fat burner

Fat burner atau pembakar lemak dapat dilihat secara meluas sekarang dan ia bukan tanpa sebab. Dengan berat badan berbilion orang yang pantas meningkat ke tahap obesiti, semua orang mencari jalan yang cepat untuk menurunkan lemak dan berat mereka.

Pembakar lemak adalah makanan tambahan atau bahan yang  didakwa  mampu membakar lemak berlebihan, meningkatkan metabolisme lemak atau kegunaan tenaga, mengurangkan penyerapan lemak, meningkatkan penurunan berat badan, meningkatkan pengoksidaan lemak semasa bersenam, atau  mendakwa mampu membuat penyesuaian bagi mendorong lemak metabolisme buat jangka masa panjang . Selalunya, makanan tambahan ini mengandungi beberapa ramuan, masing-masing dengan mekanisme tindakannya yang tersendiri dan sering dikatakan bahawa gabungan bahan-bahan ini dapat memberi kesan tambahan.

Senarai makanan tambahan atau pembakar lemak yang didakwa meningkatkan metabolisme lemak adalah panjang; suplemen yang paling popular ialah L-carnitine, asid linoleik konjugasi (CLA), forskolin, chromium, Yohimbe, Glucomannon dan Raspberry Ketones untuk beberapa nama sahaja. Tetapi banyak yang tidak berkesan atau  mungkin membahayakan. Tetapi sebilangan fat burner ini adalah organik. Ini termasuk kafein, teh hijau dan yohimbine. 

Beberapa fat burner semula jadi dan fungsinya adalah:

  • Kafein – Kafein membantu anda membakar lemak badan dengan meningkatkan metabolisme dan juga membantu badan anda membakar lemak dan menukarkannya sebagai tenaga.
  • Ekstrak Teh Hijau- Ekstrak Teh Hijau memberikan anda semua khasiat teh hijau dalam serbuk / kapsul. Ekstrak mengandungi kafein dan polifenol epigallocatechin gallate (EGCG), kedua-duanya membantu anda membakar lemak.
  • Serbuk protein – Serbuk protein dapat meningkatkan metabolisme anda  dan membantu membakar lemak dan mengurangkan selera makan anda.
  • Soluble Fiber – Tambahan Soluble Fiber akan mengurangkan selera makan anda dan mendorong pembakaran lemak sambil menyekat penyerapan kalori  makanan.
  • Yohimbine- Ini akan memastikan tahap adrenalin anda tinggi dan menyekat reseptor yang biasanya menyekat badan anda daripada membakar lemak. Berhati-hatilah dengan kesan sampingan yang mungkin menyakitkan.

Tubuh anda secara semulajadinya dapat membakar lemak melalui diet dan senaman. Menggunakan makanan tambahan atau fat burner boleh mengganggu metabolisme atau kesihatan anda secara keseluruhan. Pembakar lemak menggabungkan bahan untuk meningkatkan metabolisme dan memberi anda tenaga, tetapi kebanyakan bahan yang digunakan tidak  diawasi oleh FDA dan boleh membahayakan kesihatan anda.

Apakah Kesan Sampingan Pembakar Lemak?

  • Kebimbangan – pembakar lemak diketahui dapat meningkatkan hormon stres (kortisol) yang mempengaruhi tahap kegelisahan anda.
  • Kurang tidur- Rangsangan yang terdapat dalam fat burner dapat mengubah corak tidur anda dan juga meningkatkan degupan jantung anda, yang menyebabkan pencegahan tidur.
  • Peningkatan tekanan darah – Hasil metabolisme yang dipercepatkan  akan menyebabkan jantung anda mengepam lebih cepat daripada yang seharusnya dan akan meningkatkan tekanan darah anda.
  • Perubahan tingkah laku- Pengguna pembakar lemak ramai mengalami perubahan dalam tingkah laku seperti kerengsaan, perubahan mood, keagresifan, dan kegelisahan.
  • Masalah perut – fat burner boleh menyebabkan masalah perut seperti cirit-birit, sembelit, dan masalah lain dengan pergerakan usus.
  • Kematian – Terdapat kematian yang berkaitan dengan pengambilan makanan tambahan pembakar lemak. Lakukan kajian  yang sepenuhnya sebelum menggunakannya.

Menggunakan terlalu banyak “pembakar lemak” semula jadi, terutama makanan tambahan, boleh menyebabkan kegagalan hati.

Walau bagaimanapun, fat burner boleh dimakan jika dilakukan dengan cara yang betul.

Pemikiran Yang Betul Apabila Mengambil Fat Burner

Katakanlah diet anda adalah 70% hingga 80%, manakala  senaman anda adalah 10% hingga 20% dan pembakar lemak boleh menjadi 10% yang terakhir, senjata terakhir yang digunakan untuk membantu semua kegigihan dan kerja keras anda untuk memaksimumkan jumlah kehilangan lemak yang dicapai oleh badan. Pentingnya, pembakar lemak tidak berfungsi dengan baik apabila ia digunakan dengan tidak betul dan hasil paling teruk, ia mampu membahayakan anda. ini kerana orang tidak mengambil kira empat konsep asas berikut untuk menggunakan fat burner dengan berkesan untuk menurunkan berat badan.

Salah satu kesalahan terbesar yang dilakukan oleh ramai orang adalah dengan berfikir bahawa mereka hanya perlu mengambil suplemen sokongan penurunan berat badan sahaja dan hasil penurunan berat badan akan menjadi hasil mereka. Mereka berpendapat bahawa fat burner adalah penyelesaian ajaib yang mereka cari. Kita sering mendengar soalan “betulkah  ia berfungsi?” sudah mengetahui bahawa orang yang menanyakan soalan tersebut mengenai jangkaan produk itu tidak realistik. Sekiranya anda menurunkan berat badan terlalu cepat, sama ada menggunakan fat burner atau tidak, anda boleh kehilangan jisim otot tanpa lemak yang akan menjadikan anda lebih lemah.

Fat burner dapat membantu meningkatkan kehilangan lemak, tetapi mereka hanya akan berfungsi jika diet anda yang tepat. Fat burner berfungsi dengan pelbagai cara. Mereka dapat meningkatkan tenaga, membantu mengurangkan selera makan, meningkatkan lemak yang akan digunakan untuk tenaga, bahkan juga meningkatkan metabolisme dan suhu teras anda sehingga anda membakar lebih banyak kalori sepanjang hari. Tetapi yang lebih penting adalah untuk berpegang pada diet sihat dan terhad kalori kerana ia adalah 80 persen pertempuran anda. Selebihnya adalah senaman, masa, dan anda boleh mendapatkan pertolongan tambahan 10% daripada makanan tambahan lemak. 

SUMBER:

www.phd.com/perform-smart/fat-burners-101/

killcliff.com/blogs/hpc/are-fat-burners-worth-the-risk

www.healthline.com/health/do-fat-burners-work#precautions

KREDIT GAMBAR:

https://www.fitbod.me/blog/how-do-fat-burners-work

https://olimpsport.com/eu/fat-burners-natural-aid-in-the-weight-losing-process

https://www.123rf.com/photo_117005190_weight-loss-medical-therapy-diabetes-prevention.html?downloaded=1

Tagged: