hutang

Hutang baik dan buruk, kedua-duanya berbeza. Setiap kali gaji masuk, pasti hutang diutamakan dahulu. Kemudian baru berasa senang untuk guna baki gaji untuk keperluan harian.

Hal ini selalu menjadi permasalahan besar bagi peminjam .Tapi tidak semuanya hutang itu buruk, tetapi ada juga yang baik.

Definisi hutang?

Sejumlah wang yang anda pinjam dari pihak lain untuk memenuhi pelbagai keperluan atau keperluan yang sedia ada.

Apabila anda meminjam atau berhutang, akan ada perbelanjaan faedah yang mesti ditanggung di luar pokok yang anda pinjam.

Hal ini bermaksud bahawa ada perbelanjaan yang lebih besar yang harus dibayar, ketika anda berhutang daripada ketika membeli barang secara tunai.

Jika dilihat dari penjelasan di atas, ianya adalah hutang buruk dan tidak boleh dimiliki untuk memenuhi pelbagai keperluan dan keperluan yang sedia ada.

Namun, adakah semua jenis hutang itu buruk? Mari lihat penjelasan di bawah.

Cara bezakan hutang baik dan buruk?

Pakar nasihat kewangan mengatakan yang hutang itu ada dua jenis, iaitu baik dan buruk.

Baik, apabila pinjaman yang anda miliki dapat membantu menjana pendapatan atau meningkatkan nilai bersih dan status kewangan anda dalam jangka masa pendek atau panjang seperti pinjaman pelajaran, modal untuk perniagaan, pelaburan dan membeli rumah.

Manakala, ianya buruk ketika anda menggunakan wang pinjaman untuk membeli barang yang nilainya akan terus menurun dengan memberi impak negatif kepada status kewangan anda pada masa hadapan dan juga mungkin boleh meningkatkan kos sara hidup.

Dengan kata lain ianya buruk sekiranya tidak memberikan nilai dan menjana pendapatan untuk anda.

Secara ringkas, rajah dibawah menunjukkan perbezaan ciri-ciri yang baik dan yang buruk.

Hutang baikHutang buruk
Digunakan sebagai pelaburan masa depanTidak digunakan sebagai pelaburan masa depan
Digunakan untuk membiayai perkara yang akan meningkat nilainyaDigunakan untuk membiayai perkara yang menurun nilainya
Kadar faedah yang rendahKadar faedah yang tinggi
Contoh:
pinjaman pelajaran,  modal untuk perniagaan, membeli rumah.
Contoh:
hutang kad kredit Pinjaman kereta  
ciri-ciri hutang baik dan hutang buruk

Contoh hutang baik dan buruk

Antara contoh yang baik adalah pinjaman pelajaran, model untuk perniagaan dan pinjaman untuk membeli rumah.

Pinjaman pelajaran

Pinjaman pelajaran adalah salah satu perkara baik biasanya digunakan oleh pelajar untuk membayar yuran pendidikan. Walaubagaimanapun, kos pembiayaan pelajaran semakin meningkat baru-baru ini menyebabkan  graduan universiti, kolej dan teknik cenderung memenuhi syarat untuk pekerjaan dengan gaji tinggi.  

Terdapat beberapa sebab pinjaman pelajaran adalah baik yang ideal:

  • Sebilangan pinjaman persekutuan mungkin disubsidi
  • Pinjaman pelajar pada umumnya mempunyai kadar faedah yang lebih rendah
  • Faedah itu boleh ditolak cukai
  • Sebilangan besar datang dengan pelbagai rancangan pembayaran balik

Agar pinjaman ini tidak berubah menjadi perkara buruk, bersegeralah melakukan pembayaran secepat mungkin. Semakin banyak anda membayar, semakin sedikit risiko yang anda alami untuk ketinggalan.

Modal untuk perniagaan

Perniagaan sendiri adalah salah satu langkah terbaik dalam pelaburan demi masa hadapan anda. Sekiranya perniagaan anda berjaya dan dapat memberi impak positif pada status kewangan dilihat sebagai perkara baik.

Untuk memulakan perniagaan, ia memerlukan kos tinggi dan menyebabkan anda untuk menggunakan simpanan dan mengambil pinjaman untuk membayar produk peralatan, ruang pejabat, pemasaran dan cukai.

Namun, jika anda pintar dan berkemahiran dalam mengendalikan perniagaan dan pengurusan wang, pasti hutang anda dapat dilunaskan segera. Dengan usaha keras anda, perniagaan anda akan berubah menjadi salah satu aset yang paling menguntungkan.

Pinjaman untuk Membeli rumah

Membeli rumah juga salah satu perkara baik. Rumah dapat mengekalkan dan menambah nilai aset daripada masa ke masa. Anda hanya perlu mempersiapkan diri untuk tinggal di rumah tanpa penat lelah untuk mengeluarkan wang yang banyak untuk membina rumah.

Biasanya,kadar faedah pinjaman untuk pembelian rumah boleh dikurangkan dengan cukai yang lebih rendah. Sekiranya, nilai rumah anda bertambah mengikut masa, maka kaedah faedah pembayaran semula anda mampu untuk bayar kembali. Walaubagaimanapun, untuk mengelakkan penyusutan nilai, anda harus sentiasa dan bersegera melakukan pembayaran untuk memastikan status kewangan anda sentiasa positif kehendaknya.

Antara contoh hutang buruk adalah kad kredit dan pinjaman kereta.

Kad kredit

Kad kredit adalah salah satu perkara buruk biasa digunakan. Kad kredit dikeluarkan oleh pemberi pinjaman dan membolehkan anda melakukan pembelian secara kredit. Kad-kad ini boleh didapati dengan kadar faedah yang tinggi (selalunya dengan kadar lebih dari 20%) dan mudah dan cepat digunakan.

hutang baik dan buruk

Tambahan pula, Kad kredit adalah salah satu kaedah terpantas untuk mendapatkan kredit, terutamanya jika anda tidak memilikinya. Kurang Disiplin dan penggunaan strategik menyebabkan kad kredit anda menjadi salah satu alat kredit terbesar di gudang senjata anda.

Pinjaman kereta

Susut nilai ini menghapuskan semua pembayaran faedah yang anda perlu tanggung sepanjang tempoh penamatan pinjaman automatik . Untuk mengelakkan berbelanja lebih dari yang diperlukan, bayar nilai muka sebanyak mungkin . Bayaran pendahuluan yang besar dapat menurunkan kadar faedah pinjaman anda.

Membeli kereta adalah pembelian yang memberi manfaat kepada pengguna, tetapi pinjaman secara automatik dianggap hutang buruk. Hal ini berpunca daripada nilai kereta menyusut dari masa ke masa, jadi penting untuk mengetahui waktu sesuai untuk menjual atau bertukar kereta anda. Susut nilai kereta anda disebabkan oleh perubahan dalam:

  • ‘Mileage’
  • Bilangan pemilik
  • Sejarah perkhidmatan
  • Ekonomi minyak
  • Tempoh jaminan
  • Perubahan umum keadaan

Adakah anda memilih hutang yang betul dan tepat?

Membiasakan diri dengan mengambil hutang baik dan menjauhi hutang buruk memerlukan latihan dan perubahan mental anda. Cara ini merupakan idea terbaik untuk melunaskan hutang buruk anda terlebih dahulu kerana ia mungkin memerlukan kos dan faedah yang lebih tinggi daripada hutang baik anda dan mempunyai nilai rendah.

Anda harus melunaskan kad kredit dan pinjaman automatik sebelum menangani pinjaman pembelian rumah atau pinjaman pelajaran,

Hutang yang baik diperoleh dengan memberi keputusan yang bijak tentang masa depan anda, bukan dengan tujuan untuk memiliki hutang yang baik. Sebagai contoh, anda mungkin memberi keputusan untuk mendapatkan segulung  ijazah anda untuk meningkatkan potensi pendapatan anda.

Dengan mengeluarkan idea untuk menggunakan dan mengeluarkan pinjaman pelajar, jika anda tidak mempunyai cara lain untuk membiayai pendidikan anda, boleh menjadi alasan yang sah untuk mengambil hutang tambahan.

Menurut kajian, cara paling berkesan untuk melunaskan hutang terutama hutang kad kredit anda adalah dengan fokus membayar satu hutang pada satu masa sambil melakukan pembayaran minimum pada akaun lain. Semasa anda melunaskan akaun, anda menggunakan pembayaran sekali gus untuk hutang berikutnya dalam senarai anda.

Kesimpulannya, anda perlu mengambil tahu jenis dan tujuan hutang yang anda tanggung demi kebahagiaan masa hadapan anda. Hutang baik dapat membantu anda untuk meningkatkan simpanan tabung, membina kekayaan, dan membantu anda untuk berasa bebas berbelanja tanpa had tanpa memikirkan hutang buruk yang akan anda bayar. Jadi, bijakkah anda? cuba tanya diri sendiri.jawapan ada dengan anda.

SUMBER:

https://www.cnbc.com/2020/07/20/good-debt-vs-bad-debt-why-what-youve-been-told-is-probably-wrong.html

https://credit.org/blog/good-debt-vs-bad-debt/https://hbr.org/2016/12/research-the-best-strategy-for-paying-off-credit-card-debt

https://hbr.org/2016/12/research-the-best-strategy-for-paying-off-credit-card-debt

Summary
Hutang Baik dan Buruk, apa beza kedua-duanya?
Article Name
Hutang Baik dan Buruk, apa beza kedua-duanya?
Description
Hutang baik dan buruk, kedua-duanya berbeza.Setiap kali gaji masuk , pasti hutang diutamakan dahulu. Kemudian baru berasa senang untuk guna baki gaji untuk keperluan harian.
Author
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: