Ikan Jenahak

Resepi Ikan Jenahak ini ialah salah satu resepi yang disukai oleh para penggemar ikan. Secara amnya, resepi istimewa ini tidak mengambil masa yang lama untuk disiapkan sekali gus menjadikannya sangat sesuai untuk dijadikan hidangan makan malam seisi keluarga.

Ikan Jenahak terdapat di perairan tropika dan subtropika di semua lautan. Sebilangan spesies ikan jenahak boleh membesar sehingga kira-kira satu meter. Mereka adalah ikan pemangsa dengan gigi yang tajam dan terkenal dengan gigi taring.

Ikan Jenahak mendapatkan namanya dari kecenderungan mereka untuk menjerat atau menggigit makanan dengan cepat. Sebilangan besar ikan ini dikenali sebagai “peragut” kerana mereka akan berlari dengan makanan sebelum memakannya.

Sebilangan besar “peragut” membentuk sekumpulan ikan yang besar dan berenang dekat ke dasar terumbu karang atau tanah berbatu. Beberapa spesies ikan jenahak kadang-kadang masuk ke dalam air tawar untuk mencari makanan. Ikan Jenahak biasanya memakan ikan, krustasea dan moluska, dan cumi-cumi (sotong kecil). Beberapa spesies lain juga memakan plankton.

Teknik Rahsia Untuk Membuat Ikan Jenahak Stim Lagi Sedap

  1. Ikan segar; lebih baik hidup dan berenang di tangki.
  2. Masa mengukus 8-10 minit. 8 minit untuk ikan yang lebih kecil dan 10 minit untuk ikan yang lebih besar. Gunakan pertimbangan terbaik anda, dan jangan lupa untuk mengatur penggera dapur anda.
  3. Buang “air” ikan yang keruh setelah dikukus.
  4. Gula batu. Gula batu merupakan senjata rahsia menyebabkan kicap begitu enak sehingga anda boleh makan nasi kukus biasa dengan campuran kicap.
  5. Gunakan minyak. Panaskan sedikit minyak di kuali anda dan tuangkan ke atas ikan sebelum menambah kicap.

Bahan-Bahan:

  • 1 ikan hidup, kira-kira 0.6kg atau kurang
  • Halia 2 inci (5 cm), dikupas dan dipotong menjadi jalur nipis
  • 1 batang daun bawang, potong dengan panjang 2 inci (5 cm),
  • Beberapa daun ketumbar
  • 2 sudu minyak masak
  • 1 sudu stok ikan

Bahan-Bahan (Campuran Kicap Soya):

4 sudu kicap soya

2 sudu sos ikan

2 sudu besar air

1/4 sudu teh minyak bijan

3 biji serbuk lada putih

2 sudu besar gula pasir, kisar ke dalam bentuk serbuk atau secukup rasa

Langkah-Langkah Penyediaan:

  1. Bersihkan ikan dengan betul dan keringkan. Kisar campuran kicap dalam mangkuk kecil dan ketepikan.
  2. Letakkan ikan di atas pinggan dan taburkan 1 sudu stok ikan ke atas ikan. Masukkan ikan dengan 1/2 kepingan halia yang telah dipotong.
  3. Panaskan periuk dengan air secukupnya untuk mengukus. Tunggu sehingga air mendidih. Setelah mendidih, letakkan ikan anda di dalam periuk untuk dikukus. Tutup periuk anda dengan ketat dan tetapkan penggera dapur anda selama 8 minit.
  4. Sebaik sahaja ikan selesai dikukus, pindahkan dari periuk. Buang air ikan dan halia. Letakkan baki halia di atas ikan.
  5. Panaskan kuali dengan api kecil dan tambahkan 2 sudu minyak masak, kacau hingga panas. Tuangkan minyak panas ke atas ikan kukus. Masukkan kembali loyang ke atas dapur, masukkan campuran kicap dan kacau rata. Sebaik sahaja sos menggelegak dan mendidih, tuangkan kicap ke atas ikan. Di atas dengan daun bawang dan daun ketumbar dan hidangkan ikan kukus segera dengan nasi.

Jangan lupa membuat posting di Instagram untuk mengeliurkan ramai orang.

Oh, untuk pengetahuan semua, resepi istimewa ini mengandungi 344 kalori setiap hidangan.

Selamat mencuba!

SUMBER

www.rasamalaysia.com/steamed-fish-recipe/

www.wokandskillet.com/chinese-style-oven-baked-fish/

Summary
Ikan Jenahak: Resepi Mudah Dan Enak
Article Name
Ikan Jenahak: Resepi Mudah Dan Enak
Description
Resepi Ikan Jenahak ini ialah salah satu resepi yang disukai oleh para penggemar ikan. Secara amnya, resepi istimewa ini tidak mengambil masa yang lama untuk disiapkan sekali gus menjadikannya sangat sesuai untuk dijadikan hidangan makan malam seisi keluarga.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: