penuaan
Jika tubuh badan adalah seperti mesin, maka mengapakah kita tidak hidup selama-lamanya? Terdapat banyak teori penuaan, dan teori yang diprogramkan membantu penuaan menjelaskan mengapa kematian adalah bahagian yang tidak dapat dielakkan sebagai manusia.

Jika tubuh badan adalah seperti mesin, maka mengapakah kita tidak hidup selama-lamanya? Terdapat banyak teori penuaan, dan teori yang diprogramkan membantu penuaan menjelaskan mengapa kematian adalah bahagian yang tidak dapat dielakkan sebagai manusia.

Teori tersebut yang diprogramkan menegaskan bahawa penuaan adalah bahagian penting dan bawaan dari manusia dan penuaan yang diprogramkan ke dalam sistem tubuh kita. Jika tidak, kita akan hidup selama-lamanya. Tiga sistem utama yang berkaitan dengan penuaan adalah sistem endokrin (hormon), sistem imun, dan gen kita. Sistem ini berubah dari semasa ke semasa, dan perubahan ini menyebabkan simptom dan tanda-tanda penuaan.

 

Tubuh Badan Bukanlah Mesin

Untuk memahami konsep ini, adalah penting untuk mengenali bahawa tubuh sebenarnya bukan mesin. Walaupun kita suka membandingkan tubuh manusia ke mesin, ini bukan perbandingan yang sangat baik. Tidak seperti mesin, yang hanya mempunyai bahagian yang dibina dengannya, tubuh manusia terus membaiki dan menggantikan sel. Percaya atau tidak, setiap tujuh tahun, 90 peratus sel-sel dalam badan anda adalah yang baharu. Tubuh manusia adalah sistem yang luar biasa, terbuka dan dinamik, sebab itulah ia menua, tidak seperti mesin.

 

Penuaan Adalah Mengenai Evolusi

Secara teknikal, tidak ada alasan untuk tubuh manusia “haus,” selagi ia boleh membaiki dan membaharui dirinya. Oleh itu, sesuatu yang lain daripada masa mesti memainkan peranan yang menyebabkan kesan penuaan yang tidak dapat dielakkan. Teori yang diprogram ini menegaskan bahawa penuaan dan kematian adalah sebahagian daripada evolusi yang diperlukan, bukannya biologi. Jika spesies tidak mempunyai keupayaan genetik untuk penuaan dan kematian, maka ia tidak akan dipaksa untuk meniru untuk bertahan. Individu dalam spesies akan terus hidup sehingga iklim atau perubahan lain menghapuskan semuanya. Perkara utama di sini ialah jika individu biologi hidup selama-lamanya, evolusi tidak akan wujud.

 

Penuaan Telah Diprogramkan

Oleh kerana teori ini adalah mengenai evolusi dan bukan biologi, ia mestilah wujud dalam organisma dan bukan sekadar hasil dari faktor persekitaran atau penyakit. Ini bermakna penuaan dan kematian, menurut teori ini, bukanlah akibat daripada haus dan lusuh atau pendedahan, tetapi diprogramkan, semulajadi dan merupakan sebahagian daripada genetik. Ringkasnya, kita secara genetik diprogramkan untuk menua dan mati.

 

Bukti Menyokong Teori

Bukti yang menyokong teori ini adalah bahawa tidak terdapat banyak variasi jangka hayat dalam spesies. Gajah mati pada umur sekitar 70 tahun, monyet labah-labah mati pada usia sekitar 25 tahun, dan manusia mati pada usia 80 tahun, secara purata. Sesetengah perubahan boleh dibuat berdasarkan pemakanan, rawatan perubatan, dan faktor demografi yang lain, tetapi jangka hayat keseluruhan dalam spesies adalah agak malar. Teori yang diprogram menegaskan bahawa jika penuaan disebabkan oleh haus dan lusuh, akan ada variasi jangka hayat dalam setiap spesies.

Yang mengatakan, penuaan dan kematian tidak dapat dielakkan, tetapi ada perkara yang boleh anda lakukan untuk meningkatkan peluang anda menjalani kehidupan yang panjang dan sihat.

SUMBER

https://www.webmd.com/mental-health/news/20181220/just-6-months-of-walking-may-boost-aging-brains#1

https://www.healthline.com/nutrition/nutritional-needs-and-aging

https://www.mayoclinic.org/healthy-lifestyle/healthy-aging/basics/healthy-aging-over-50/hlv-20049407

https://www.medicalnewstoday.com/articles/307383

Summary
Teori Penuaan yang Diprogramkan
Article Name
Teori Penuaan yang Diprogramkan
Description
Baca mengenai teori penuaan, yang menjelaskan proses penuaan serta mengapa kematian adalah bahagian yang tidak dapat dielakkan sebagai manusia.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: