, tekstur cili akan terasa lembut dan layu, tetapi jangan bimbang, rasa cilinya akan sama seperti anda baru memetiknya

SUMBER

https://www.thompson-morgan.com/how-to-grow-chilli-peppers

https://www.wikihow.com/Grow-Chillis

https://www.tropicalpermaculture.com/growing-chillies.html

Summary
Info Menarik Cili Dan Cara Menanamnya
Article Name
Info Menarik Cili Dan Cara Menanamnya
Description
Cili merangkumi pelbagai jenis lada dengan nama Capsicum Annuum. Ini termasuklah Anaheim, Ancho, Cayenne, Jalapeño, Habanero dan Lilin Pisang Panas. Tumbuhan Lada Cili boleh tumbuh di mana sahaja tetapi ia lebih cenderung untuk hidup dalam keadaan cuaca cerah dan panas.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: