Doa Nabi Yunus

Doa Nabi Yunus umumnya memiliki banyak keistimewaan yang tersendiri. Baik untuk diamalkan secara harian, berkatnya doa ini adalah untuk memohon agar Allah swt sentiasa melindungi diri kita daripada bala yang tidak terduga.

Apa itu doa Nabi Yunus?

Nabi Yunus telah menghadapi ujian yang berat iaitu telah ditelan ikan paus. Nabi Yunus tidak henti-henti memanjatkan doa kepada Allah SWT selama berada di dalam perut ikan paus agar Allah meyelamatkannya dari perut ikan paus. Doa inilah yang dikenali sebagai doa Nabi Yunus atau Dzun Nuun.

Doanya berbunyi sebagai berikut,

لَا إِلَٰهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ

“Lailaha illa Anta subhanaka inni kuntu minadhdhalimin.”

Yang bermaksud,

“Tidak ada Tuhan selain Engkau. Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk orang-orang yang zalim.” 

Nabi Yunus meminta pengampunan kepada Allah selama 40 hari berturut-turut di dalam perut ikan paus, sehingga terbukalah peluang kepada Nabi Yunus untuk keluar daripada perut ikan paus tersebut.

Nabi Yunus pun menyedari bahawa keselamatannya adalah berkat daripada Allah SWT yang memberi pengampunan kepadanya dan kesempatan kepadanya untuk kembali lagi kepada Kaum Niwana.

Keajaiban itu terdapat dalam Surat As-Saffat Ayat 143-144 yang maksud dari ayat tersebut ialah:

“Maka sekiranya dia tidak termasuk orang yang banyak berzikir (bertasbih) kepada Allah, nescaya dia akan tetap tinggal di perut (ikan itu) sampai hari kebangkitan,” firman Allah surat As-Saffat ayat 143-144.

Nabi Yunus kembali kepada kaumnya di Niwana setelah selamat keluar daripada perut ikan paus. Ketika sampai di negeri Niwana, dia menyaksikan bekas-bekas badai memporak-perandakan negeri.

Akan tetapi, di sebalik semua kejadian yang berlaku Nabi Yunus menyaksikan ketulusan orang-orang, terutama kaum wanita dan anak-anak yang mendatanginya. Mereka mengikuti petunjuk Nabi Yunus untuk kembali melanjutkan hidup yang sesuai dengan perintah Allah SWT.

Keistimewaan

Doa Nabi Yunus merupakan pengakuan seorang hamba terhadap kekuatan Allah SWT sebagai Tuhan yang Maha Esa serta pengakuan manusia atas dosa-dosa yang dilakukan. Di dalam doa tersebut, terdapat tiga keistimewaan antaranya adalah:

  • Pengakuan tauhid, percaya akan keagungan Allah SWT
  • Pengakuan atas dosa yang dilakukan
  • Permohonan ampun kepada Allah SWT

Keistimewaan ini membuatkan ia turut diabadikan dalam ayat Al Quran.

وَذَا النُّونِ إِذْ ذَهَبَ مُغَاضِبًا فَظَنَّ أَنْ لَنْ نَقْدِرَ عَلَيْهِ فَنَادَى فِي الظُّلُمَاتِ أَنْ لَا إِلَهَ إِلَّا أَنْتَ سُبْحَانَكَ إِنِّي كُنْتُ مِنَ الظَّالِمِينَ (87

فَاسْتَجَبْنَا لَهُ وَنَجَّيْنَاهُ مِنَ الْغَمِّ وَكَذَلِكَ نُنْجِي الْمُؤْمِنِينَ (88

Ertinya:

“Dan (ingatlah kisah) Dzun Nun (Yunus), ketika ia pergi dalam keadaan marah, lalu ia menyangka bahwa Kami tidak akan mempersempitnya (menyulitkannya), maka ia menyeru dalam keadaan yang sangat gelap: “Bahwa tidak ada sesembahan yang berhak disembah selain Engkau. Maha suci Engkau, sesungguhnya aku adalah Termasuk orang-orang yang zalim.” Maka Kami telah memperkenankan doanya dan menyelamatkannya dari pada kedukaan dan demikianlah Kami selamatkan orang-orang yang beriman.” (QS. Al Anbiya’: 87-88)

Manfaat

Banyak ulama mengamalkan Doa Nabi Yunus kerana doa ini memiliki berbagai manfaat. Syekh Sayyid Muhammad bin al-Alawy al-Maliky al-Hasani dalam kitab Abwab al-Faraj mengungkapkan para ulama dan wali ada yang membacanya 40 kali setelah solat subuh tanpa dan tidak pernah meninggalkannya sama sekali. Ada juga yang membaca 1000 kali setiap hari.

1. Keinginan Dikabulkan Allah SWT

Seperti kisah Nabi Yunus, seseorang muslimin atau muslimat yang memanjatkan doa ini nescaya akan dikabulkan keinginannya oleh Allah SWT.

Rasulullah SAW bersabda:

“Doa Dzun Nuun (Nabi Yunus) ketika ia berdoa dalam perut ikan paus adalah: “Laa ilaaha illaa anta, subhaanaka, innii kuntu minadz dzaalimiin”. (Artinya: Tidak ada Tuhan yang berhak disembah kecuali Engkau (ya Allah), Maha Suci Engkau, sesungguhnya aku adalah termasuk di antara orang-orang yang berbuat zalim/aniaya). Sesungguhnya tidaklah seorang muslim berdoa dengannya dalam suatu masalah, melainkan Allah kabulkan baginya.” (H.R. At-Tirmidzi).

Menurut hadis yang diriwayatkan oleh al-Imam Ahmad, Rasulullah ﷺ berpesan bahawa sesiapa yang berdoa dengan doa Nabi Yunus ini, maka Allah akan memperkenankan doa mereka. Sabda Rasulullah:

فإنه لم يدع بها مسلم ربه في شيء قط إلا استجاب له

“Sesungguhnya tidak ada muslim yang berdoa dengannya untuk apa saja (hajatnya), melainkan akan dimakbulkan Allah doanya itu.” (HR Ahmad, dinilai Sahih oleh Ahmad Syakir)

2.  Mendapat Kempunan Daripada Allah SWT

Doa Nabi Yunus berisi taubat dan permohonan keampunan kepada Allah SWT atas semua dosa-dosa yang pernah dilakukan. Dengan membaca doa ini, nescaya Allah akan menerima taubat umat Muslim, selama itu dilakukan dengan bersungguh-sungguh.

3. Mendapat Pahala Orang Yang Mati Syahid

Dalam riwayat al-Hakim dari Sa’ad bin Abi Waqash disebutkan bahawa apabila seseorang membaca doa ini 40 kali ketika sakit, lalu kemudian meninggal dunia, maka ia akan mendapat pahala seperti orang yang mati syahid.

SUMBER

https://www.popbela.com/career/inspiration/ulfa-luthfia-hidayatty/manfaat-membaca-doa-nabi-yunus/5

https://kumparan.com/berita-hari-ini/bacaan-doa-nabi-yunus-bisa-mengabulkan-hajat-hingga-mendapat-pahala-syahid-1uyWdQP02OI/full

https://www.mywilayah.com/2020/10/hebatnya-doa-nabi-yunus.html

https://www.suara.com/news/2020/12/23/105530/kisah-nabi-yunus-selamat-dari-ikan-paus?page=all

https://www.muslimink.com/islam/faith/tafsir-of-dua-of-prophet-yunus/

Summary
Doa Nabi Yunus Dan Keistimewaannya
Article Name
Doa Nabi Yunus Dan Keistimewaannya
Description
Doa Nabi Yunus umumnya memiliki banyak keistimewaan yang tersendiri. Baik untuk diamalkan secara harian, berkatnya doa ini adalah untuk memohon agar Allah swt sentiasa melindungi diri kita daripada bala yang tidak terduga.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: