Doa Selepas Solat

Doa selepas solat bukan hanya memberi kekuatan, tetapi juga memberi harapan dan tempat mencurahkan hati anda kepada Allah yang Maha Kuasa dalam apa jua keadaan. Sesungguhnya, doa juga merupakan tempat di mana manusia kembali setelah seharian bekerja keras.

Masyarakat perlu maklum bahawa tidak ada satu bahagian tertentu dari solat ketika doa harus dikerjakan, melainkan ada beberapa bahagian solat di mana para ulama telah menyatakan bahawa Rasulullah SAW memberikan doa, dari takbir pembukaan hingga tasleem akhir.

 Adalah juga sunnah untuk membuat doa setelah solat dan ada beberapa doa yang akan kita sebutkan di artikel ini yang boleh dijadikan amalan selepas solat. Harus diingat bahawa petunjuk yang terbaik adalah petunjuk Nabi Muhammad dan sebaik-baik doa adalah yang sesuai dengan sunnah Nabi. Kata-kata Rasulullah adalah kata yang terbaik, kerana baginda adalah yang paling berpengetahuan dari semua orang mengenai bahasa Arab, dan yang paling fasih dalam pertuturan.

Allah membolehkannya mengungkapkan makna yang paling mendalam dalam beberapa perkataan, yang disebut sebagai ringkasnya ucapan. Terdapat beberapa doa selepas solat yang telah dikompilasikan untuk anda jadikan sebagai amalan di masa hadapan:

Doa Untuk Kedua Ibu Bapa

Wahai Tuhan kami, berilah ampun bagiku dan kedua ibu bapaku serta bagi orang-orang yang beriman, pada masa berlakunya hitungan amal dan pembalasan.

Doa Memohon Pengakhiran Yang Baik

Ya Allah, akhirilah hidup kami dengan husnul-khatimah (kesudahan yang baik), dan jangan Engkau akhiri hidup kami dengan su’ul khatimah (kesudahan yang buruk).

Doa Mohon Kehidupan Baik di Dunia dan Akhirat

Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan dunia dan kebaikan di akhirat dan peliharalah kami dari azab neraka.

Doa Mohon Dihindari Sifat Buruk dan Kepayahan

Ya Allah, kami berlindung dengan Mu dari kerisauan dan kesedihan, kami berlindung dengan Mu dari sifat lemah dan malas, kami berlindung dengan Mu dari sifat penakut dan bakhil, kami berlindung dengan Mu dari bebanan hutang dan penindasan orang.

Doa Memohon Sentiasa Mendapat Hidayah, Rahmat dan Kekal Sebagai Seorang Islam

Wahai Tuhan kami, janganlah Engkau memesongkan hati kami sesudah Engkau beri petunjuk kepada kami. Dan kurniakanlah kepada kami rahmat dari sisi Mu. Sesungguhnya Engkau jualah Tuhan yang melimpah-limpah pemberianNya.

Doa Mohon Kesejahteraan Dunia dan Akhirat

Ya Allah, Tuhan kami, sesungguhnya kami memohon kepadaMu keselamatan pada agama, kesihatan jasad, ditambahkan ilmu pengetahuan, keberkatan rezeki, taubat sebelum mati, rahmat ketika mati dan keampuan setelah mati.

Pembuka Segala Doa

Dengan nama Allah yang Maha Pengasih lagi Maha Penyayang. Segala puji bagi Allah Tuhan pentadbir seluruh alam. Rahmat dan sejahtera ke atas penghulu kami Nabi Muhammad serta ke atas keluarga baginda dan para sahabat baginda.

Semoga kandungan dalam artikel ini mampu memberi manfaat kepada anda semua. In shaa Allah.

SUMBER

https://www.islamicity.org/8536/the-proper-way-to-make-dua/

https://www.pesonapengantin.my/koleksi-doa-doa-yang-boleh-diamalkan-selepas-solat-fardhu/

Summary
Doa Selepas Solat: Jadikan Tabiat Amalan Harian
Article Name
Doa Selepas Solat: Jadikan Tabiat Amalan Harian
Description
Doa selepas solat bukan hanya memberi kekuatan, tetapi juga memberi harapan dan tempat mencurahkan hati anda kepada Allah yang Maha Kuasa dalam apa jua keadaan. Sesungguhnya, doa juga merupakan tempat di mana manusia kembali setelah seharian bekerja keras.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: