doa khatam quran

Sudah menjadi satu lumrah untuk kita melipat gandakan amalan sunat di bulan Ramadhan termasuklah membanyakkan mengaji dan berzikir. Pejam celik, sudah tiba ke helaian terakhir Al-Quran.

Setiap kali khatam Al-quran sudah semestinya perlu diikut serta dengan doa khatam Al-quran. Untuk pengetahuan umur, terdapat variasi doa yang baik dikongsikan oleh para ulamak mahupun yang tertulis di dalam al-quran sendiri.

Luangkan sedikit masa anda untuk sama sama memahami dan menulusuri maksud doa khatam Al-quran yang pasti berguna dalam hidup anda.

Kepentingan Membaca & Khatam Al-Quran

Seperti semua yang dianjurkan oleh Allah SWT, pasti ada banyak kebaikan dan kebaikan yang menyertai aktiviti ini. Segala yang diperintahkan oleh Allah SWT pasti ada kebaikannya. Sama juga dengan membaca Al-Quran.

Ia adalah amalan yang disukai oleh Allah SWT

Ibnu Abbas RA meriwayatkan bahawa pada suatu hari, ada seorang sahabat yang bertanya kepada Rasulullah. “Ya Rasulullah, apakah perbuatan yang paling disukai oleh Allah?” Dia menjawab, “Al-hal wal murtahal.” Orang ini bertanya lagi, “Apa itu al-hal wal murtahal, wahai Rasulullah?”

Dia menjawab, “Mereka yang membaca Al-Quran dari awal hingga akhir. Setiap kali dia selesai, dia mengulanginya lagi dari awal.” (HR Tirmidhi)

Mendapat syafaat pada hari kiamat.

Dari Abu Amamah ra, saya mendengar Rasulullah. berkata, “Bacalah Al-Qur’an, kerana sesungguhnya ia akan menjadi perantara bagi pembacanya pada Hari Kebangkitan.” (HR. Muslim)

Bersama dengan para malaikat

Dari Aisyah ra, berkata; bahawa Rasulullah. bersabda, “Seseorang yang membaca Al-Quran dan dia mahir membacanya, maka suatu hari dia akan bersama para malaikat yang mulia dan taat kepada Allah.” (Diriwayatkan oleh Bukhari Muslim)

Allah memberikan dua ganjaran bagi mereka yang masih gagap membaca Al-Quran.

“Dan orang yang membaca Al-Qur’an, sementara dia masih tergagap-gagap dan kesulitan membacanya, dia akan mendapat dua pahala.” (Diriwayatkan oleh Bukhari Muslim) Dia diangkat oleh Tuhan. Dari Umar bin Khatab ra. Rasulullah saw. bersabda, “Sesungguhnya Allah akan menaikkan taraf umat dengan kitab ini (Al-Qur’an), dengan cara yang Allah juga akan menurunkan orang lain.” (HR. Muslim)

Mendapat kedamaian dan malaikat ada di antara mereka.

Dari Abu Hurairah ra. Rasulullah saw. berkata, “Bukanlah orang-orang yang berkumpul di salah satu rumah Allah untuk membaca ayat-ayat suci Al-Qur’an dan mempelajarinya, kecuali ketenangan yang akan menimpa mereka, akan mengelilingi diri mereka dengan belas kasihan, akan dikelilingi oleh malaikat , dan akan dikelilingi oleh malaikat. Allah juga akan menyebut (memuji) mereka di hadapan makhluk yang dekat dengan-Nya. ” (HR. Muslim)

Tatacara Khatam AL-Quran

1. Bacalah tawasul kepada Rasulullah, keluarga dan para sahabat serta para nabi, ulama, dan ahli kubur sebelumnya.

2. Baca 22 surah terakhir dalam al-Quran secara berurutan, bermula dari ad-Duha, al-Insyirah, at-Tin, al-Alaq, al-Qadr, dan seterusnya hingga an-Nas. Bacaan kemudian dilanjutkan kembali ke surah pertama (al-Fatihah), kemudian al-Baqarah (ayat 1-5), dan seterusnya mengikuti susunan umum bacaan tahlil.

  • Surah Ad-Duha (Waktu Matahari Sepenggalahan Naik (Dhuha)
  • Surah Al-Insyirah (Melapangkan)
  • Surah At-Tin (Buah Tin)
  • Surah Al-‘Alaq (Segumpal Darah)
  • Surah Al-Qadr (Kemuliaan)
  • Surah Al-Bayyinah (Pembuktian)
  • Surah Az-Zalzalah (Kegoncangan)
  • Surah Al-‘Adiyat (Berlari Kencang)
  • Surah Al-Qari’ah (Hari Kiamat)
  • Surah At-Takasur (Bermegah-megahan)
  • Surah Al-‘Asr (Masa)
  • Surah Al-Humazah (Pengumpat)
  • Surah Al-Fil (Gajah)
  • Surah Quraisy (Suku Quraisy)
  • Surah Al-Ma’un (Barang-barang yang Berguna)
  • Surah Al-Kausar (Nikmat yang Berlimpah)
  • Surah Al-Kafirun (Orang-orang Kafir)
  • Surah An-Nasr (Pertolongan)
  • Surah Al-Lahab (Gejolak Api)
  • Surah Al-Ikhlas (Ikhlas)
  • Surah Al-Falaq (Waktu Subuh)
  • Surah An-Nas (Umat Manusia)

3. Membaca Surah Al Fatihah

بِسۡمِ اللهِ الرَّحۡمٰنِ الرَّحِيۡمِ ﴿1:1﴾ اَلۡحَمۡدُ لِلّٰهِ رَبِّ الۡعٰلَمِيۡنَۙ‏ ﴿1:2﴾ الرَّحۡمٰنِ الرَّحِيۡمِۙ‏ ﴿1:3﴾ مٰلِكِ يَوۡمِ الدِّيۡنِؕ‏ ﴿1:4﴾ اِيَّاكَ نَعۡبُدُ وَاِيَّاكَ نَسۡتَعِيۡنُؕ‏ ﴿1:5﴾ اِهۡدِنَا الصِّرَاطَ الۡمُسۡتَقِيۡمَۙ‏ ﴿1:6﴾ صِرَاطَ الَّذِيۡنَ اَنۡعَمۡتَ عَلَيۡهِمۡ ۙ‏ غَيۡرِ الۡمَغۡضُوۡبِ عَلَيۡهِمۡ وَلَا الضَّآلِّيۡنَ‏ ﴿1:7﴾

Terjemahannya:

1. Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

2. Segala puji-pujian bagi Allah, Tuhan semesta alam.

3. Maha Pemurah lagi Maha Penyayang.

4. Yang menguasai hari pembalasan.

5. Hanya Engkaulah yang kami sembah dan hanya kepada Engkaulah kami memohon pertolongan.

6. Tunjukilah kepada kami jalan yang lurus.

7. (Iaitu) jalan orang-orang yang telah Engkau anugerahkan nikmat kepada mereka, bukan (jalan) mereka yang dimurkai dan bukan (pula jalan) mereka yang sesat.

4. Membaca Surah Al-Baqarah Ayat 1-5

الٓمّٓۚ‏ ﴿2:1﴾ ذٰ لِكَ الۡڪِتٰبُ لَا رَيۡبَ ۛۚ ۖ فِيۡهِ ۛۚ هُدًى لِّلۡمُتَّقِيۡنَۙ‏ ﴿2:2﴾ الَّذِيۡنَ يُؤۡمِنُوۡنَ بِالۡغَيۡبِ وَ يُقِيۡمُوۡنَ الصَّلٰوةَ وَمِمَّا رَزَقۡنٰهُمۡ يُنۡفِقُوۡنَۙ‏ ﴿2:3﴾ وَالَّذِيۡنَ يُؤۡمِنُوۡنَ بِمَۤا اُنۡزِلَ اِلَيۡكَ وَمَاۤ اُنۡزِلَ مِنۡ قَبۡلِكَۚ وَبِالۡاٰخِرَةِ هُمۡ يُوۡقِنُوۡنَؕ‏ ﴿2:4﴾ اُولٰٓـئِكَ عَلٰى هُدًى مِّنۡ رَّبِّهِمۡ​ وَاُولٰٓـئِكَ هُمُ الۡمُفۡلِحُوۡنَ‏  ﴿2:5﴾

Terjemahannya:

1. Alif laam miim
2. Kitab (Al Quran) ini tidak ada keraguan padanya; petunjuk bagi mereka yang bertakwa
3. (yaitu) mereka yang beriman kepada yang ghaib, yang mendirikan shalat, dan menafkahkan sebahagian rezeki yang Kami anugerahkan kepada mereka
4. dan mereka yang beriman kepada Kitab (Al Quran) yang telah diturunkan kepadamu dan Kitab-kitab yang telah diturunkan sebelummu, serta mereka yakin akan adanya (kehidupan) akhirat
5. Mereka itulah yang tetap mendapat petunjuk dari Tuhan mereka, dan merekalah orang-orang yang beruntung

5. Membaca tahlil umum

6. Ditutup dengan membaca doa khatam Qur’an

Doa Khatam Al-quran

Dengan nama Allah Yang Maha Pemurah Lagi Maha Mengasihani

Segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan sekelian alam. Pujian orang-orang yang bersyukur dan kesudahan yang baik adalah bagi orang-orang yang bertakwa. Dan selawat dan salam ke atas Rasul kita Muhammad s.a.w dan juga ke atas keluarganya dan sahabat-sahabatnya.

Ya Allah, Tuhan kami! Terimalah doa dan amalan kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Mendengar Lagi Yang Maha Mengetahui. Dan terimalah taubat kami. Sesungguhnya Engkaulah Yang Maha Penerima Taubat, Lagi Maha Mengasihani. Tunjukkanlah dan bimbinglah kami kepada kebenaran dan kepada jalan yang lurus dengan berkat Al-Quran.

Ya Allah! Kasihanilah kami dengan berkat Al-Quran. Dan jadikannya sebagai pimpinan, cahaya, petunjuk dan rahmat untuk kami.

Ya Allah! Ingatkanlah kami apa yang telah kami dilupakan dari Al-Quran. Dan ajarlah kami apa yang kami tidak tahu tentang isi Al-Quran.Dan kurniakanlah kami keupayaan untuk membacanya pada waktu-waktu malam dan siang. Dan jadikanlah Al-Quran itu sebagai hajat untuk kami, wahai Tuhan pemelihara sekelian alam.

Ya Allah!Hiaskanlah diri kami dengan keindahan Al-Quran. Muliakanlah kami dengan kemuliaan Al-Quran.Dan serikanlah kami dengan ketinggian martabat Al-Quran. Dan pakaikanlah kami dengan permata Al-Quran.

Masukkan kami ke dalam Syurga dengan syafaat Al-Quran.Selamatkan kami daripada segala bencana dunia dan azab hari akhirat dengan berkat kehormatan Al-Quran.

Ya Allah!Jadikanlah Al-Quran semasa hidup kami di dunia sebagai rakan, dan di dalam kubur sebagai kawan yang mesra. Pada hari kiamat sebagai pembantu dan sebagai cahaya penyuluh. Semasa menuju ke Syurga sebagai teman dan sebagai penghadang dan pendinding dari api neraka.

Dan jadikanlah Al-Quran untuk kami sebagai panduan dan ikutan kepada segala kebaikan. Dengan limpah kurnia, kemurahan dan kemuliaan-Mu jua Ya Allah, Tuhan Yang Maha Pemurah.

Ya Allah!Tunjukkanlah kami dengan petunjuk Al-Quran. Selamatkanlah kami daripada api neraka dengan sebab kemuliaan Al-Quran. Tinggikanlah darjat martabat kami dengan sebab kelebihan Al-Quran. Dan hapuskanlah dosa kejahatan kami dengan sebab membaca Al-Quran.

Ya Allah!Tuhan yang empunya segala macam kelebihan Al-Quran. Dan hapuskanlah dosa kejahatan kami dengan sebab membaca Al-Quran.

Ya Allah!Tuhan yang mempunyai segala macam kelebihan dah ihsan. Wahai Tuhan kami, berilah kami kebaikan di dunia dan kebaikan di akhirat. Dan peliharalah kami dari azab api neraka.Allah mencucuri rahmat dan salam sejahtera ke atas junjungan kami Nabi Muhammad s.a.w serta keluarga dan sahabat-sahabat baginda sekelian.

Maha Suci Allah, Tuhan yang mempunyai keagungan dan kekuasaan dari apa yang mereka katakan. Dan selamat sejahtera kepada sekelian Rasul. Dan segala puji tertentu bagi Allah, Tuhan yang memelihara dan mentadbirkan seluruh alam.

Ini hanyalah satu doa yang ringkas dan padat buat tatapan umum. Anda mungkin boleh mengadaptasi dan mengubah pakai dengan cara anda sendiri.

Sumber :

https://www.merdeka.com/jatim/bacaan-doa-khatam-quran-beserta-terjemahannya-wajib-diketahui-kln.html?page=4

https://tirto.id/bacaan-doa-khatam-al-quran-dan-tata-cara-saat-khataman-gdWH

https://mantrasukabumi.pikiran-rakyat.com/khazanah/pr-20833103/tata-cara-khatam-alquran-lengkap-susunan-bacaan-dan-doa?page=2

Tagged: