jantina bayi

“Adakah saya akan mendapat anak lelaki atau perempuan?” adalah pertanyaan yang sering diajukan oleh ibu bapa lebih-lebih lagi ibu bapa yang baru ingin menimang anak pertama mereka. Sesetengah orang pula lebih menyukai kejutan kerana tidak mengetahui jantina bayi mereka sehingga anak itu dilahirkan.

Tetapi ada juga para ibu bapa yang tidak sabar untuk mengetahui jantina anak mereka lebih awal. Sudah tentu, hanya seorang doktor yang dapat menentukan jantina bayi dengan tetap.

Namun, ini tidak menghalang ramai ibu bapa untuk meramalkan jantina bayi mereka berdasarkan faktor seperti bagaimana mereka membawa bayi atau apa yang mereka inginkan untuk dimakan.

Secara praktikal sejak zaman dahulu, ibu-ibu dan orang-orang tua telah mencari cara untuk mengetahui apakah bayi dalam kandungan itu adalah seorang perempuan atau lelaki.

Sekiranya anda tidak sabar untuk mengetahu jantina bayi dan tidak mahu mendapat kejutan di bilik bersalin nanti, ada beberapa cara yang anda boleh lakukan untuk meneka jantina bayi anda:

  • Membawa perut dengan tinggi? Itu bermaksud jantina anak anda adalah seorang perempuan namun jika anda membawa perut dengan rendah bermaksud anda akan mendapatkan anak lelaki.
  • Sekiranya kulit anda ketika mengandung sangat bersih dan bercahaya itu, kemungkinan anda akan mendapat anak lelaki Sekiranya anda mengalami masalah kulit yang teruk, bersiaplah untuk mendapatkan anak perempuan.
  • Perhatikan payudara anda di cermin. Sekiranya payudara kanan anda lebih besar dari sebelah kiri anda, bayi anda adalah seorang perempuan. Sekiranya payudara kiri anda kelihatan lebih besar, itu adalah anak lelaki.
  • Rujuk carta jantina Cina yang menggunakan umur dan bulan anda mengandung untuk menentukan jantina bayi.
  • Janin yang bertenaga dianggap anak lelaki, sementara bayi yang sejuk di rahim diramalkan sebagai anak perempuan.
  • Pada pemeriksaan pranatal anda yang seterusnya, periksa kepala bayi di ultrasound. Sekiranya berbentuk bersegi, anda akan mendapat anak lelaki. Sekiranya anda melihat kepala yang lebih bulat, itu adalah anak perempuan.
  • Ikatkan cincin di hujung tali. Duduk dan minta seseorang memegang tali di perut anda. Sekiranya cincin berpusing dalam bulatan, itu adalah anak perempuan. Sekiranya bergoyang-goyang, itu anak lelaki.
  • Garis gelap yang menegak dari tulang kemaluan anda terus ke tengah perut anda (dikenali sebagai linea nigra) dikatakan menunjukkan jantina bayi. Sekiranya garis berhenti di perut anda, itu adalah bayi perempuan. Sekiranya garis itu berterusan hingga ke tulang rusuk dan dada anda, itu adalah bayi lelaki.
  • Semakin cepat degupan jantung, semakin besar kemungkinan anda bakal mendapat seorang bayi perempuan. Semakin perlahan degupan jantung (di bawah 140 denyutan seminit), semakin besar kemungkinan anda mendapatkan bayi lelaki.
  • Sekiranya kulit di tangan anda kering dan pecah-pecah semasa mengandung, anda cenderung membawa anak lelaki. Kulit yang licin bermaksud ia akan menjadi seorang perempuan.
  • Sekiranya anda menginginkan makanan masin, maka anda mengandung anak lelaki. Adakah anda suka untuk sesuatu yang manis? Maka, anda sedang kandungkan bayi perempuan.
  • Sekiranya anda bangun pada waktu pagi, periksa bahagian badan anda yang sedang tidur. Bahagian kiri menunjukkan bayi lelaki, sementara kanan bermaksud bayi perempuan.
  • Sekiranya alahan pagi anda berlanjutan melebihi trimester pertama, ada orang menganggap anda membawa bayi perempuan. Sekiranya alahan anda semakin reda, maka itu adalah bayi lelaki.
  • Sekiranya perut anda anda kelihatan seperti bola keranjang, mungkin anda mempunyai anak lelaki. Sekiranya benjolan bayi anda lebih banyak tersebar di pinggang anda, maka itu adalah anak perempuan.

Kaedah Saintifik Untuk Mengetahui Jantina Bayi

  • Ultrasound

Ultrasound adalah ujian pranatal di mana anda akan berbaring di atas meja dan memeriksa perut anda. Ujian ini menggunakan gelombang suara untuk melihat gambar bayi anda di dalam kandungan, ia sering digunakan untuk memeriksa perkembangan dan kesihatan bayi anda.

Oleh kerana ultrasound dapat melihat gambar bayi anda, ia juga dapat menunjukkan jantina bayi anda. Sebilangan besar doktor menjadualkan ultrasound sekitar 18 hingga 21 minggu, tetapi jantina mungkin ditentukan dengan ultrasound seawal 14 minggu.

Ia tidak selalu 100% tepat. Bayi anda mungkin berada dalam keadaan canggung, yang menjadikannya sukar untuk melihat alat kelamin dengan jelas. Sekiranya juruteknik tidak dapat menemui zakar, mereka akan menyimpulkan bahawa anda mempunyai seorang bayi perempuan dan sebaliknya. Tetapi kesilapan memang berlaku.

  • Amniosentesis

Amniosentesis adalah ujian yang membantu mendiagnosis masalah perkembangan pada janin. Doktor anda mengumpulkan sejumlah kecil cecair amniotik, yang mengandungi sel-sel yang menunjukkan keabnormalan. Sel diuji untuk sindrom Down, spina bifida, dan keadaan genetik lain.

Doktor anda mungkin mengesyorkan amniosentesis jika ultrasound mengesan kelainan pada bayi, jika anda berumur lebih dari 35 pada waktu bersalin, atau jika anda mempunyai sejarah keluarga mengenai gangguan kromosom. Anda boleh menjalani ujian ini sekitar 15 hingga 18 minggu kehamilan, dan memerlukan sekitar 30 minit.

Pertama, doktor anda menggunakan ultrasound untuk menentukan lokasi bayi anda di rahim, dan kemudian memasukkan jarum halus melalui perut anda untuk mengeluarkan cecair ketuban. Risiko termasuk kekejangan, lebam, dan bintik. Terdapat juga risiko keguguran.

Selain dapat mengesan kecacatan kelahiran dan kelainan lain pada bayi anda, amniosentesis juga mengenal pasti jantina anak anda.

  • Pensampelan chorionic villus

Pensampelan chorionic villus CVS) adalah salah satu ujian genetik yang digunakan untuk mengenal pasti sindrom Down. Ujian ini menghilangkan sampel chorionic villus, yang merupakan sejenis tisu yang terdapat di plasenta. Ia mendedahkan maklumat genetik mengenai bayi anda.

Anda boleh menjalani ujian ini seawal minggu ke-10 atau ke-12 kehamilan anda. Dan kerana mempunyai maklumat gen tentang bayi anda, ia juga dapat mendedahkan jenis kelamin bayi anda.

Doktor anda mungkin menasihatkan CVS jika anda berusia lebih dari 35 tahun atau jika anda mempunyai sejarah keluarga mengenai kelainan kromosom. Ini adalah ujian yang tepat untuk mengetahui jenis kelamin bayi, tetapi ia melibatkan beberapa risiko.

Sebilangan wanita mengalami kekejangan, pendarahan, atau kebocoran cairan ketuban, dan ada juga risiko keguguran dan kelahiran pramatang.

Meramalkan jantina bayi anda boleh menjadi menarik dan dapat membantu anda mempersiapkan kelahiran bayi anda. Namun, sesetengah pasangan ingin menikmati penantian dan hanya mengetahui jantina bayi mereka di bilik bersalin. Apapun, semuanya terpulang kepada anda. Semoga posting ini dapat membantu anda untuk mengetahui jantina bayi anda kelak.

Sumber

https://www.healthline.com/health/pregnancy/when-can-you-find-out-sex-of-baby#medical-tests

https://www.today.com/parents/how-tell-if-you-re-having-boy-or-girl-t130009

https://redtri.com/bump-baby/ways-to-predict-your-babys-gender/

https://www.edziecko.pl/rodzice/7,79361,24506425,bliznieta-z-prawie-identycznym-dna-jednojajowe-ale-roznej.html

Summary
Cara Untuk Tahu Jantina Bayi Anda!
Article Name
Cara Untuk Tahu Jantina Bayi Anda!
Description
“Adakah saya akan mendapat anak lelaki atau perempuan?” adalah pertanyaan yang sering diajukan oleh ibu bapa lebih-lebih lagi ibu bapa yang baru ingin menimang anak pertama mereka. Sesetengah orang pula lebih menyukai kejutan kerana tidak mengetahui jantina bayi mereka sehingga anak itu dilahirkan.
Publisher Name
Ceria Sihat
Tagged: