Diet Cepat Kurus Dalam 1 Minggu (Lakukan dengan waspada)
Pernahkah anda mempunyai acara istimewa yang mendatang dan anda mengharapkan untuk mengenakan pakaian tertentu, walaupun acara itu hanyalah dalam beberapa hari lagi? Apabila kita ingin menurunkan berat badan dengan cepat, pastinya kita bakal melakukan apa sahaja untuk mencapainya. Salah satunya, untuk mengenakan pakaian yang cantik dan kelihatan ramping dan anggun.

Pernahkah anda mempunyai  acara istimewa yang mendatang dan anda mengharapkan untuk mengenakan pakaian tertentu, walaupun acara itu hanyalah dalam beberapa hari lagi? Apabila kita ingin menurunkan berat badan dengan cepat, pastinya kita bakal melakukan apa sahaja untuk mencapainya. Salah satunya, untuk mengenakan pakaian yang cantik dan kelihatan ramping dan anggun.

Namun begitu, biasanya pelan makan jangka pendek dan intensif yang kita selalu buat ini dianggap sebagai “diet kemalangan”. Ini bermaksud bahawa berat badan anda mungkin akan meningkat semula setelah anda menyelesaikan program ini. Selain itu, kerana sifatnya yang ketat, diet cepat kurus ini tidak sesuai jika anda mempunyai sejarah gangguan makan.

Dengan berlakunya penurunan berat badan yang cepat, sebahagian besar berat badan yang berkurangan itu adalah berat air, bukannya lemak badan. Selain itu, pakar kesihatan biasanya tidak mengesyorkan pelan pemakanan sebegini untuk mengurangkan berat badan dalam jangka masa yang lama.

Namun, jika anda masih memutuskan untuk menurunkan berat badan bagi jangka masa pendek, diet cepat kurus berikut dapat membantu anda mencapainya. Perlu diingatkan bahawa ini bukanlah program atau penyelesaian jangka masa panjang.

Jom baca lebih lanjut tentang diet cepat kurus seperti di bawah.

1. Pilih kualiti berbanding kuantiti

Sekiranya anda memberi tumpuan kepada kualiti makanan, ada kemungkinan bahawa anda akan mengambil lebih banyak pilihan makanan yang padat dengan nutrien dan membantu membuatkan anda berasa kenyang. Sesiapa yang pernah menjalani diet pasti tahu bahawa preskripsi standard untuk menurunkan berat badan adalah dengan mengurangkan jumlah kalori yang diambil.

Selain itu, mereka yang mengurangkan pengambilan gula tambahan, biji-bijian halus dan makanan yang diproses sambil menumpukan perhatian untuk makan banyak sayur-sayuran dan makanan keseluruhan tanpa perlu bimbang untuk mengira kalori atau mengehadkan saiz makanan boleh mengurangkan sejumlah besar berat badan selama setahun.

2.  Makan kurang karbohidrat dan lebihkan pengambilan protein tanpa lemak

Anda boleh menurunkan berat badan dengan mengikuti diet rendah karbohidrat hanya untuk beberapa hari. Sebenarnya, banyak kajian menunjukkan bahawa diet rendah karbohidrat adalah cara yang sangat berkesan untuk menurunkan berat badan dan meningkatkan kesihatan.

Mengurangkan pengambilan karbohidrat jangka pendek juga dapat mengurangkan berat badan dan kembung. Itulah sebabnya individu yang mengamalkan diet rendah karbohidrat sering melihat perbezaan pada skala berat badan pada pagi berikutnya setelah memulakan diet ini.

3. Makan makanan keseluruhan dan elakkan makanan ringan yang diproses

Apabila anda berusaha untuk menurunkan berat badan dengan cepat, ianya membantu dengan mengamalkan diet sederhana berasaskan makanan keseluruhan. Makanan ini cenderung sangat mengenyangkan dan menjadikannya lebih mudah untuk makan kurang kalori tanpa berasa terlalu lapar. Dalam tempoh yang anda tetapkan, latih diri untuk makan makanan yang mengandungi makanan secara keseluruhan. Elakkan sebilangan besar makanan yang telah diproses kerana ia mengandungi kandungan tidak menyihatkan.

4. Angkat berat dan cuba lakukan latihan berintensiti tinggi

Bersenam adalah salah satu kaedah terbaik untuk membakar lemak dan memperbaiki penampilan anda. Latihan ketahanan, seperti mengangkat berat boleh menyebabkan penurunan berat badan yang serupa dengan latihan aerobik biasa. Ia juga membantu anda menambah atau mengekalkan jisim dan kekuatan otot.

Latihan selang intensiti tinggi (HIIT) adalah satu lagi kaedah latihan yang sangat berkesan. Penyelidikan menunjukkan bahawa melakukan latihan HIIT selama 5 hingga 10 minit sahaja boleh membawa manfaat yang serupa atau lebih besar untuk kesihatan dan penurunan berat badan kerana ia adalah lima kali ganda lebih baik daripada latihan biasa.

5. Beralih kepada kaedah puasa selang seli

Puasa selang seli adalah kaedah lain yang berkesan dan terbukti untuk menurunkan lemak. Ini memaksa anda untuk mengurangkan pengambilan kalori, kerana anda mengehadkan tempoh makan anda dalam jangka waktu yang singkat.

Terdapat banyak protokol yang berbeza, seperti puasa 16 jam dengan waktu makan selama 8 jam, atau puasa selama 20 jam dengan tempoh makan 4 jam. Sekiranya anda menggabungkan puasa dengan senaman, ia mungkin adalah idea yang lebih baik untuk berpuasa pada waktu yang berbeza daripada senaman anda.

6. Uruskan tekanan anda dengan baik

Apabila anda tertekan, anda mungkin akan mencari makanan untuk mengatasinya. Ini berlaku kerana kortisol iaitu hormon stres akan membangkitkan selera anda untuk mencari makanan bergula dan berlemak Banyak cara boleh dilakukan untuk menguruskan tekanan anda tanpa perlu mengambil makanan manis.

Hanya dengan mendengar muzik yang perlahan, melakukan meditasi, menonton rancangan kegemaran anda adalah antara beberapa cara mudah yang dapat membantu anda menguruskan tekanan dan melegakan fikiran yang kusut.

7. Jangan langkau waktu makan

Makan secara berkala pada siang hari mengoptimumkan kawalan gula darah anda, yang bermaksud anda mengelakkan lonjakan berat badan disebabkan pengambilan makanan dalam saiz besar ketika perut sedang kosong.

Apabila anda mengelakkan untuk makan ketika berasa lapar, anda secara tidak langsung akan mula mendapat keinginan terhadap makanan tertentu, keletihan serta simptom-simptom lain yang membuatkan anda ingin mengamil makanan berlemak dan manis. Namun, ini haruslah dielakkan jika anda mahu mencapai matlamat utama anda dalam mengurangkan berat badan.

KESIMPULANNYA,

Menurunkan berat badan dengan cepat, walaupun boleh dilakukan adalah tidak sihat dan tidak digalakkan.

Bagi kebanyakan orang, ianya adalah sangat sukar untuk menurunkan lebih dari satu hingga dua paun lemak badan dalam seminggu. Sebaliknya, anda cenderung menurunkan berat badan air bukannya lemak badan sebenar. Sementara penurunan berat air diterjemahkan kepada berat paun yang hilang, perubahannya adalah sementara.

Oleh itu, ikuti diet cepat kurus di atas dengan risiko anda sendiri. Kecuali jika anda membuat perubahan tetap pada gaya hidup anda, penurunan berat badan dengan cara ini tidak akan berpanjangan.

SUMBER

https://www.healthline.com/nutrition/lose-10-pounds-in-one-week

https://www.cosmopolitan.com/health-fitness/advice/a5614/drop-5-pounds-in-a-week-0509

https://www.verywellfit.com/how-to-lose-weight-in-a-week-3495746

Summary
Diet Cepat Kurus Dalam 1 Minggu (Lakukan dengan waspada)
Article Name
Diet Cepat Kurus Dalam 1 Minggu (Lakukan dengan waspada)
Description
Menurunkan berat badan dengan cepat, walaupun boleh dilakukan, diet cepat kurus sebegini adalah tidak sihat dan tidak digalakkan. Tapi, ia boleh dilakukan atas sebab-sebab tertentu.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: